Vertaisohjaus kliinisten taitojen opetuksessa, ohjattujen näkökulma
Damén, Erica (2017-01-03)
Vertaisohjaus kliinisten taitojen opetuksessa, ohjattujen näkökulma
Damén, Erica
(03.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Vertaisohjausta käytetään lääketieteen opinnoissa lukuisissa yliopistoissa ympäri maailmaa. Vertaisohjauksen on todettu soveltuvan mm. kommunikaatiotaitojen, kliinisten taitojen, kirurgisten perustaitojen sekä kliinisen tutkimuksen harjoitteluun. Aiempien tutkimusten mukaan vertaisohjaajat motivoivat opiskelijoita, vähentävät ahdistusta ja voivat olla yhtä menestyksekkäitä kliinisten taitojen kouluttajia kuin kokenut tiedekunnan henkilökuntakin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eroja vertaisohjatulle kliinisten taitojen johdantokurssille (KTJ) osallistuneiden ja osallistumattomien välillä ensimmäisessä potilaantutkimistilanteessa, eroavaisuuksia vertais-, itse- ja opettajan arvioinneissa sekä eroavaisuuksia käsityksissä omista taidoista kolmen mittauskerran aikana.
Tutkimukseen osallistui 133 Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan toisen vuosikurssin opiskelijaa. Tutkittavista 91 (68 %) osallistui kliinisten taitojen johdantokurssille keväällä 2014. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Omia taitoja arvioitiin touko-, elo- ja joulukuussa 2014 samalla kyselylomakkeella. Opiskelijoiden ensimmäinen potilaskohtaaminen sijoittui syksylle 2014. Sitä arvioivat opiskelija itse, vertainen sekä opettaja.
Potilaantutkimistilanteessa KTJ-kurssille osallistuneiden ja osallistumattomien välillä ei ilmennyt eroja kliinisen tutkimuksen arvosanoissa eikä ahdistuneisuudessa tai vuorovaikutuksessa. Eri arvioitsijoiden arviointeja verrattaessa, vuorovaikutusta mittaavissa arvioinneissa opettajat arvioivat opiskelijoiden suoritusta empaattisemmaksi ja rennommaksi kuin opiskelutoverit. Sekä ennen tutkimusta, että tutkimuksen aikana opiskelijat arvioivat itsensä ahdistuneemmaksi kuin opiskelijapari. Käsitykset omista taidoista kolmen mittauskerran aikana erosivat tilastollisesti merkitsevästi toisistaan muutaman osataidon kohdalla KTJ-kurssille osallistuneiden ja osallistumattomien välillä. Muutosten suunta vaihteli osataidoittain.
Kliinisten taitojen johdantokurssi on soveltuva kertaamiseen ja sillä voidaan kasvattaa hetkellisesti itsevarmuutta, mutta sen vaikutus ei ole pitkäkestoinen. Monitahoinen arviointi antaa hyvää tietoa siitä, miten jokin ilmiö, tässä tapauksessa potilaan tutkineen opiskelijan vuorovaikutus ja ahdistuneisuus, näyttäytyy eri tahoille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eroja vertaisohjatulle kliinisten taitojen johdantokurssille (KTJ) osallistuneiden ja osallistumattomien välillä ensimmäisessä potilaantutkimistilanteessa, eroavaisuuksia vertais-, itse- ja opettajan arvioinneissa sekä eroavaisuuksia käsityksissä omista taidoista kolmen mittauskerran aikana.
Tutkimukseen osallistui 133 Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan toisen vuosikurssin opiskelijaa. Tutkittavista 91 (68 %) osallistui kliinisten taitojen johdantokurssille keväällä 2014. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Omia taitoja arvioitiin touko-, elo- ja joulukuussa 2014 samalla kyselylomakkeella. Opiskelijoiden ensimmäinen potilaskohtaaminen sijoittui syksylle 2014. Sitä arvioivat opiskelija itse, vertainen sekä opettaja.
Potilaantutkimistilanteessa KTJ-kurssille osallistuneiden ja osallistumattomien välillä ei ilmennyt eroja kliinisen tutkimuksen arvosanoissa eikä ahdistuneisuudessa tai vuorovaikutuksessa. Eri arvioitsijoiden arviointeja verrattaessa, vuorovaikutusta mittaavissa arvioinneissa opettajat arvioivat opiskelijoiden suoritusta empaattisemmaksi ja rennommaksi kuin opiskelutoverit. Sekä ennen tutkimusta, että tutkimuksen aikana opiskelijat arvioivat itsensä ahdistuneemmaksi kuin opiskelijapari. Käsitykset omista taidoista kolmen mittauskerran aikana erosivat tilastollisesti merkitsevästi toisistaan muutaman osataidon kohdalla KTJ-kurssille osallistuneiden ja osallistumattomien välillä. Muutosten suunta vaihteli osataidoittain.
Kliinisten taitojen johdantokurssi on soveltuva kertaamiseen ja sillä voidaan kasvattaa hetkellisesti itsevarmuutta, mutta sen vaikutus ei ole pitkäkestoinen. Monitahoinen arviointi antaa hyvää tietoa siitä, miten jokin ilmiö, tässä tapauksessa potilaan tutkineen opiskelijan vuorovaikutus ja ahdistuneisuus, näyttäytyy eri tahoille.