Responding to Changing Student Demographics in Finland: A Study of Teachers’ Developing Cultural Competence
Acquah, Emmanuel Opoku (2015-12-11)
Responding to Changing Student Demographics in Finland: A Study of Teachers’ Developing Cultural Competence
Acquah, Emmanuel Opoku
(11.12.2015)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6337-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6337-9
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Väitöskirjan tavoitteena oli selvittää niitä taitoja ja tietoja, joita opettajilla ja opettajaksi opiskelevilla tulisi olla heidän työskennellessään monikielisten ja -kulttuuristen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kanssa. Erityisenä tavoitteena oli selvittää opettajaksi opiskelevien ja jo opettajan ammatissa toimivien tämänhetkistä tietoisuutta ja tietoa kulttuurillisesti ja kielellisesti vastuullisesta opetuksesta. Tarkoituksena oli tunnistaa vahvuuksia ja heikkouksia sekä suunnitella tarkoituksenmukaisia täydennyskoulutuksen malleja ja sellaisia tuen muotoja, joiden avulla opettajat voisivat kehittyä oikeudenmukaisiksi ja kulttuurisesti vastuullisiksi ammattilaisiksi. Näitä kysymyksiä tarkasteltiin väitöskirjan kuudessa empiirisessä alkuperäistutkimuksessa, jotka kohdistuivat kahteen eri ryhmään: 25 eri maata edustanee-seen kansainvälisten opettajaopiskelijoiden ryhmään (n = 38 osatutkimuksessa I; n = 45 osatutkimuksissa II–V) sekä suomalaisiin opettajaksi opiskeleviin ja opettajan ammatissa toimiviin (n = 89 osatutkimuksessa V; n = 380 osatutkimuksessa VI). Tutkimusaineisto koostui erityyppisistä lähteistä sisältäen laadullisia aineistoja (opiskelijoiden kirjoitelmat, kuten oppimispäiväkirjat, kurssin loppupohdinnat, keskeisten käsitteiden määrittelyt alku- ja loppumittauksissa, kurssiarvioinnit sekä valikoidun osajoukon keskustelut) sekä määrällisiä aineistoja (monista kysymyksistä koostuneet kyselylomakkeet, joissa oli myös avoimia kysymyksiä). Monimetodinen lähestymistapa ja eri aineistojen vertailu lisäsivät tutkimuksen löydösten luotettavuutta. Opettajaopiskelijoiden ja opettajien kulttuurisen ymmärryksen tutkimiseksi aineistoa analysoitiin klusterianalyysillä ja monimuuttujaisella varianssianalyysillä sekä laadullisilla menetelmillä (esim. Constant Comparative Approach).
Tulokset osoittivat, että opettajakoulutuksen pääosin kantasuomalaisella opettaja-opiskelijajoukolla on vain vähän kokemusta, aikaisempaa osallistumistaustaa tai tietotaitoa kulttuurisesta monimuotoisuudesta. Monikulttuurisuutta ja identiteettiä painottavaan opintojaksoon osallistuminen vaikutti positiivisesti koulutukseen osallistuneiden tietämykseen ja asenteisiin, jotka liittyivät kulttuuriseen moninaisuuteen ja erilaisuuteen. Tuloksissa tuodaan esiin sellaisia näkökulmia ja strategioita, joilla on merkitystä valmennettaessa opiskelijoita kulttuurisesti vastuulliseen opettajuuteen. Tällaisia menetelmiä ovat mm. pienryhmäharjoitukset ja -keskustelut, kriittiset pohdinnat ja syvempi tutustuminen opetuskentän tilanteeseen. Näitä menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla voidaan vastata kulttuurisesta monimuotoisuudesta kumpuavaan tarpeeseen, olisi siis saatavilla myös jo opettajan ammatissa toimivien käyttöön. Tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, millaista tietoa opettajilla on oppilaiden erilasista kielellisistä ja kulttuurisista tarpeista sekä niistä lähestymistavoista ja strategioista, joita oppilaat tarvitsevat menestyäkseen koulussa. Opettajien tietämys kulttuurisesta moninaisuudesta voidaan jakaa kolmeen luokkaan: hyvä tietämys, keskinkertainen tietämys ja heikko tietämys. Tämä tietämys vaikuttaa merkittävästi opettajien valmiuteen hyödyntää oppilaiden kieltä ja kulttuuria akateemisten taitojen rakentamisen apuna sekä siihen, miten he pystyvät työskentelemään tehokkaasti maahanmuuttajataustaisten vanhempien ja huoltajien kanssa. Lisäksi se vaikuttaa opettajien valmiuksiin oppia tuntemaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kulttuurisia taustoja, yhdistää opetus oppijan aikaisempaan osaamiseen ja kokemuksiin sekä muuntaa opetusta vastaamaan monikielisten oppijoiden tarpeita. Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä osaamiseen perustuvista malleista, ja niitä voidaan hyödyntää opettaankoulutuksen apuna sekä erilaisissa ympäristöissä toimivien opettajien kehityksen tukena.
