Opiskelijoiden käsitykset moniammatillisuustaidoista ja niiden kehittymisestä sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa
Malja, Pauliina (2016-10-27)
Opiskelijoiden käsitykset moniammatillisuustaidoista ja niiden kehittymisestä sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa
Malja, Pauliina
(27.10.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan moniammatillisella opetuksella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia opiskelijoiden yhteistyötaitoihin myös tulevaisuudessa työelämässä. Sosiaali- ja terveysalat yhdistävää moniammatillista opetusta kuitenkin järjestetään Suomessa vähän. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita ei myöskään ole juuri tutkittu yhdessä, vaikka käytännössä yhteistyö näiden alojen välillä saattaa olla tiivistäkin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden käsityksiä sekä asenteita moniammatillisesta yhteistyöstä moniammatillisella opintojaksolla sekä selvittää tapahtuuko moniammatillisuustaidoissa muutosta opintojakson aikana. Lisäksi haluttiin tietää, miten moniammatillisuustaitojen kehittymistä voidaan edistää.
Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat moniammatilliselle opintojaksolle osallistuneet lääketieteen, hammaslääketieteen, biolääketieteen, sosiaalityön sekä kahden eri ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin opiskelijoilta kyselylomakkeilla syksyn 2015 aikana ennen ja jälkeen opintojakson sekä haastattelemalla opiskelijoita opintojakson loputtua. Tutkimuksen määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS 22.0® -ohjelmalla ja haastatteluilla saatu laadullinen aineisto sekä kysymyslomakkeiden avoimet kysymykset analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat kokivat moniammatillisen opiskelun positiivisena ja vastaavanlaisia oppimiskokemuksia toivottiin lisää. Asenteet moniammatillista oppimista ja yhteistyötä kohtaan olivat myös positiivisia ja ne paranivat opintojakson myötä. Opiskelijat kokivat, että niin oma kuin muidenkin alojen opiskelijoiden rooli potilaan hoidossa selkiintyi. Tuloksien mukaan oman roolin merkityksellisyys tuntui kyseenalaiselta kuitenkin osasta opiskelijoista. Opiskelijoiden kokemat ongelmat opiskelussa liittyivät aikataulutukseen sekä toisten opiskelijoiden vähemmän aktiiviseen työotteeseen eikä niinkään moniammatillisuuteen.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat yhteneväisiä kansainvälisten tutkimusten tulosten kanssa. Moniammatillisella opetuksella sosiaali- ja terveysalalla saavutetaan positiivisen asenteen lisäksi myös yhteistyötaitoja, joiden hallinta on tärkeää niin oman työn kuin potilaan saaman hoidon näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin sosiaali- kuin terveysalan koulutuksessa suunniteltaessa ja toteutettaessa moniammatillista opetusta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden käsityksiä sekä asenteita moniammatillisesta yhteistyöstä moniammatillisella opintojaksolla sekä selvittää tapahtuuko moniammatillisuustaidoissa muutosta opintojakson aikana. Lisäksi haluttiin tietää, miten moniammatillisuustaitojen kehittymistä voidaan edistää.
Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat moniammatilliselle opintojaksolle osallistuneet lääketieteen, hammaslääketieteen, biolääketieteen, sosiaalityön sekä kahden eri ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin opiskelijoilta kyselylomakkeilla syksyn 2015 aikana ennen ja jälkeen opintojakson sekä haastattelemalla opiskelijoita opintojakson loputtua. Tutkimuksen määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS 22.0® -ohjelmalla ja haastatteluilla saatu laadullinen aineisto sekä kysymyslomakkeiden avoimet kysymykset analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat kokivat moniammatillisen opiskelun positiivisena ja vastaavanlaisia oppimiskokemuksia toivottiin lisää. Asenteet moniammatillista oppimista ja yhteistyötä kohtaan olivat myös positiivisia ja ne paranivat opintojakson myötä. Opiskelijat kokivat, että niin oma kuin muidenkin alojen opiskelijoiden rooli potilaan hoidossa selkiintyi. Tuloksien mukaan oman roolin merkityksellisyys tuntui kyseenalaiselta kuitenkin osasta opiskelijoista. Opiskelijoiden kokemat ongelmat opiskelussa liittyivät aikataulutukseen sekä toisten opiskelijoiden vähemmän aktiiviseen työotteeseen eikä niinkään moniammatillisuuteen.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat yhteneväisiä kansainvälisten tutkimusten tulosten kanssa. Moniammatillisella opetuksella sosiaali- ja terveysalalla saavutetaan positiivisen asenteen lisäksi myös yhteistyötaitoja, joiden hallinta on tärkeää niin oman työn kuin potilaan saaman hoidon näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin sosiaali- kuin terveysalan koulutuksessa suunniteltaessa ja toteutettaessa moniammatillista opetusta.