Johtajan jäljillä – Johtaminen varhaiskasvatuksen hajautetuissa organisaatioissa laadun ja pedagogisen tuen näkökulmasta
Soukainen, Ulla (2015-02-13)
Johtajan jäljillä – Johtaminen varhaiskasvatuksen hajautetuissa organisaatioissa laadun ja pedagogisen tuen näkökulmasta
Soukainen, Ulla
(13.02.2015)
Annales Universitatis Turkuensis C 400 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6017-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6017-0
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen hajautetun organisaation kontekstiin, mutta tulokset ovat siirrettävissä muihinkin suomalaisiin kasvatus- ja opetustoimen organisaatioihin. Hajautettujen organisaatioiden tutkimus on ollut varhaiskasvatuksen kentällä vielä vähäistä, vaikka organisaatiomallin vaikutukset johtajuuden toteuttamiselle ovat merkittävät. Hajautetulla organisaatiolla varhaiskasvatuksessa tarkoitetaan sitä, että yhden johtajan alaisuudessa on monta eri päiväkotia tai erilaisia päivähoitomuotoja. Tämä organisaatiomalli on yhä enenevässä määrin kasvava suomalaisessa varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatuksen hajautettujen organisaatioiden tutkimuksessa on aiemmin tarkasteltu johtajan ja työntekijöiden ja työntekijöiden keskinäisiä ammatillisia suhteita. Tässä tutkimuksessa näkökulma painottuu johtamiseen ja työskentelyyn hajautetuissa organisaatiossa sinänsä sekä myös laadunarviointiin sekä pedagogiikkaan.
Viitekehyksenä tutkimuksessa on LMX-teoria (leader-member-exchange, johtajuuden vaihtoteoria), jossa tarkastellaan esimies-alaissuhdetta ja siihen kiinteästi liittyvää luottamuksen käsitettä. Luottamuksen merkitys hajautetuissa organisaatioissa korostuu, koska esimies ei ole fyysisesti päivittäin läsnä työntekijöiden arjessa.
Tutkimuksessa tarkastellaan hajautetuissa varhaiskasvatuksen organisaatioissa työskentelyä seuraavien tutkimuskysymysten avulla:
1) Mitkä ovat varhaiskasvatuksen hajautettujen organisaatioiden johtamisen
erityispiirteet?
2) Miten eri työntekijäryhmät kokevat hajautetussa organisaatiossa työskentelyn?
3) Millaisia kokemuksia esimiehillä ja työntekijöillä on heidän yksiköissään
toteutetusta laadunarvioinnista?
4) Millaiseksi työntekijät ja esimiehet kokevat esimieheltään saadun tuen?
Tutkimuksessa oli kolme eri aineistoa. Ensimmäinen aineisto koostui 11 hajautetun organisaation johtajan haastattelusta. Toinen aineisto (n = 223) sisälsi haastateltujen esimiesten lomakevastausten lisäksi heidän alaisuudessaan toimivien työntekijöiden, 10 esimieskoulutukseen osallistuneen johtajan sekä kolmen erillisyksikön työntekijöiden vastaukset. Kolmas aineisto oli kerätty pääkaupunkiseudulta varhaiskasvatuksen johtajilta lomakekyselynä (n = 112). Aineistoa on analysoitu teorialähtöisen ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja tilastollisten analyysien avulla
Tulokset osoittavat, että johtajat kokivat hallinnollisten töiden vievän paljon aikaa. Esimiehen kanssa eri työpaikassa työskentelevät työntekijät hahmottivat koko organisaation selkeämmin kuin esimiehen kanssa fyysisesti samassa paikassa työskentelevät. Esimiesten käsitysten mukaan laadunarviointia suoritettiin enemmän kuin mitä työntekijöiden mukaan. Työntekijät kaipasivat esimiehiltään tukea yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen, pedagogiseen ohjaukseen, kehittämiseen ja toiminnan resursseihin liittyen. Erillisyksikössä työskentelevät kokivat saavansa enemmän tukea kuin esimiehen kanssa fyysisesti samassa yksikössä työskentelevät työntekijät.