Nämä osatutkimukset saavat uuden merkityksen nykyisessä tilanteessa, jossa muuttoliike Eurooppaan yleensä ja Suomeen erityisesti on lisääntynyt. Tulokset antavat viitteitä siitä, että opettajankoulutus voi tarjota opettajaksi opiskeleville sellaisia suhtautumistapoja, taitoja ja tietämystä, jotka auttavat heitä tulevassa opettajan ammatissaan työskentelemään tehokkaasti erilaisista kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien oppilaiden kanssa. Tulokset auttavat myös kehittämään sellaisia työkaluja ja menettelytapoja, joiden avulla voidaan mitata sekä pääosin kantasuomalaisista oppilaista koostuvien luokkien opettajien että vasta opettajaksi opiskelevien osaamista.
Tulokset osoittivat, että opettajakoulutuksen pääosin kantasuomalaisella opettaja-opiskelijajoukolla on vain vähän kokemusta, aikaisempaa osallistumistaustaa tai tietotaitoa kulttuurisesta monimuotoisuudesta. Monikulttuurisuutta ja identiteettiä painottavaan opintojaksoon osallistuminen vaikutti positiivisesti koulutukseen osallistuneiden tietämykseen ja asenteisiin, jotka liittyivät kulttuuriseen moninaisuuteen ja erilaisuuteen. Tuloksissa tuodaan esiin sellaisia näkökulmia ja strategioita, joilla on merkitystä valmennettaessa opiskelijoita kulttuurisesti vastuulliseen opettajuuteen. Tällaisia menetelmiä ovat mm. pienryhmäharjoitukset ja -keskustelut, kriittiset pohdinnat ja syvempi tutustuminen opetuskentän tilanteeseen. Näitä menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla voidaan vastata kulttuurisesta monimuotoisuudesta kumpuavaan tarpeeseen, olisi siis saatavilla myös jo opettajan ammatissa toimivien käyttöön. Tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, millaista tietoa opettajilla on oppilaiden erilasista kielellisistä ja kulttuurisista tarpeista sekä niistä lähestymistavoista ja strategioista, joita oppilaat tarvitsevat menestyäkseen koulussa. Opettajien tietämys kulttuurisesta moninaisuudesta voidaan jakaa kolmeen luokkaan: hyvä tietämys, keskinkertainen tietämys ja heikko tietämys. Tämä tietämys vaikuttaa merkittävästi opettajien valmiuteen hyödyntää oppilaiden kieltä ja kulttuuria akateemisten taitojen rakentamisen apuna sekä siihen, miten he pystyvät työskentelemään tehokkaasti maahanmuuttajataustaisten vanhempien ja huoltajien kanssa. Lisäksi se vaikuttaa opettajien valmiuksiin oppia tuntemaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kulttuurisia taustoja, yhdistää opetus oppijan aikaisempaan osaamiseen ja kokemuksiin sekä muuntaa opetusta vastaamaan monikielisten oppijoiden tarpeita. Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä osaamiseen perustuvista malleista, ja niitä voidaan hyödyntää opettaankoulutuksen apuna sekä erilaisissa ympäristöissä toimivien opettajien kehityksen tukena.
Nämä osatutkimukset saavat uuden merkityksen nykyisessä tilanteessa, jossa muuttoliike Eurooppaan yleensä ja Suomeen erityisesti on lisääntynyt. Tulokset antavat viitteitä siitä, että opettajankoulutus voi tarjota opettajaksi opiskeleville sellaisia suhtautumistapoja, taitoja ja tietämystä, jotka auttavat heitä tulevassa opettajan ammatissaan työskentelemään tehokkaasti erilaisista kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien oppilaiden kanssa. Tulokset auttavat myös kehittämään sellaisia työkaluja ja menettelytapoja, joiden avulla voidaan mitata sekä pääosin kantasuomalaisista oppilaista koostuvien luokkien opettajien että vasta opettajaksi opiskelevien osaamista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2812]