Moraalinen rohkeus lasten hoitotyössä
Lehtola, Hanna (2016-09-27)
Moraalinen rohkeus lasten hoitotyössä
Lehtola, Hanna
(27.09.2016)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092724372
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016092724372
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu –tutkielman aiheena on moraalinen rohkeus lasten hoitotyössä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla sairaanhoitajien, terveydenhoitajien ja kätilöiden näkemyksiä moraalisesta rohkeudesta lasten hoitotyössä sekä heidän kokemuksiaan moraalista rohkeutta vaativista tilanteista. Tavoitteena on selkiyttää moraalisen rohkeuden käsitettä ja rohkeuden ilmenemistä lasten hoitotyössä, koska siinä on omia erityispiirteitä esimerkiksi lapsen kehitystason ja vanhempien tiiviin läsnäolon vuoksi.
Lapsella tutkimuksessa tarkoitetaan alle 12-vuotiasta lapsipotilasta ja hoitotyöllä eri lasten osastoilla sekä avoterveydenhuollossa toteutettua hoitotyötä. Kirjallisuuskatsauksen perusteella moraalista rohkeutta oli tutkittu lasten hoitotyössä hyvin vähän. Moraalinen rohkeus on oman moraalin ja arvojen mukaista toimintaa, jonka perustana ovat erilaiset eettiset periaatteet, säännökset ja ohjeet. Se on oikein toimimista ja oikean puolustamista sekä epäeettiseen toimintaan puuttumista. Rohkeasti toimimiseen kuuluu myös henkilökohtainen negatiivisten seurausten riski. Moraalista rohkeutta voidaan edistää kollegoiden tuella, hyvällä johtamisella, eettisyyteen sitoutuneella organisaatiolla ja tukemalla hoitotyöntekijän voimaantumista.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena käyttäen kuvailevaa tutkimusasetelmaa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat sairaanhoitajat, terveydenhoitajat ja kätilöt, joilla oli kokemusta lasten hoitotyöstä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Internetissä Webropol-kyselynä hoitotyön keskustelupalstoilla touko-elokuun 2015 aikana. Tutkimukseen vastasi 23 henkilöä. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen mukaan moraalinen rohkeus oli lasten hoitotyössä keskeistä ja sitä tarvittiin erilaisissa tilanteissa. Moraalinen rohkeus muodostui erilaisista tekijöistä, joita olivat: a) lapsen edun puolustaminen, b) omien arvojen ja moraalin mukainen toiminta, c) epäkohtiin tarttuminen, d) eettisten periaatteiden puolustaminen ja e) kyky perustella toimintaa. Moraalisesti rohkeaan toimintaan voi liittyä henkilökohtaisia negatiivisia seurauksia. Lasten hoitotyössä oli useimmiten toimittu rohkeasti ja eettisesti tilanteen vaatimalla tavalla, mutta aina rohkeus ei kuitenkaan toteutunut. Moraalista rohkeutta vaativia tilanteita voitiin ratkaista keskustelemalla, muilta apua pyytämällä tai koulutuksen ja kokemuksen tuomalla taidolla. Moraalista rohkeutta tulisi sisällyttää perus –ja täydennyskoulutukseen. Tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen lisäksi käytännön hoitotyössä eettisesti oikean toiminnan tukena. Tutkimus tuotti uutta näkökulmaa moraaliseen rohkeuteen. Moral courage in children’s nursing care
The subject of this master’s thesis is moral courage in children’s nursing care. The purpose of this study is to describe nurses’, public health nurses’ and midwifes’ views of moral courage in childrens’ nursing and their experiences from situations that demands moral courage. The aim of the study is to clarify the concept of moral courage and its manifestation in children’s nursing care owing to some special features in childrens’ care such as children’s developmental level and parents’ presence.
In this study a child refers to a child patient less than 12 years of age. Children’s nursing is care that is provided in children’s units and basic health care. Based on literature review moral courage means acting according to one’s morality and values and it is based on different ethical principles, rules and guidelines. Moral courage is acting and defending what is right and intervening in unethical actions. There is a personal risk of negative consequences when acting in a morally courageous way. Moral courage can be fostered by colleagues support, good leadership, ethically committed organization and supporting nurses’ empowerment.
The study applied cross-sectional descriptive research design. The target groups were nurses, public health nurses and midwifes with experience in children’s nursing. Data were collected as Webropol survey from nursing chat forums from May to August 2015. Study had 23 respondents. Data was analyzed using inductive content analysis.
