Johdon ohjaus hyvinvointialan säätiön hallituksessa
Olkinuora, Piia (2016-10-25)
Johdon ohjaus hyvinvointialan säätiön hallituksessa
Olkinuora, Piia
(25.10.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Hyvinvointipalveluiden tuottavuus on hyvin ajankohtainen aihe, sillä ikääntyminen on tulevaisuudessa merkittävä tekijä hyvinvointipalveluiden rahoittamisessa. Ikääntyminen näkyyn niin palveluiden käyttäjien määrän kasvamisena kuin myös hoitosuhteen muuttumisena, joka asettaa omat vaatimukset toimintaa tuottaville organisaatioille, esimerkiksi henkilöstöresurssien saamisessa. Hyvinvointipalveluita tuotetaan pääasiassa julkisen sektorin, yksityisen sektorin ja kolmannen sektorin yhteisvoimin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan säätiötä. Säätiön toimintaa ohjaa säätiölaki ja säätiön toiminnan tarkoitus ja tämän lisäksi sen tuottamien palveluiden tulee täyttää lait ja asetukset, joita hyvinvointipalveluiden tuottaminen vaatii. Hyvinvointipalveluiden vaikuttavuutta, tehokkuutta ja laatua on tutkittu aiemminkin, mutta vähemmälle huomiolle on jäänyt hyvinvointipalveluiden taloudellisen päätöksenteon tutkiminen. Tämä on kuitenkin tärkeä osa-alue toiminnan jatkumisen kannalta ja toiminnan resurssien oikein kohdistamiseksi. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten hyvinvointialalla toimivan säätiön hallitus käyttää taloudellista päätöksentekoa toiminnanohjauksessa.
Tutkimuksessa tarkastellaan hyvinvointialalla toimivan, sosiaalipalveluita tuottavan säätiön hallituksen taloudellista päätöksentekoa Malmin ja Brownin (2008) johdon ohjausjärjestelmän viitekehyksen mukaisesti, keskittyen tutkimuksessa viitekehyksen osa-alueista suunnitteluun, kyberneettiseen valvontaan sekä hallinnolliseen valvontaan. Malmin ja Brownin (2008) viitekehyksen lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalipalveluiden kontekstia sekä sitä mitä hyvinvointipalveluilta odotetaan, kuten vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Lisäksi tarkastellaan säätiötä ja säätiön hallituksen vastuita. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena ja aineiston keräämiseen on käytetty puolistrukturoituja haastatteluja sekä dokumentointia.
Tutkimuksessa saatiin kokonaisvaltainen kuva säätiön hallituksen käyttämästä taloudellisesta päätöksenteosta Malmin ja Brownin (2008) viitekehyksen mukaisesti. Tulokset tukivat aiempien tutkimusten tuloksia siitä, miten hyvinvointialalla taloudellinen päätöksenteko on hyvin vahvasti mukana edelleen, ja toivat vahvasti esille sen, millainen merkitys säätiön tarkoituksella on sen toiminnassa.
Tutkimuksessa tarkastellaan hyvinvointialalla toimivan, sosiaalipalveluita tuottavan säätiön hallituksen taloudellista päätöksentekoa Malmin ja Brownin (2008) johdon ohjausjärjestelmän viitekehyksen mukaisesti, keskittyen tutkimuksessa viitekehyksen osa-alueista suunnitteluun, kyberneettiseen valvontaan sekä hallinnolliseen valvontaan. Malmin ja Brownin (2008) viitekehyksen lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalipalveluiden kontekstia sekä sitä mitä hyvinvointipalveluilta odotetaan, kuten vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Lisäksi tarkastellaan säätiötä ja säätiön hallituksen vastuita. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena ja aineiston keräämiseen on käytetty puolistrukturoituja haastatteluja sekä dokumentointia.
Tutkimuksessa saatiin kokonaisvaltainen kuva säätiön hallituksen käyttämästä taloudellisesta päätöksenteosta Malmin ja Brownin (2008) viitekehyksen mukaisesti. Tulokset tukivat aiempien tutkimusten tuloksia siitä, miten hyvinvointialalla taloudellinen päätöksenteko on hyvin vahvasti mukana edelleen, ja toivat vahvasti esille sen, millainen merkitys säätiön tarkoituksella on sen toiminnassa.