Nursing students and older people nursing. Towards a future career
Koskinen, Sanna (2016-04-22)
Nursing students and older people nursing. Towards a future career
Koskinen, Sanna
(22.04.2016)
Annales Universitatis Turkuensis D 1224 Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6438-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-6438-3
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän kaksivaiheisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kiinnostusta iäkkäiden hoitotyöhön uravalintana. Ensimmäisessä vaiheessa analysoitiin iäkkäiden hoitotyön uravalinnan lähtökohtia. Toisessa vaiheessa arvioitiin tätä tutkimusta varten kehitetyn iäkkäiden hoitotyön uravalinnan edistämiseen tarkoitetun koulutusintervention (Learning with Older People Programme LOPP) tuloksia ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä sekä kokemuksia koulutusinterventiosta. Koulutusintervention keskeisenä elementtinä oli iäkkäiden henkilöiden osallistuminen interventioon. Tutkimuksen tavoitteena on edistää useampien sairaanhoitajaopiskelijoiden kohdalla iäkkäiden hoitotyön valitsemista työuraksi.
Selvitysvaiheen kuvailevassa tutkimusasetelmassa hyödynnettiin poikkileikkauskyselyä, dokumenttianalyysiä ja kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineiston muodostivat 183 sairaanhoitajaopiskelijaa, 101 sanomalehtiartikkelia ja 66 tutkimusartikkelia. Arviointivaiheen puolikokeellisessa tutkimusasetelmassa hyödynnettiin interventio- ja vertailuryhmien ennen-jälkeen-mittauksia ja intervention jälkeistä kyselyä. Tutkimusaineiston muodostivat 87 sairaanhoitajaopiskelijaa ja 43 iäkästä henkilöä. Molemmissa vaiheissa käytettiin sekä tilastollisia että narratiivisia analyysimenetelmiä.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kiinnostus iäkkäiden hoitotyöhön urana oli neutraalia. Keskeisimmät kiinnostukseen yhteydessä olevat tekijät olivat työkokemus hoitotyöstä ja erilaiset ratkaisut iäkkäiden hoitotyön koulutuksessa. Interventioryhmän opiskelijat (n=40) olivat kiinnostuneempia iäkkäiden hoitotyöstä ja heillä oli myönteisemmät asenteet iäkkäitä henkilöitä kohtaan kuin vertailuryhmän opiskelijoilla (n=36). Molemmissa ryhmissä opiskelijoiden kiinnostus iäkkäiden hoitotyöhön ennen opintojaksoa (ennen-mittaus) oli yhteydessä kiinnostukseen kuukauden kuluttua opintojakson päättymisestä (jälkeen-mittaus). Ryhmien välillä ei ollut eroja ikääntymistä koskevassa tiedon tasossa. Sekä opiskelijat että iäkkäät henkilöt kokivat osallistumisen koulutusinterventioon erittäin myönteisenä.
Koulutuksella on mahdollista vaikuttaa sairaanhoitajaopiskelijoiden kiinnostukseen iäkkäiden hoitotyöhön uravalintana myönteisesti ainakin lyhytaikaisesti. Iäkkäiden henkilöiden osallistuminen iäkkäiden hoitotyön koulutukseen ja sitä kautta iäkkäiden hoitotyön uravalinnan edistämiseen tarjoaa yhden rohkaisevan vaihtoehdon vaikuttaa sairaanhoitajaopiskelijoiden uravalintaan. Aiheesta tarvitaan kuitenkin lisätutkimusta.
Selvitysvaiheen kuvailevassa tutkimusasetelmassa hyödynnettiin poikkileikkauskyselyä, dokumenttianalyysiä ja kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineiston muodostivat 183 sairaanhoitajaopiskelijaa, 101 sanomalehtiartikkelia ja 66 tutkimusartikkelia. Arviointivaiheen puolikokeellisessa tutkimusasetelmassa hyödynnettiin interventio- ja vertailuryhmien ennen-jälkeen-mittauksia ja intervention jälkeistä kyselyä. Tutkimusaineiston muodostivat 87 sairaanhoitajaopiskelijaa ja 43 iäkästä henkilöä. Molemmissa vaiheissa käytettiin sekä tilastollisia että narratiivisia analyysimenetelmiä.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kiinnostus iäkkäiden hoitotyöhön urana oli neutraalia. Keskeisimmät kiinnostukseen yhteydessä olevat tekijät olivat työkokemus hoitotyöstä ja erilaiset ratkaisut iäkkäiden hoitotyön koulutuksessa. Interventioryhmän opiskelijat (n=40) olivat kiinnostuneempia iäkkäiden hoitotyöstä ja heillä oli myönteisemmät asenteet iäkkäitä henkilöitä kohtaan kuin vertailuryhmän opiskelijoilla (n=36). Molemmissa ryhmissä opiskelijoiden kiinnostus iäkkäiden hoitotyöhön ennen opintojaksoa (ennen-mittaus) oli yhteydessä kiinnostukseen kuukauden kuluttua opintojakson päättymisestä (jälkeen-mittaus). Ryhmien välillä ei ollut eroja ikääntymistä koskevassa tiedon tasossa. Sekä opiskelijat että iäkkäät henkilöt kokivat osallistumisen koulutusinterventioon erittäin myönteisenä.
Koulutuksella on mahdollista vaikuttaa sairaanhoitajaopiskelijoiden kiinnostukseen iäkkäiden hoitotyöhön uravalintana myönteisesti ainakin lyhytaikaisesti. Iäkkäiden henkilöiden osallistuminen iäkkäiden hoitotyön koulutukseen ja sitä kautta iäkkäiden hoitotyön uravalinnan edistämiseen tarjoaa yhden rohkaisevan vaihtoehdon vaikuttaa sairaanhoitajaopiskelijoiden uravalintaan. Aiheesta tarvitaan kuitenkin lisätutkimusta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2822]