"For a witch cannot cross such a threshold!” – Building concealment traditions in Finland c. 1200–1950
Hukantaival, Sonja (2016-11-12)
"For a witch cannot cross such a threshold!” – Building concealment traditions in Finland c. 1200–1950
Hukantaival, Sonja
(12.11.2016)
Suomen keskiajan arkeologian seura
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-67329-9-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-67329-9-2
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Rakennuskätköperinteet Suomessa n. 1200–1950
Tutkimus käsittelee Suomen alueella historiallisena aikana (n. 1200–1950) rakennuksiin tarkoituksellisesti kätkettyjä esineitä. Ilmiö liittyy kansanuskon kenttään ja erityisesti tarpeeseen suojella kotitaloutta ulkoapäin tulevilta pahoilta vaikutuksilta. Tavoitteina on ensinnä kartoittaa ilmiön laajuus ja muodot. Varsinainen päätavoite on selvittää kätköperinteen merkityksiä, merkitysten muutoksia ja erityisesti ilmiön sijoittumista laajempaan yhteyteensä yhteiskunnassa. Arkeologian kannalta erityisenä tavoitteena on esitellä kansanuskon materiaalisen kulttuurin tutkimukseen soveltuvaa teoreettista viitekehystä ja kehittää moniaineistoista metodologiaa.
Tutkimusaineisto koostuu kahdesta pääaineistosta: varsinaiset kätkölöydöt (234 kpl) ja folklore-tiedonannot (775 kpl). Näiden lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään muutamia noituus- ja taikuusoikeu-denkäyntien pöytäkirjoja (7 kpl). Folklore-tiedonannot kuvaavat kätköperinteitä 1800-luvun loppupuolella ja 1900-luvun alussa. Tämä aineisto avaa myös perinteeseen liittyneitä merkityksiä ja näiden merkitysten suhdetta kätköobjektiin ja kätköpaikkaan. Tässä aineistossa on myös havaittavissa alueellisia eroja länsi-suomalaisen ja itäsuomalaisen kulttuurialueen välillä. Kätkölöydöt sitovat käytänteet omaan aikaansa. Lisäksi löydöt mahdollistavat kätkötapojen tarkastelun tosiasiallisesti suoritettuina rituaaleina. Uuden ajan oikeudenkäyntiaineistot tuovat lisänäkökulman folklorea varhaisempiin merkityssisältöihin.
Aineistoa käsitellään metodilla, joka on kehitelty kontekstuaalisen arkeologian ja historiallisen jatkuvuuden lähestymistavan pohjalta. Kontekstuaalinen arkeologia pyrkii tunnistamaan merkityssisältöjä analysoimalla materiaalisessa kulttuurissa havaittavia kuvioita, eroja ja yhtäläisyyksiä. Historiallisen jatkuvuuden lähestymistavassa puolestaan ilmiön tarkastelu aloitetaan hyvin dokumentoidusta ajankohdasta, josta lähdetään seuraamaan ilmiön muutoksia ja pysyvyyttä ajassa taaksepäin liikuttaessa. Tutkimuksessa kontekstuaalisuus on ulotettu myös kattamaan ilmiön sijoittumista kansanuskoon ja yhteiskuntaan laajemmin.
Tutkimuksessa käy ilmi, että tiiviimmin asutuissa kylissä ja kaupungeissa kätkeminen on erityisesti liittynyt sosiaalisissa suhteissa oleviin jännitteisiin, jotka liittyvät varallisuuseroihin. Tämä näkyy kateellisten naapureiden aiheuttaman noituuden korostumisena erityisenä huolenaiheena. Väljemmin asutuilla alueilla sosiaalinen paine on vähäisempi kätkösyy, sen sijaan rakennuksen pitäminen onnellisena ja puhtaana syöpäläisistä ovat merkittäviä syitä. Alueelliset erot näkyvät eri kätköperinteiden välisen suhteen vaihteluna, eli täysin erilaisista perinteistä ei ole kyse. Ajallisia muutoksia on vaikeampi havaita niukemman aineiston takia. On kuitenkin mahdollista, että keskiaikaiset kätköt ovat laajemmilla alueilla muistuttaneet itäisillä kulttuurialueilla havaittavia muotoja, joissa sosiaalinen paine ei korostu. Tämä paine on silti todennäköinen kätkösyy keskiaikaisissa kaupungeissa ja ryhmäkylissä. Eri aikakausina kätköperinteeseen on omaksuttu uusia kätköobjekteja, esimerkiksi uudella tai uusimmalla ajalla elohopean kätkeminen on todennäköisesti yleistynyt, aineen saannin helpotuttua.
