Kaupallinen due diligence -selvitys osana yritysostoa
Hemilä, Tuomas (2016-12-13)
Kaupallinen due diligence -selvitys osana yritysostoa
Hemilä, Tuomas
(13.12.2016)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Yrityskaupat ovat olleet lähes jatkuvassa kasvussa läpi 1900- ja 2000-lukujen, niin lukumäärällä kuin arvolla mitattuna, huolimatta niiden tunnetusti erittäin korkeista epäonnistumisprosenteista. Yhä monipuolisempien due diligence -selvitysten myötä, ovat viime vuosikymmeninä kaupat kuitenkin olleet entistä onnistuneempia – osittain kiitos kaupallisen due diligencen. Vaikka kaupallista due diligencea on hyödynnetty erilaisissa muodoissa jo pari vuosikymmentä, se ei ole liike-elämässä sisällöltään tai termeiltään vakiintunut, eikä sitä ole akateemisesti juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoitus on siten avata kaupallisen due diligencen roolia yrityskaupassa ostavan yrityksen näkökulmasta, niin teorian kuin käytännön liike-elämän näkökulmista.
Tutkimus on suoritettu kuvailevaa kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen ja sen empiiristä osiota varten haastateltiin neljää alan asiantuntijaa – kaikki kokeneita yrityskauppojen neuvonantajia. Aihepiirin teoreettista taustaa peilattiin asiantuntijahaastatteluista saatuun dataan, minkä kautta luodaan mahdollisimman kattava käsitys kaupallisesta due diligencesta.
Tutkimuksessa havaittiin, että kaupalliselle due diligence -selvityksellä ei ole vakiintunutta sisältöä, osittain johtuen yrityskauppojen ja niitä varten tehtyjen due diligence -tutkimusten tapauskohtaisuudesta. Kaupallisen due diligence -tutkimuksen pääteemoiksi tunnistettiin markkina-, asiakas-, kilpailija- ja kilpailutilanteen analyysit, sekä varauksella johdon arviointi. Yleisemmällä tasolla kaupallisen due diligencen voidaan kuvata olevan strateginen selvitys, joka keskittyy erityisesti tarkastelemaan yritysten kilpailukykyä tulevaisuudessa. Muista due diligencen muodoista poiketen, on onnistuneelle kaupalliselle selvitykselle olennaista hyödyntää painotetusti yrityksen näkökulmasta ulkoisia lähteitä, kuten asiakas- ja kilpailijahaastatteluja. Kaupallinen due diligence tehdään aina kyseessä olevan yrityskaupan tarpeiden mukaisesti. Mitä huonommin kohdeyritys ja sen liiketoimintaympäristö tunnetaan, mitä riskisemmäksi kauppa arvioidaan, mitä suurempi kauppa on, sekä mitä paremmat ovat resurssit, sitä laajemmin selvitys yleensä tehdään. Koska selvityksessä tehtävän työn määrä on käytännössä loputon, on kyky priorisoida avain onnistuneeseen kaupalliseen due diligenceen.
Tutkimus on suoritettu kuvailevaa kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen ja sen empiiristä osiota varten haastateltiin neljää alan asiantuntijaa – kaikki kokeneita yrityskauppojen neuvonantajia. Aihepiirin teoreettista taustaa peilattiin asiantuntijahaastatteluista saatuun dataan, minkä kautta luodaan mahdollisimman kattava käsitys kaupallisesta due diligencesta.
Tutkimuksessa havaittiin, että kaupalliselle due diligence -selvityksellä ei ole vakiintunutta sisältöä, osittain johtuen yrityskauppojen ja niitä varten tehtyjen due diligence -tutkimusten tapauskohtaisuudesta. Kaupallisen due diligence -tutkimuksen pääteemoiksi tunnistettiin markkina-, asiakas-, kilpailija- ja kilpailutilanteen analyysit, sekä varauksella johdon arviointi. Yleisemmällä tasolla kaupallisen due diligencen voidaan kuvata olevan strateginen selvitys, joka keskittyy erityisesti tarkastelemaan yritysten kilpailukykyä tulevaisuudessa. Muista due diligencen muodoista poiketen, on onnistuneelle kaupalliselle selvitykselle olennaista hyödyntää painotetusti yrityksen näkökulmasta ulkoisia lähteitä, kuten asiakas- ja kilpailijahaastatteluja. Kaupallinen due diligence tehdään aina kyseessä olevan yrityskaupan tarpeiden mukaisesti. Mitä huonommin kohdeyritys ja sen liiketoimintaympäristö tunnetaan, mitä riskisemmäksi kauppa arvioidaan, mitä suurempi kauppa on, sekä mitä paremmat ovat resurssit, sitä laajemmin selvitys yleensä tehdään. Koska selvityksessä tehtävän työn määrä on käytännössä loputon, on kyky priorisoida avain onnistuneeseen kaupalliseen due diligenceen.