Sosiaaliset verkostot luokattomassa lukiossa
Leppimäki, Taru (2016-10-10)
Sosiaaliset verkostot luokattomassa lukiossa
Leppimäki, Taru
(10.10.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä yhden lukioluokan eli ohjausryhmän sosiaaliseen verkostoon sekä lukio-opiskelijoiden omaan kokemukseen sosiaalisista suhteistaan luokattoman lukion kontekstissa. Ohjausryhmän välistä verkostoa tutkittiin sosiaalisella verkostoanalyysillä, ja opiskelijoiden omia kokemuksia teemahaastatteluilla. Tutkimus toteutettiin eräässä Etelä-Suomalaisessa lukiossa yhdelle toisen, sittemmin kolmannen vuosikurssin ohjausryhmälle, jolla oli 22 opiskelijaa. Verkostoaineisto kerättiin keväällä 2015, haastatteluaineisto samana syksynä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjausryhmän välistä verkostoa koulussa tapahtuvan vuorovaikutuksen, koulun ulkopuolella tapahtuvan vapaa-ajanvieton sekä teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen verkostojen kautta. Verkostokyselyyn vastasivat kaikki opiskelijat, jolloin vastausprosentiksi tuli 100 %. Opiskelijoiden omaa kokemusta tutkittiin haastattelemalla neljää opiskelijaa ohjausryhmän välisistä verkostoista sekä opiskelijoiden omista sosiaalisista suhteista luokattoman lukion kontekstissa.
Verkostoaineisto analysoitiin verkostoanalyysillä, ja aineistosta saatiin verkoston tiheys- ja keskittyneisyysluvut sekä toimijoiden keskeisyysluvut. Lisäksi verkostoista luotiin visuaaliset kuvat, sillä kuvat helpottavat verkostojen tarkastelua niin tutkijan kuin lukijankin näkökulmasta. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kyseinen lukion ohjausryhmä ei ole kovin tiivis tarkasteltuna mistään tutkimukseen valitusta näkökulmasta. Haastatteluaineistosta nousi esiin, että tästä huolimatta opiskelijat kuitenkin kokivat yhteishenkeä ohjausryhmässään, ja jokainen haastateltava painotti luokattoman lukiojärjestelmän olevan sosiaalisten suhteiden ja uusiin ihmisiin tutustumisen kannalta hyvä asia.
Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjausryhmän välistä verkostoa koulussa tapahtuvan vuorovaikutuksen, koulun ulkopuolella tapahtuvan vapaa-ajanvieton sekä teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen verkostojen kautta. Verkostokyselyyn vastasivat kaikki opiskelijat, jolloin vastausprosentiksi tuli 100 %. Opiskelijoiden omaa kokemusta tutkittiin haastattelemalla neljää opiskelijaa ohjausryhmän välisistä verkostoista sekä opiskelijoiden omista sosiaalisista suhteista luokattoman lukion kontekstissa.
Verkostoaineisto analysoitiin verkostoanalyysillä, ja aineistosta saatiin verkoston tiheys- ja keskittyneisyysluvut sekä toimijoiden keskeisyysluvut. Lisäksi verkostoista luotiin visuaaliset kuvat, sillä kuvat helpottavat verkostojen tarkastelua niin tutkijan kuin lukijankin näkökulmasta. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kyseinen lukion ohjausryhmä ei ole kovin tiivis tarkasteltuna mistään tutkimukseen valitusta näkökulmasta. Haastatteluaineistosta nousi esiin, että tästä huolimatta opiskelijat kuitenkin kokivat yhteishenkeä ohjausryhmässään, ja jokainen haastateltava painotti luokattoman lukiojärjestelmän olevan sosiaalisten suhteiden ja uusiin ihmisiin tutustumisen kannalta hyvä asia.