Kansanuskon arkeologian tutkimuksen kannalta on huomattavaa kansanuskon piiriin kuuluvien tapojen ja uskomusten jälkien jääminen arkeologiseen aineistoon ja näiden ymmärtämisen vaikutus laajempaan ihmisyhteisöjen ymmärtämiseen.
Tutkimus käsittelee Suomen alueella historiallisena aikana (n. 1200–1950) rakennuksiin tarkoituksellisesti kätkettyjä esineitä. Ilmiö liittyy kansanuskon kenttään ja erityisesti tarpeeseen suojella kotitaloutta ulkoapäin tulevilta pahoilta vaikutuksilta. Tavoitteina on ensinnä kartoittaa ilmiön laajuus ja muodot. Varsinainen päätavoite on selvittää kätköperinteen merkityksiä, merkitysten muutoksia ja erityisesti ilmiön sijoittumista laajempaan yhteyteensä yhteiskunnassa. Arkeologian kannalta erityisenä tavoitteena on esitellä kansanuskon materiaalisen kulttuurin tutkimukseen soveltuvaa teoreettista viitekehystä ja kehittää moniaineistoista metodologiaa.
Tutkimusaineisto koostuu kahdesta pääaineistosta: varsinaiset kätkölöydöt (234 kpl) ja folklore-tiedonannot (775 kpl). Näiden lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään muutamia noituus- ja taikuusoikeu-denkäyntien pöytäkirjoja (7 kpl). Folklore-tiedonannot kuvaavat kätköperinteitä 1800-luvun loppupuolella ja 1900-luvun alussa. Tämä aineisto avaa myös perinteeseen liittyneitä merkityksiä ja näiden merkitysten suhdetta kätköobjektiin ja kätköpaikkaan. Tässä aineistossa on myös havaittavissa alueellisia eroja länsi-suomalaisen ja itäsuomalaisen kulttuurialueen välillä. Kätkölöydöt sitovat käytänteet omaan aikaansa. Lisäksi löydöt mahdollistavat kätkötapojen tarkastelun tosiasiallisesti suoritettuina rituaaleina. Uuden ajan oikeudenkäyntiaineistot tuovat lisänäkökulman folklorea varhaisempiin merkityssisältöihin.
Aineistoa käsitellään metodilla, joka on kehitelty kontekstuaalisen arkeologian ja historiallisen jatkuvuuden lähestymistavan pohjalta. Kontekstuaalinen arkeologia pyrkii tunnistamaan merkityssisältöjä analysoimalla materiaalisessa kulttuurissa havaittavia kuvioita, eroja ja yhtäläisyyksiä. Historiallisen jatkuvuuden lähestymistavassa puolestaan ilmiön tarkastelu aloitetaan hyvin dokumentoidusta ajankohdasta, josta lähdetään seuraamaan ilmiön muutoksia ja pysyvyyttä ajassa taaksepäin liikuttaessa. Tutkimuksessa kontekstuaalisuus on ulotettu myös kattamaan ilmiön sijoittumista kansanuskoon ja yhteiskuntaan laajemmin.
Tutkimuksessa käy ilmi, että tiiviimmin asutuissa kylissä ja kaupungeissa kätkeminen on erityisesti liittynyt sosiaalisissa suhteissa oleviin jännitteisiin, jotka liittyvät varallisuuseroihin. Tämä näkyy kateellisten naapureiden aiheuttaman noituuden korostumisena erityisenä huolenaiheena. Väljemmin asutuilla alueilla sosiaalinen paine on vähäisempi kätkösyy, sen sijaan rakennuksen pitäminen onnellisena ja puhtaana syöpäläisistä ovat merkittäviä syitä. Alueelliset erot näkyvät eri kätköperinteiden välisen suhteen vaihteluna, eli täysin erilaisista perinteistä ei ole kyse. Ajallisia muutoksia on vaikeampi havaita niukemman aineiston takia. On kuitenkin mahdollista, että keskiaikaiset kätköt ovat laajemmilla alueilla muistuttaneet itäisillä kulttuurialueilla havaittavia muotoja, joissa sosiaalinen paine ei korostu. Tämä paine on silti todennäköinen kätkösyy keskiaikaisissa kaupungeissa ja ryhmäkylissä. Eri aikakausina kätköperinteeseen on omaksuttu uusia kätköobjekteja, esimerkiksi uudella tai uusimmalla ajalla elohopean kätkeminen on todennäköisesti yleistynyt, aineen saannin helpotuttua.
Kansanuskon arkeologian tutkimuksen kannalta on huomattavaa kansanuskon piiriin kuuluvien tapojen ja uskomusten jälkien jääminen arkeologiseen aineistoon ja näiden ymmärtämisen vaikutus laajempaan ihmisyhteisöjen ymmärtämiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]