Rajoitustoimenpiteet sijaishuollossa – erityisesti lastensuoje-lulain 65 § ja 66 § perusoikeuksien näkökulmasta tarkasteltuna
Helminen, Inka (2016-09-13)
Rajoitustoimenpiteet sijaishuollossa – erityisesti lastensuoje-lulain 65 § ja 66 § perusoikeuksien näkökulmasta tarkasteltuna
Helminen, Inka
(13.09.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan lastensuojelulain mukaisia sijaishuollossa lapsiin kohdistettavia rajoitustoimenpiteitä perusoikeuksien näkökulmasta. Metodina työssä on käytetty oikeusdogmatiikkaa. Tutkimus perustuu kotimaiseen lainsäädäntöön, joten lähteinä toimivat kotimainen oikeuskirjallisuus, lain esityöt sekä tuomioistuinten ja muiden viranomaisten ratkaisukäytäntö.
Lastensuojelulain mukaan laitokseen sijoitettuihin lapsiin saa tarvittaessa kohdistaa erinäisiä rajoitustoimenpiteitä. Nämä rajoitukset puuttuvat kuitenkin vahvasti lapsen perusoikeuksiin, jonka vuoksi on tärkeää, että lastensuojelulain rajoitustoimia koskeva sääntely vastaa perusoikeuksien rajoittamiselle ase-tettuja edellytyksiä. Tutkielman tarkoituksena on antaa yleiskuva toimenpiteistä, joilla lapsi voidaan sijoittaa laitokseen sekä laitoshuollosta itsestään. Tarkem-massa tarkastelussa on tutkielman kannalta merkitykselliset perusoikeudet ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät seikat.
Pääpaino tutkimuksessa on kuitenkin lastensuojelulain 65 §:n ja 66 §:n mukaisten rajoitustoimenpiteiden, aineiden ja esineiden haltuunoton sekä henkilöntarkastuksen ja henkilönkatsastuksen, tarkastelussa ja arvioinnissa perusoikeuksien kannalta. Kyseiset rajoitustoimenpiteet puuttuvat erityisesti omaisuudensuojaan ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Sen vuoksi rajoitusten perusoikeuksien mukaisuutta arvioidaan erityisesti näiden perus-oikeuksien valossa.
Pääsääntöisesti rajoitustoimenpiteitä koskeva sääntely vastaa hyvin perusoi-keuksien rajoittamiselle asetettuja edellytyksiä, mutta tietyissä kohdin sääntely ei täysin vastaa perusoikeuksien rajoittamiselle asetettuja edellytyksiä. Rajoitussäännöksissä esiintyy muun muassa avoimuutta, josta voi pahimmillaan seurata perusoikeuksien loukkauksia. Se on jo johtanut epätietoisuuteen, voi-daanko esimerkiksi tupakkatuotteita ottaa laitoksen haltuun vai ei. Suositeltavaa olisi, että tupakkatuotteet lisättäisiin haltuunottoa koskevaan pykälään ja tehtäisiin muutkin tarpeelliset lainsäädäntömuutokset.
Lastensuojelulain mukaan laitokseen sijoitettuihin lapsiin saa tarvittaessa kohdistaa erinäisiä rajoitustoimenpiteitä. Nämä rajoitukset puuttuvat kuitenkin vahvasti lapsen perusoikeuksiin, jonka vuoksi on tärkeää, että lastensuojelulain rajoitustoimia koskeva sääntely vastaa perusoikeuksien rajoittamiselle ase-tettuja edellytyksiä. Tutkielman tarkoituksena on antaa yleiskuva toimenpiteistä, joilla lapsi voidaan sijoittaa laitokseen sekä laitoshuollosta itsestään. Tarkem-massa tarkastelussa on tutkielman kannalta merkitykselliset perusoikeudet ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät seikat.
Pääpaino tutkimuksessa on kuitenkin lastensuojelulain 65 §:n ja 66 §:n mukaisten rajoitustoimenpiteiden, aineiden ja esineiden haltuunoton sekä henkilöntarkastuksen ja henkilönkatsastuksen, tarkastelussa ja arvioinnissa perusoikeuksien kannalta. Kyseiset rajoitustoimenpiteet puuttuvat erityisesti omaisuudensuojaan ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Sen vuoksi rajoitusten perusoikeuksien mukaisuutta arvioidaan erityisesti näiden perus-oikeuksien valossa.
Pääsääntöisesti rajoitustoimenpiteitä koskeva sääntely vastaa hyvin perusoi-keuksien rajoittamiselle asetettuja edellytyksiä, mutta tietyissä kohdin sääntely ei täysin vastaa perusoikeuksien rajoittamiselle asetettuja edellytyksiä. Rajoitussäännöksissä esiintyy muun muassa avoimuutta, josta voi pahimmillaan seurata perusoikeuksien loukkauksia. Se on jo johtanut epätietoisuuteen, voi-daanko esimerkiksi tupakkatuotteita ottaa laitoksen haltuun vai ei. Suositeltavaa olisi, että tupakkatuotteet lisättäisiin haltuunottoa koskevaan pykälään ja tehtäisiin muutkin tarpeelliset lainsäädäntömuutokset.