Näkymätön Ninni; hiljaisten lasten toimijuuden ja osallisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa
Kenola, Katri (2024-09-26)
Näkymätön Ninni; hiljaisten lasten toimijuuden ja osallisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa
Kenola, Katri
(26.09.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092775096
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024092775096
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kenola, Katri. 2021. Näkymätön Ninni; hiljaisten lasten toimijuuden ja osalli
suuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatustieteen prosemi
naarityö. Jyväskylän avoin yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 37 sivua.
Kaikki lapset eivät ole ulospäinsuuntautuneita ja reippaita ryhmässä toimijoita.
Kaikki lapset eivät myöskään syystä tai toisesta saa tuotua omia ajatuksiaan, toi
veitaan tai ideoitaan esille muiden lasten tavoin. Tämän laadullisen tutkimuksen
tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä näiden
temperamentiltaan hiljaisempien lasten osallisuuden ja toimijuuden toteutumi
sesta päiväkotiympäristössä.
Tutkimusta varten haastateltiin neljä varhaiskasvatuksen opettajaa helmi
kuussa 2021. Haastattelut suoritettiin teemahaastattelurungon pohjalta etänä
Skype -sovelluksen avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin kei
noin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vastaajien mukaan hiljaisen lapsen toimi
juuden ja osallisuuden tunnistamiseen liittyy neljä osatekijää; lapsen tempera
mentti, lapsen toimijuuden taidot, kasvattajan toiminta ja resurssit. Lapsen toi
mijuuden ja osallisuuden tukemiseen liittyy vastaajien mukaan myös neljä osa
tekijää; vuorovaikutustuki, tukeminen ryhmässä, kasvattajan ominaisuus sekä
resurssit.
Tutkimukseni tuloksista voi päätellä, miten hienovaraista hiljaisen lapsen
vuorovaikutus voi olla ja miten sensitiivinen ja läsnäolotaitoinen kasvattajan tu
lee olla tunnistaakseen hiljaisen lapsen haparoivia pyrkimyksiä toimijuuteen. Tu
loksista voi myös päätellä, että varhaiskasvatuksen opettajilla on runsaasti kei
noja ja taitoja tukea hiljaisten lasten osallisuuden ja toimijuuden toteutumista,
mikäli resurssit ovat kunnossa.
Kenola, Katri. 2021. Näkymätön Ninni; hiljaisten lasten toimijuuden ja osalli
suuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatustieteen prosemi
naarityö. Jyväskylän avoin yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 37 sivua.
Kaikki lapset eivät ole ulospäinsuuntautuneita ja reippaita ryhmässä toimijoita.
Kaikki lapset eivät myöskään syystä tai toisesta saa tuotua omia ajatuksiaan, toi
veitaan tai ideoitaan esille muiden lasten tavoin. Tämän laadullisen tutkimuksen
tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä näiden
temperamentiltaan hiljaisempien lasten osallisuuden ja toimijuuden toteutumi
sesta päiväkotiympäristössä.
Tutkimusta varten haastateltiin neljä varhaiskasvatuksen opettajaa helmi
kuussa 2021. Haastattelut suoritettiin teemahaastattelurungon pohjalta etänä
Skype -sovelluksen avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin kei
noin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vastaajien mukaan hiljaisen lapsen toimi
juuden ja osallisuuden tunnistamiseen liittyy neljä osatekijää; lapsen tempera
mentti, lapsen toimijuuden taidot, kasvattajan toiminta ja resurssit. Lapsen toi
mijuuden ja osallisuuden tukemiseen liittyy vastaajien mukaan myös neljä osa
tekijää; vuorovaikutustuki, tukeminen ryhmässä, kasvattajan ominaisuus sekä
resurssit.
Tutkimukseni tuloksista voi päätellä, miten hienovaraista hiljaisen lapsen
vuorovaikutus voi olla ja miten sensitiivinen ja läsnäolotaitoinen kasvattajan tu
lee olla tunnistaakseen hiljaisen lapsen haparoivia pyrkimyksiä toimijuuteen. Tu
loksista voi myös päätellä, että varhaiskasvatuksen opettajilla on runsaasti kei
noja ja taitoja tukea hiljaisten lasten osallisuuden ja toimijuuden toteutumista,
mikäli resurssit ovat kunnossa.