Sekä esimieheltä saadun pedagogisen tuen että luottamuksen kokemukset kiinnittävät tämän tutkimuksen tulosten mukaan huomion rakenteiden merkitykseen hajautetuissa organisaatioissa. Arviointiin, pedagogiseen tukeen ja tiedonkulkuun liittyvien rakenteiden huomioiminen helpottaa hajautetussa organisaatiossa johtamista. Edellisten lisäksi johtajan selkeä visio omasta johtamistyöstään ja jaetun johtajuuden hyödyntäminen edesauttavat työn hallinnan kokemuksia. On the tracks of the leader – Leadership in distributed organizations of early childhood education from the quality and pedagogical support point of view
The context of this study is the distributed organization of early childhood education, although the results are transferable to other organizations of education in Finland. Research into distributed organizations in the field of early childhood education has been limited, even though the organizational model significantly affects the implementation of leadership. For example, in such distributed organizations, managers may have several different day-care centers or a variety of day care to lead.
Earlier studies of distributed organizations of early childhood education have aimed to analyze the professional relationships between a leader and employees and employees themselves. The focus of this study is in leadership and working in a distributed organization as such and also in quality assessment and pedagogy. The frame of reference for the study is the leader-member-exchange (LMX) theory, which looks at the relationship between managers and subordinates and the closely related concept of trust. In distributed organizations, the importance of trust is emphasized because the supervisor is not physically present daily in the workplace.
The study aimed to analyze the experience of working in distributed organizationsin early childhood education with the following research questions:
1) What are the characteristics of leading distributed organizations of early childhood education
2) How do different employee groups experience working in a distributed organization?
3) How is quality assessment carried out in the units, from the perspectives of both managers and employees?
4) What kind of support do employees and leaders think they are getting from their superiors?
There were three different data sets. The first data set consisted of distributed interviews for the leaders of 11 organizations. The second data set (n = 223) contained the answers to the questionnaires completed by the interviewed managers and the answers of their employees. In addition, the questionnaire was answered by 10 leaders who had participated in leadership training and workers of three separate units. The third data set was collected in the metropolitan area from early childhood education leaders in the form of a questionnaire (n = 112). The data were analyzed with theory-based and data-based content analyses and with statistical analyses.
The results show that the leaders felt that their administrative work takes a lot of time. Employees working in a different location than their manager conceptualized the whole organization more clearly than employees working in the same physical location as their manager. The employees wanted to have support from their superiors in cooperation and interaction, for pedagogical guidance, in development and for operational resources. Employees working in separate units felt that they received more support than did employees working in the same physical unit as their supervisor.
The results of this study, namely the importance of the perceived pedagogical support and confidence that the superior provides, thus draw attention to the significance of these structures in distributed organizations. Thus, management in a distributed organization can be facilitated by considering evaluation, pedagogical support and information flow structures. In addition to a clear vision of the management’s role and utilization of shared leadership, these factors contribute to effective management of the working experience
Varhaiskasvatuksen hajautettujen organisaatioiden tutkimuksessa on aiemmin tarkasteltu johtajan ja työntekijöiden ja työntekijöiden keskinäisiä ammatillisia suhteita. Tässä tutkimuksessa näkökulma painottuu johtamiseen ja työskentelyyn hajautetuissa organisaatiossa sinänsä sekä myös laadunarviointiin sekä pedagogiikkaan.
Viitekehyksenä tutkimuksessa on LMX-teoria (leader-member-exchange, johtajuuden vaihtoteoria), jossa tarkastellaan esimies-alaissuhdetta ja siihen kiinteästi liittyvää luottamuksen käsitettä. Luottamuksen merkitys hajautetuissa organisaatioissa korostuu, koska esimies ei ole fyysisesti päivittäin läsnä työntekijöiden arjessa.
Tutkimuksessa tarkastellaan hajautetuissa varhaiskasvatuksen organisaatioissa työskentelyä seuraavien tutkimuskysymysten avulla:
1) Mitkä ovat varhaiskasvatuksen hajautettujen organisaatioiden johtamisen
erityispiirteet?
2) Miten eri työntekijäryhmät kokevat hajautetussa organisaatiossa työskentelyn?
3) Millaisia kokemuksia esimiehillä ja työntekijöillä on heidän yksiköissään
toteutetusta laadunarvioinnista?
4) Millaiseksi työntekijät ja esimiehet kokevat esimieheltään saadun tuen?
