Kustannusten hallinta satamainvestointiprojektissa
Uusikartano, Juha (2016-11-15)
Kustannusten hallinta satamainvestointiprojektissa
Uusikartano, Juha
(15.11.2016)
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111528613
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111528613
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Suomen ulkomaankaupan kuljetuksista yli 80 % kulkee meriteitse. Viennillä ja tuonnilla on siis suuri vaikutus merikuljetusten määrään Suomen satamissa. Vielä vuonna 2006, ennen maailmanlaajuista talouskriisiä, Merenkulkulaitoksen pitkän aikavälin ennusteessa arvioitiin Suomen ulkomaan merikuljetusten kasvavan jatkossakin vuosittain noin 2,5 %. Merikuljetusten arvioitu kasvu tarkoitti lisäkapasiteetin tarvetta satamissa ja 2000-luvun alussa toteutettiin ja suunniteltiin useita merkittäviä investointeja Suomen satamissa. Merikuljetusten määrä on kuitenkin jäänyt suunnilleen talouskriisiä edeltäneelle tasolle eikä suurta kasvua ole odotettavissa seuraavina vuosikymmeninä. Aluskoon ennustetaan kuitenkin kasvavan ja merikuljetusten keskittyvän harvempiin satamiin, joten satamainvestoinneille on tarvetta Suomessa jatkossakin. Tässä tutkielmassa tutkitaan satamainvestoinnin kustannuksiin ja kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa pyritään selvittämään millaisia kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä pitää huomioida satamainvestoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa sekä miten näitä tekijöitä voidaan hallita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena monitapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteena oli kolme satamainvestointia Suomessa 2000-luvun alussa. Tietoa kerättiin teemahaastatteluilla sekä asiakirjoista. Haastateltavina olivat jokaisen satamainvestoinnin rakennuttajan, suunnittelijan ja urakoitsijan edustaja. Tutkielman teoriaosuus päättyy malliin, jossa on ryhmitelty investoinnin kustannuksiin vaikuttavat tekijät, liikeriskit. Tätä mallia käytetään pohjana tutkimuskohteista saatujen havaintojen ryhmittelyssä. Kustannusarviot olivat tutkituissa investoinneissa pitäneet hyvin paikkansa eikä yllättäviä lisäkustannuksia juurikaan tullut toteutuksen aikana. Investointien perustana olleet arviot liikennemääristä eivät ole toteutuneet, mikä on pienentänyt investointien odotettuja tuloja.
Satamainvestointien toteutukseen on Suomessa vain harvoja toimijoita. Suunnittelu on pitkälti keskittynyt vain yhden toimijan varaan, samoin urakointi. Tästä johtuen rakentamisen kustannukset vaihtelevat paljon suhdanteesta riippuen. Toisaalta vakiintuneiden toimijoiden kokemus pienentää riskiä virheelliseen kustannusarvioon tai virheisiin teknisessä suunnittelussa. Merenpohjan myrkkypitoisuuksista ollaan yhä tarkempia, joten huolellisella pohjatutkimuksella voidaan välttää yllättävät lisäkustannukset myrkkypitoisuuden ylittävän ruoppausmassan käsittelystä. Satamainvestointien kannattavuuden kannalta kustannuksia oleellisemmaksi asiaksi muodostui odotettua pienemmät tulot liikennemäärien ollessa ennusteita pienemmät.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena monitapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteena oli kolme satamainvestointia Suomessa 2000-luvun alussa. Tietoa kerättiin teemahaastatteluilla sekä asiakirjoista. Haastateltavina olivat jokaisen satamainvestoinnin rakennuttajan, suunnittelijan ja urakoitsijan edustaja. Tutkielman teoriaosuus päättyy malliin, jossa on ryhmitelty investoinnin kustannuksiin vaikuttavat tekijät, liikeriskit. Tätä mallia käytetään pohjana tutkimuskohteista saatujen havaintojen ryhmittelyssä. Kustannusarviot olivat tutkituissa investoinneissa pitäneet hyvin paikkansa eikä yllättäviä lisäkustannuksia juurikaan tullut toteutuksen aikana. Investointien perustana olleet arviot liikennemääristä eivät ole toteutuneet, mikä on pienentänyt investointien odotettuja tuloja.
Satamainvestointien toteutukseen on Suomessa vain harvoja toimijoita. Suunnittelu on pitkälti keskittynyt vain yhden toimijan varaan, samoin urakointi. Tästä johtuen rakentamisen kustannukset vaihtelevat paljon suhdanteesta riippuen. Toisaalta vakiintuneiden toimijoiden kokemus pienentää riskiä virheelliseen kustannusarvioon tai virheisiin teknisessä suunnittelussa. Merenpohjan myrkkypitoisuuksista ollaan yhä tarkempia, joten huolellisella pohjatutkimuksella voidaan välttää yllättävät lisäkustannukset myrkkypitoisuuden ylittävän ruoppausmassan käsittelystä. Satamainvestointien kannattavuuden kannalta kustannuksia oleellisemmaksi asiaksi muodostui odotettua pienemmät tulot liikennemäärien ollessa ennusteita pienemmät.