Huoltajien kokemuksia pienryhmämuotoisesta erityisopetuksesta
Katila, Laura; Latva, Emmi (2017-01-03)
Huoltajien kokemuksia pienryhmämuotoisesta erityisopetuksesta
Katila, Laura
Latva, Emmi
(03.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia asenteita erityisopetuksen pienryhmässä opiskelevien oppilaiden huoltajilla on lapsensa opetusmuodosta. Lisäksi haluttiin selvittää, onko oppilaan tai huoltajan taustamuuttujilla yhteyttä erityisopetuksen järjestämiseen kohdistuvaan asenteeseen. Pienryhmämuotoista erityisopetusta lähestyttiin myös kartoittamalla, mihin huoltajat ovat siinä tyytyväisiä ja tyytymättömiä. Tarkastelun kohteena olivat myös huoltajien näkemykset pienryhmäopetuksen kehittämisestä ja sen hyödyistä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia osuuksia. Huoltajia osallistui tutkimukseen yhteensä 132 seitsemästä eri koulusta viiden eri kunnan alueelta. Kaikkien huoltajien lapsi opiskeli aineistonkeruuhetkellä erityisopetuksen pienryhmässä joko erityiskoulussa tai tavallisen koulun integroidussa pienryhmässä. Kvantitatiivista aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin ja kvalitatiivista taas lähestyttiin aineistopohjaisella teemoittelulla.
Kvantitatiivisen tulosten mukaan huoltajien asenne erityisopetuksen pienryhmiä kohtaan oli varsin myönteinen. Tutkimuksessa käytetyn asennemittarin mukaan huoltajien asenne puoltaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opettamista erityisopetuksen pienryhmissä integroinnin sijaan. Huoltajien asenteen havaittiin olevan yhteydessä oppilaan sukupuoleen ja oppilaan erityisopetusmuotoon. Tyttöjen huoltajien ja integroiduissa pienryhmissä opiskelevien oppilaiden huoltajien asenne ei ollut yhtä myönteinen pienryhmiä kohtaan kuin poikien ja erityiskoulujen pienryhmissä opiskelevien oppilaiden huoltajien. Muilla taustamuuttujilla ei tässä tutkimuksessa havaittu olevan yhteyttä huoltajien asenteeseen.
Kvalitatiiviset tulokset osoittivat huoltajien olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä lapsensa pienryhmäopetukseen. Huoltajat olivat tyytyväisimpiä pienryhmien yksilölliseen opetukseen, opettajan ammattitaitoon, ryhmän kokoon ja ilmapiiriin sekä siihen, että opettajalla on enemmän aikaa huomioida jokaista lasta. Huoltajat olivat huolissaan muiden oppilaiden negatiivisesta vaikutuksesta, kaverisuhteiden vähyydestä ja integroinnin ongelmista. Kehityskohteiksi he ehdottivat moniammatillisen yhteistyön lisäämistä ja entistä yksilöllisempää huomioimista. Pienryhmäopetuksen hyödyiksi huoltajat toivoivat terveen itsetunnon muodostumista, kiusatuksi tulemisen välttämistä, koulunkäynnin onnistumista ylipäätään sekä valmiuksia palata yleisopetukseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia osuuksia. Huoltajia osallistui tutkimukseen yhteensä 132 seitsemästä eri koulusta viiden eri kunnan alueelta. Kaikkien huoltajien lapsi opiskeli aineistonkeruuhetkellä erityisopetuksen pienryhmässä joko erityiskoulussa tai tavallisen koulun integroidussa pienryhmässä. Kvantitatiivista aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin ja kvalitatiivista taas lähestyttiin aineistopohjaisella teemoittelulla.
Kvantitatiivisen tulosten mukaan huoltajien asenne erityisopetuksen pienryhmiä kohtaan oli varsin myönteinen. Tutkimuksessa käytetyn asennemittarin mukaan huoltajien asenne puoltaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opettamista erityisopetuksen pienryhmissä integroinnin sijaan. Huoltajien asenteen havaittiin olevan yhteydessä oppilaan sukupuoleen ja oppilaan erityisopetusmuotoon. Tyttöjen huoltajien ja integroiduissa pienryhmissä opiskelevien oppilaiden huoltajien asenne ei ollut yhtä myönteinen pienryhmiä kohtaan kuin poikien ja erityiskoulujen pienryhmissä opiskelevien oppilaiden huoltajien. Muilla taustamuuttujilla ei tässä tutkimuksessa havaittu olevan yhteyttä huoltajien asenteeseen.
Kvalitatiiviset tulokset osoittivat huoltajien olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä lapsensa pienryhmäopetukseen. Huoltajat olivat tyytyväisimpiä pienryhmien yksilölliseen opetukseen, opettajan ammattitaitoon, ryhmän kokoon ja ilmapiiriin sekä siihen, että opettajalla on enemmän aikaa huomioida jokaista lasta. Huoltajat olivat huolissaan muiden oppilaiden negatiivisesta vaikutuksesta, kaverisuhteiden vähyydestä ja integroinnin ongelmista. Kehityskohteiksi he ehdottivat moniammatillisen yhteistyön lisäämistä ja entistä yksilöllisempää huomioimista. Pienryhmäopetuksen hyödyiksi huoltajat toivoivat terveen itsetunnon muodostumista, kiusatuksi tulemisen välttämistä, koulunkäynnin onnistumista ylipäätään sekä valmiuksia palata yleisopetukseen.