5.-luokkalaisten Move-mittauskokemuksia
Riuttula, Charlotta; Soittila, Meri-Mari (2017-01-03)
5.-luokkalaisten Move-mittauskokemuksia
Riuttula, Charlotta
Soittila, Meri-Mari
(03.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Ihmisten fyysinen toimintakyky on heikentynyt vuosikymmenien aikana. Työkyvyn ylläpitäminen ja hyvän toimintakyvyn saavuttaminen tulevaisuudessa vaatii, että fyysisen toimintakyvyn seuraamiseen ja kehittämiseen kannustetaan jo lapsuudessa. Fyysisen toimintakyvyn mittaamiseen on luotu kouluille käyttöön Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen toimesta Move – fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä, jonka avulla kerätään tietoa kaikkien viides- ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden fyysisestä toimintakyvystä. Move – fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä on kirjattu opetussuunnitelmaan (2014) velvoittavana. Oppilaiden kokemuksia Move-mittauksesta ei ole aiemmin tutkittu.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaiseksi 5.-luokkalaiset oppilaat (10−11-vuotiaat) kokevat Move-mittauksen. Lisäksi tutkitaan Move-kokemuksien yhteyttä oppilaan sukupuoleen, oppilaan käsitykseen itsestä liikkujana, oppilaan Move-mittaustuloksiin sekä vapaa-ajan liikuntaharrastuneisuuteen.
Tutkimus toteutettiin teettämällä Move-mittaus ja keräämällä aineisto kyselylomakkeella seitsemässä varsinaissuomalaisessa koulussa syksyn 2015 aikana. Yhteensä tutkimukseen osallistui 216 oppilasta, kymmenestä eri luokasta luokka-asteelta 5. Aineisto käsiteltiin ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
5.-luokkalaisten Move-mittauskokemukset jakautuivat viiteen eri osioon, jotka olivat innostus, itsensä kehittäminen, kannustaminen, helppous ja kilpaileminen. Taustatekijöistä sukupuolella ja liikuntaharrastuneisuudella ei ollut yhteyttä Move-mittauskokemuksiin. Tutkimuksessa havaittiin oppilaan käsityksellä itsestä liikkujana ja Move-mittaustuloksilla olevan yhteys 5.-luokkalaisten kokemuksiin.
Tutkimus tuo lisätietoa 5.-luokkalaisten oppilaiden Move-kokemuksista.
Nämä on hyvä ottaa huomioon, sillä myönteiset liikuntakokemukset ovat yhteydessä aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen ja omasta terveydestä huolehtimiseen. Move-seurantajärjestelmän tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeä luoda oppilaille positiivisia kokemuksia oman fyysisen toimintakyvyn seuraamisesta ja kehittämisestä, jotta he myös aikuisiällä ovat motivoituneita ylläpitämään omaa fyysistä toimintakykyään.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaiseksi 5.-luokkalaiset oppilaat (10−11-vuotiaat) kokevat Move-mittauksen. Lisäksi tutkitaan Move-kokemuksien yhteyttä oppilaan sukupuoleen, oppilaan käsitykseen itsestä liikkujana, oppilaan Move-mittaustuloksiin sekä vapaa-ajan liikuntaharrastuneisuuteen.
Tutkimus toteutettiin teettämällä Move-mittaus ja keräämällä aineisto kyselylomakkeella seitsemässä varsinaissuomalaisessa koulussa syksyn 2015 aikana. Yhteensä tutkimukseen osallistui 216 oppilasta, kymmenestä eri luokasta luokka-asteelta 5. Aineisto käsiteltiin ja analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
5.-luokkalaisten Move-mittauskokemukset jakautuivat viiteen eri osioon, jotka olivat innostus, itsensä kehittäminen, kannustaminen, helppous ja kilpaileminen. Taustatekijöistä sukupuolella ja liikuntaharrastuneisuudella ei ollut yhteyttä Move-mittauskokemuksiin. Tutkimuksessa havaittiin oppilaan käsityksellä itsestä liikkujana ja Move-mittaustuloksilla olevan yhteys 5.-luokkalaisten kokemuksiin.
Tutkimus tuo lisätietoa 5.-luokkalaisten oppilaiden Move-kokemuksista.
Nämä on hyvä ottaa huomioon, sillä myönteiset liikuntakokemukset ovat yhteydessä aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen ja omasta terveydestä huolehtimiseen. Move-seurantajärjestelmän tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeä luoda oppilaille positiivisia kokemuksia oman fyysisen toimintakyvyn seuraamisesta ja kehittämisestä, jotta he myös aikuisiällä ovat motivoituneita ylläpitämään omaa fyysistä toimintakykyään.