Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsitykset taito- ja taideaineiden opetuksen sisällöistä
Salo, Laura; Pettersson, Ainoliisa (2024-09-25)
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsitykset taito- ja taideaineiden opetuksen sisällöistä
Salo, Laura
Pettersson, Ainoliisa
(25.09.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092775084
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092775084
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää keväällä 2024 valmistuvien varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä Rauman opettajankoulutuslaitoksen taito- ja taideaineiden kurssien sisällöistä sekä näkemyksiä heidän kyvyistänsä hallita taito- ja taideaineiden opetuksessa tärkeitä taitoja. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin opiskelijan aiemman koulutuksen tai työkokemuksen vaikutusta näkemyksiin.
Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä määrällistä tutkimusta ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin Turun yliopiston Rauman kampuksen varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden sähköpostilistalle kuuluville henkilöille. Tutkimusaineiston analyysissa käytettiin kuvailevia menetelmiä. T-testin avulla selvitettiin, onko aiemmalla koulutuksella tai työkokemuksella merkitystä opiskelijoiden näkemyksiin.
Tulokset osoittavat, että aiemmalla koulutuksella ja työkokemuksella oli merkitystä käsityön pehmeiden materiaalien kohdalla. Henkilöt, joilla oli koulutusta tai yli 5 vuotta aiempaa työkokemusta kokivat oman osaamisensa paremmaksi, kuin ne kenellä ei ollut aiempaa koulusta tai työkokemusta. Muilta osin koulutuksella tai työkokemuksella ei ollut merkitystä opiskelijoiden näkemyksiin taito- ja taideaineiden kurssien sisällöistä tai omasta osaamisestaan. Käsitykset kurssien sisällöistä olivat hyvin ristiriitaisia keskenään. Teoria koettiin toisaalta irrallisena käytännön työstä, mutta vastaajat kokivat kuitenkin kurssien sisällön vastaavan nykypäivän varhaiskasvatuksen pedagogisia tarpeita.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan sanoa, että opiskelijoiden eroavista näkemyksistä huolimatta koulutuksesta on mahdollista saada varhaiskasvatuksen opettajan työssä tarvittavia pedagogisia tietoja ja taitoja taito- ja taideaineiden opetukseen.
Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä määrällistä tutkimusta ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin Turun yliopiston Rauman kampuksen varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden sähköpostilistalle kuuluville henkilöille. Tutkimusaineiston analyysissa käytettiin kuvailevia menetelmiä. T-testin avulla selvitettiin, onko aiemmalla koulutuksella tai työkokemuksella merkitystä opiskelijoiden näkemyksiin.
Tulokset osoittavat, että aiemmalla koulutuksella ja työkokemuksella oli merkitystä käsityön pehmeiden materiaalien kohdalla. Henkilöt, joilla oli koulutusta tai yli 5 vuotta aiempaa työkokemusta kokivat oman osaamisensa paremmaksi, kuin ne kenellä ei ollut aiempaa koulusta tai työkokemusta. Muilta osin koulutuksella tai työkokemuksella ei ollut merkitystä opiskelijoiden näkemyksiin taito- ja taideaineiden kurssien sisällöistä tai omasta osaamisestaan. Käsitykset kurssien sisällöistä olivat hyvin ristiriitaisia keskenään. Teoria koettiin toisaalta irrallisena käytännön työstä, mutta vastaajat kokivat kuitenkin kurssien sisällön vastaavan nykypäivän varhaiskasvatuksen pedagogisia tarpeita.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan sanoa, että opiskelijoiden eroavista näkemyksistä huolimatta koulutuksesta on mahdollista saada varhaiskasvatuksen opettajan työssä tarvittavia pedagogisia tietoja ja taitoja taito- ja taideaineiden opetukseen.