According to the study moral courage was important in children’s nursing and it was needed in various situations. Moral courage consisted of the following elements: a) advocating the children’s best, b) acting according to one’s moral values, c) intervening in moral shortcomings, d) defending ethical principles and e) being capable to justify actions. Morally courageous actions may produce personal negative consequences. Usually nurses acted morally courageously and in an ethical way but occasionally they failed to do so. Situations that required moral courage could be solved by discussion, asking help from others or using skills and knowledge that one has gained from education and experience. Moral courage should be taught at nursing educational institutions. Findings from this study may be implemented in nursing education and practical nursing to provide support to act in an ethical way. From science perspective study offers new point of view on moral courage.
Lapsella tutkimuksessa tarkoitetaan alle 12-vuotiasta lapsipotilasta ja hoitotyöllä eri lasten osastoilla sekä avoterveydenhuollossa toteutettua hoitotyötä. Kirjallisuuskatsauksen perusteella moraalista rohkeutta oli tutkittu lasten hoitotyössä hyvin vähän. Moraalinen rohkeus on oman moraalin ja arvojen mukaista toimintaa, jonka perustana ovat erilaiset eettiset periaatteet, säännökset ja ohjeet. Se on oikein toimimista ja oikean puolustamista sekä epäeettiseen toimintaan puuttumista. Rohkeasti toimimiseen kuuluu myös henkilökohtainen negatiivisten seurausten riski. Moraalista rohkeutta voidaan edistää kollegoiden tuella, hyvällä johtamisella, eettisyyteen sitoutuneella organisaatiolla ja tukemalla hoitotyöntekijän voimaantumista.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena käyttäen kuvailevaa tutkimusasetelmaa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat sairaanhoitajat, terveydenhoitajat ja kätilöt, joilla oli kokemusta lasten hoitotyöstä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Internetissä Webropol-kyselynä hoitotyön keskustelupalstoilla touko-elokuun 2015 aikana. Tutkimukseen vastasi 23 henkilöä. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen mukaan moraalinen rohkeus oli lasten hoitotyössä keskeistä ja sitä tarvittiin erilaisissa tilanteissa. Moraalinen rohkeus muodostui erilaisista tekijöistä, joita olivat: a) lapsen edun puolustaminen, b) omien arvojen ja moraalin mukainen toiminta, c) epäkohtiin tarttuminen, d) eettisten periaatteiden puolustaminen ja e) kyky perustella toimintaa. Moraalisesti rohkeaan toimintaan voi liittyä henkilökohtaisia negatiivisia seurauksia. Lasten hoitotyössä oli useimmiten toimittu rohkeasti ja eettisesti tilanteen vaatimalla tavalla, mutta aina rohkeus ei kuitenkaan toteutunut. Moraalista rohkeutta vaativia tilanteita voitiin ratkaista keskustelemalla, muilta apua pyytämällä tai koulutuksen ja kokemuksen tuomalla taidolla. Moraalista rohkeutta tulisi sisällyttää perus –ja täydennyskoulutukseen. Tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen lisäksi käytännön hoitotyössä eettisesti oikean toiminnan tukena. Tutkimus tuotti uutta näkökulmaa moraaliseen rohkeuteen.
The subject of this master’s thesis is moral courage in children’s nursing care. The purpose of this study is to describe nurses’, public health nurses’ and midwifes’ views of moral courage in childrens’ nursing and their experiences from situations that demands moral courage. The aim of the study is to clarify the concept of moral courage and its manifestation in children’s nursing care owing to some special features in childrens’ care such as children’s developmental level and parents’ presence.
In this study a child refers to a child patient less than 12 years of age. Children’s nursing is care that is provided in children’s units and basic health care. Based on literature review moral courage means acting according to one’s morality and values and it is based on different ethical principles, rules and guidelines. Moral courage is acting and defending what is right and intervening in unethical actions. There is a personal risk of negative consequences when acting in a morally courageous way. Moral courage can be fostered by colleagues support, good leadership, ethically committed organization and supporting nurses’ empowerment.
The study applied cross-sectional descriptive research design. The target groups were nurses, public health nurses and midwifes with experience in children’s nursing. Data were collected as Webropol survey from nursing chat forums from May to August 2015. Study had 23 respondents. Data was analyzed using inductive content analysis.
According to the study moral courage was important in children’s nursing and it was needed in various situations. Moral courage consisted of the following elements: a) advocating the children’s best, b) acting according to one’s moral values, c) intervening in moral shortcomings, d) defending ethical principles and e) being capable to justify actions. Morally courageous actions may produce personal negative consequences. Usually nurses acted morally courageously and in an ethical way but occasionally they failed to do so. Situations that required moral courage could be solved by discussion, asking help from others or using skills and knowledge that one has gained from education and experience. Moral courage should be taught at nursing educational institutions. Findings from this study may be implemented in nursing education and practical nursing to provide support to act in an ethical way. From science perspective study offers new point of view on moral courage.