Hae
Aineistot 1-10 / 19
Terveystietoa etsimässä: 9. -luokkalaisten terveystiedon tiedonhakukäyttäytyminen
(2024-05-03)
Suomalaisnuorten kokemus omasta terveydentilastaan on heikentynyt viimeisimpien vuosien aikana. Erityisesti erilaiset kiputilat sekä väsymys ja uupumus ovat terveyshuolien kärjessä. Terveyteen liittyvää tietoa on saatavilla ...
Tekoälyn käyttö perusopetuksessa ja aineenopettajien asenteita sitä kohtaan
(2024-05-02)
Tässä tutkimuksessa tutkittiin aineenopettajien tekoälyn käyttöä opetuksen suunnittelussa ja opetuksen toteutuksessa sekä niiden yhteyttä opetuksen laatuun. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää, millaisia asenteita ...
Opettajaopiskelijoiden asenteet inklusiivista kasvatusta kohtaan
(2024-05-02)
Poliittisten päätösten myötä inkluusioon sitoutuminen tarkoittaa, että yhä useampi oppilas, jolla on erityisen tuen tarpeita, saa opetusta tavallisessa luokassa. Aikaisemmassa tutkimuksessa opettajaryhmällä huomattiin ...
Digitaalisen opetuksen integrointi matematiikan oppitunneille yläkouluissa
(2024-05-03)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun matematiikan opettajilla on digitaalisesta opettamisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisten opetusvälineiden käyttöön liittyviä käsityksiä ja ...
Opiskelijat hyvinvointia etsimässä : yliopisto-opiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden ja koetun hyvinvoinnin yhteys
(2024-05-03)
Uusin tutkimustieto korostaa fyysisen aktiivisuuden merkitystä hyvinvoinnin edistäjänä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko fyysisellä aktiivisuudella ja opiskelijan kokemalla hyvinvoinnilla yhteyttä. Lisäksi ...
Alkuopettajien näkemyksiä osallisuudesta ja osallisuuden hyödyistä
(2024-04-25)
Osallisuus on moniulotteinen ja tärkeä aihe, joka mainitaan muun muassa opetussuunnitelmassa sekä lainsäädännössä. Siihen liittyy monia osa-alueita, kuten mahdollisuus aktiiviseen osallistumiseen ja päätöksentekoon. ...
Yläkoulun ja toisen asteen jatkumo matematiikan opetussuunnitelmissa
(2024-04-25)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen jatkumon matematiikan opetussuunnitelmat muodostavat yläkoulun ja toisen asteen siirtymävaiheessa. Aihetta tutkittiin vertailemalla yläkoulun matematiikan opetussuunnitelmaa ...
Liikuntakasvatuskokemusten yhteys luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyteen opettaa liikuntaa
(2024-05-14)
Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajaopiskelijoiden omien liikuntakasvatuskokemusten yhteyttä heidän pystyvyyteensä opettaa liikuntaa. Tutkimme sekä negatiivisten että positiivisten kokemusten yhteyttä. Tarkastelemme ...
Luokanopettajaopiskelijoiden alavalinnat, alanvaihdokset ja vaihtaneiden opintokokemukset : Siirtymät muilta opintoaloilta luokanopettajaopintoihin
(2024-04-16)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden aikaisempien alavalintojen ja alanvaihdosten taustalla olleita tekijöitä. Lisäksi selvitettiin luokanopettajaopintoihin hakeutumisen taustalla olleita ...
”Näköjään minulla olikin yllättävän selkeä kuva siitä, mitä toivoisin lasten musiikinopetuksen olevan” : Musiikin ja sen eri didaktisten näkökulmien merkityksellisyys sekä opettajien valmiudet musiikinopetuksessa
(2024-04-15)
Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ja huoltajien näkemyksiä musiikin oppiaineen ja sen eri
didaktisten näkökulmien merkityksellisyydestä peruskoulussa, sekä opettajien kokemia valmiuksia
opettaa musiikkia. Aihetta ...