Tutkimuksessa oli kolme eri aineistoa. Ensimmäinen aineisto koostui 11 hajautetun organisaation johtajan haastattelusta. Toinen aineisto (n = 223) sisälsi haastateltujen esimiesten lomakevastausten lisäksi heidän alaisuudessaan toimivien työntekijöiden, 10 esimieskoulutukseen osallistuneen johtajan sekä kolmen erillisyksikön työntekijöiden vastaukset. Kolmas aineisto oli kerätty pääkaupunkiseudulta varhaiskasvatuksen johtajilta lomakekyselynä (n = 112). Aineistoa on analysoitu teorialähtöisen ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja tilastollisten analyysien avulla
Tulokset osoittavat, että johtajat kokivat hallinnollisten töiden vievän paljon aikaa. Esimiehen kanssa eri työpaikassa työskentelevät työntekijät hahmottivat koko organisaation selkeämmin kuin esimiehen kanssa fyysisesti samassa paikassa työskentelevät. Esimiesten käsitysten mukaan laadunarviointia suoritettiin enemmän kuin mitä työntekijöiden mukaan. Työntekijät kaipasivat esimiehiltään tukea yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen, pedagogiseen ohjaukseen, kehittämiseen ja toiminnan resursseihin liittyen. Erillisyksikössä työskentelevät kokivat saavansa enemmän tukea kuin esimiehen kanssa fyysisesti samassa yksikössä työskentelevät työntekijät.
Sekä esimieheltä saadun pedagogisen tuen että luottamuksen kokemukset kiinnittävät tämän tutkimuksen tulosten mukaan huomion rakenteiden merkitykseen hajautetuissa organisaatioissa. Arviointiin, pedagogiseen tukeen ja tiedonkulkuun liittyvien rakenteiden huomioiminen helpottaa hajautetussa organisaatiossa johtamista. Edellisten lisäksi johtajan selkeä visio omasta johtamistyöstään ja jaetun johtajuuden hyödyntäminen edesauttavat työn hallinnan kokemuksia.
The context of this study is the distributed organization of early childhood education, although the results are transferable to other organizations of education in Finland. Research into distributed organizations in the field of early childhood education has been limited, even though the organizational model significantly affects the implementation of leadership. For example, in such distributed organizations, managers may have several different day-care centers or a variety of day care to lead.
Earlier studies of distributed organizations of early childhood education have aimed to analyze the professional relationships between a leader and employees and employees themselves. The focus of this study is in leadership and working in a distributed organization as such and also in quality assessment and pedagogy. The frame of reference for the study is the leader-member-exchange (LMX) theory, which looks at the relationship between managers and subordinates and the closely related concept of trust. In distributed organizations, the importance of trust is emphasized because the supervisor is not physically present daily in the workplace.
The study aimed to analyze the experience of working in distributed organizationsin early childhood education with the following research questions:
1) What are the characteristics of leading distributed organizations of early childhood education
2) How do different employee groups experience working in a distributed organization?
3) How is quality assessment carried out in the units, from the perspectives of both managers and employees?
4) What kind of support do employees and leaders think they are getting from their superiors?
There were three different data sets. The first data set consisted of distributed interviews for the leaders of 11 organizations. The second data set (n = 223) contained the answers to the questionnaires completed by the interviewed managers and the answers of their employees. In addition, the questionnaire was answered by 10 leaders who had participated in leadership training and workers of three separate units. The third data set was collected in the metropolitan area from early childhood education leaders in the form of a questionnaire (n = 112). The data were analyzed with theory-based and data-based content analyses and with statistical analyses.
The results show that the leaders felt that their administrative work takes a lot of time. Employees working in a different location than their manager conceptualized the whole organization more clearly than employees working in the same physical location as their manager. The employees wanted to have support from their superiors in cooperation and interaction, for pedagogical guidance, in development and for operational resources. Employees working in separate units felt that they received more support than did employees working in the same physical unit as their supervisor.
The results of this study, namely the importance of the perceived pedagogical support and confidence that the superior provides, thus draw attention to the significance of these structures in distributed organizations. Thus, management in a distributed organization can be facilitated by considering evaluation, pedagogical support and information flow structures. In addition to a clear vision of the management’s role and utilization of shared leadership, these factors contribute to effective management of the working experience
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2812]