Hae
Aineistot 1-10 / 18
Yhdeksäsluokkalaisten motivaatio opinto-ohjausta kohtaan ja vanhempien koulutustaustan yhteys siihen
(2024-04-22)
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko vanhempien koulutustaustalla yhteyttä oppilaan motivaatioon opinto-ohjausta kohtaan, sekä minkälaista koettu motivaatio on. Aihe koetaan tärkeäksi tutkia, koska opinto-ohjauksesta ...
"Koulukin on kivaa kun on kavereita" : Näkökulmia 9.-luokkalaisten kertomuksissa onnellisuudesta
(2024-04-22)
Koronapandemian jälkeistä maailmaa koettelevat yhä erilaiset kriisit, kuten ilmastonmuutos, sodat ja konfliktit, inflaatio sekä kiihtyvä teknologisoituminen. Tässä maailmantilanteessa erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointi ...
Luokanopettajaopiskelijoiden alavalinnat, alanvaihdokset ja vaihtaneiden opintokokemukset : Siirtymät muilta opintoaloilta luokanopettajaopintoihin
(2024-04-16)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden aikaisempien alavalintojen ja alanvaihdosten taustalla olleita tekijöitä. Lisäksi selvitettiin luokanopettajaopintoihin hakeutumisen taustalla olleita ...
”Näköjään minulla olikin yllättävän selkeä kuva siitä, mitä toivoisin lasten musiikinopetuksen olevan” : Musiikin ja sen eri didaktisten näkökulmien merkityksellisyys sekä opettajien valmiudet musiikinopetuksessa
(2024-04-15)
Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ja huoltajien näkemyksiä musiikin oppiaineen ja sen eri
didaktisten näkökulmien merkityksellisyydestä peruskoulussa, sekä opettajien kokemia valmiuksia
opettaa musiikkia. Aihetta ...
Alkuopettajien näkemyksiä osallisuudesta ja osallisuuden hyödyistä
(2024-04-25)
Osallisuus on moniulotteinen ja tärkeä aihe, joka mainitaan muun muassa opetussuunnitelmassa sekä lainsäädännössä. Siihen liittyy monia osa-alueita, kuten mahdollisuus aktiiviseen osallistumiseen ja päätöksentekoon. ...
Yläkoulun ja toisen asteen jatkumo matematiikan opetussuunnitelmissa
(2024-04-25)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen jatkumon matematiikan opetussuunnitelmat muodostavat yläkoulun ja toisen asteen siirtymävaiheessa. Aihetta tutkittiin vertailemalla yläkoulun matematiikan opetussuunnitelmaa ...
Luokanopettajien valmiudet havaita lukivaikeus alakoulussa
(2024-05-02)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia valmiuksia luokanopettajilla on oppilaan lukivaikeuden havaitsemiseen luokassa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaisiksi opettajat itse kokivat omat valmiutensa. ...
8.- ja 9.-luokkalaisten koulu-uupumuksen ja itsetunnon välinen yhteys
(2024-05-03)
Koulu-uupumus on merkittävä nuorten hyvinvointia heikentävä tekijä. Myös huonolla itsetunnolla tiedetään olevan monia negatiivisia vaikutuksia hyvinvointiin. Toisaalta hyvän itsetunnon myönteiset vaikutukset tunnetaan ...
Opettajien ajatukset omista valmiuksistaan tukea ADHD-oireisia oppilaita
(2024-04-18)
ADHD on aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö, jonka ydinoireisiin kuuluu tarkkaamattomuus, impulsiivisuus ja ylivilkkaus. Kouluiässä ADHD-oireista on merkittävästi haittaa, sillä oppilaalta edellytetään käyttäytymistä, ...
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä koulukiusaamisesta sekä omista valmiuksista havaita sitä ja puuttua siihen
(2024-05-02)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia havaita koulukiusaamista ja puuttua siihen. Tutkimuksessa vertailtiin miten vastaukset eroavat vuosikurssin, työkokemuksen ja kiusaamistaustan ...