Näytä suppeat kuvailutiedot

Sisäisen markkinoinnin kehittäminen pk-yrityksessä

Taipale, Maija (2016-11-02)

dc.contributorLiiketaloustiede, markkinointi-
dc.contributor.authorTaipale, Maija
dc.date.accessioned2016-11-02T13:00:41Z
dc.date.available2016-11-02T13:00:41Z
dc.date.issued2016-11-02
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/125805
dc.description.abstractYritykset toimivat muuttuvassa ympäristössä, minkä vuoksi niiden on tärkeää kehittää jatkuvasti suorituskykyään kilpailukykynsä säilyttämiseksi. Asiakaspalvelu on yksi tärkeimmistä kilpailuedun lähteistä, joihin sisäisellä markkinoinnilla voidaan vaikuttaa yrityksen toimialaan ja kokoon katsomatta. Monesti sisäinen markkinointi mielletään vain osaksi isojen yritysten toimintaa ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä näiden sisäiseen markkinointiin. Kuitenkin sisäinen markkinointi on tärkeä osa yrityksen toimintaa aina, kun kyseessä on muu kuin yhden ihmisen yritys. Usein pk-yritykset harjoittavat tiedostamattaan sisäistä markkinointia tai sen muotoja, joten vain harvat pk-yritykset ovat tietoisia sisäisen markkinoinnin kehittämisen vaikutuksista asiakaspalvelun laatuun ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Tämä tutkielma pyrkii siten lisäämään ymmärrystä sisäisen markkinoinnin kehittämisestä pk-yrityksessä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten pk-yritys voi kehittää sisäistä markkinointiaan. Tutkielma perustuu sisäisen markkinoinnin ja toimintatutkimuksen teorioihin, joita hyödynnettiin tutkielman kohdeyrityksen sisäisen markkinoinnin kehittämisessä. Tutkielma suoritettiin laadullisin menetelmin tutkielman kohteena olevassa pk-yrityksessä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia sekä tutkijan pitämää tutkimus- ja havainnointipäiväkirjaa. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, jota käytettiin myös sisäisen markkinoinnin kehittämisen apuvälineenä tutkimuksen kohdeyrityksessä. Tutkimuksessa esitellään toimintatutkimuksen viisivaiheinen sykli, jota apuna käyttäen tutkija laati yhdessä kohdeyrityksen henkilöstön kanssa sisäisen markkinoinnin kehityssuunnitelman kolmelle sisäisen markkinoinnin keinolle, joita haastateltavat pitivät eniten kehitystä kaipaavina. Nämä kolme keinoa olivat sisäinen viestintä, valtuuttaminen ja johdon antama tuki. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että pk-yritys voi kehittää sisäistä markkinointiaan toimintatutkimuksen avulla. Toimintatutkimus mahdollisti sen, että tutkimuksessa mukana olleet työntekijät voitiin valtuuttaa päättämään keskenään, kuka mistäkin ”työntekijäryhmästä” osallistui kehityssuunnitelman laadintaan. Lisäksi työntekijät saivat haastattelussa ja kehityssuunnitelman laadintapalaverissa tuoda esille omia mielipiteitään sisäisen markkinoinnin ongelmista ja kehitysideoista, mikä teki kehityssuunnitelmasta monipuolisen. Työntekijöiden ottaminen mukaan sisäisen markkinoinnin kehityssuunnitelman laadintaan myös motivoi työntekijöitä, sillä he pääsivät itse vaikuttamaan suunnitelman sisältöön ja tuomaan omia näkökulmiaan esille.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu|en=University of Turku. Turku School of Economics|
dc.titleSisäisen markkinoinnin kehittäminen pk-yrityksessä-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationsiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Markkinointi|en=Marketing|
dc.contributor.departmentfi=Markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos|en=Department of Marketing and International Business|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot