Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat – uskomuksia matematiikasta alakoulun oppiaineena
Ahola, Niina (2017-01-03)
Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat – uskomuksia matematiikasta alakoulun oppiaineena
Ahola, Niina
(03.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvat ja uskomukset matematiikasta alakoulun oppiaineena. Matematiikkakuvalla tarkoitetaan matematiikkaan liittyvien uskomusten muodostamaa uskomusjärjestelmää. Matematiikkakuvat ja –uskomukset voidaan jaotella oppimiskäsityksen perusteella hierarkkisen kolmiportaisen mallin mukaan traditionaaliseen, formaaliin ja konstruktivistiseen ajatteluun.
Opettajan uskomukset matematiikasta vaikuttavat oppilaan uskomuksiin ja oppimiseen sekä negatiivisesti että positiivisesti. Tämän vuoksi opettajaopiskelijoiden uskomusten tutkiminen on aiheellista.
Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia uskomuksia luokanopettajaopiskelijoilla on ma-tematiikasta sekä sen oppimisesta ja opettamisesta ja eroavatko uskomukset toisistaan. Lisäksi selvitettiin yleisimpiä uskomuksia matematiikasta oppiaineena. Tutkittavan koh¬teen luonteen vuoksi tutkimus toteutettiin laadullisena.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 32 Turun yliopiston luokanopettaja-koulutuksen opiskelijaa. Avointen tehtävien vastaukset litteroitiin, teemoiteltiin ja kvan-tifioitiin. Määrällisestä aineistosta laskettiin keskiarvoja ja –hajontoja joita vertailtiin vastaajien kesken.
Opettajaopiskelijat uskoivat matematiikan opiskelun olevan hyödyllistä arjessa sekä ajattelun taitoja kehittävää. Tämän lisäksi vahvoina teemoina nousivat uskomukset siitä, että matematiikka on mekaanista laskemista, omaan ajatteluun ja ymmärrykseen pohjau¬tuvaa sekä käytännönläheistä toimintaa.
Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuville ei löydetty selkeää jaottelua traditio-naaliseen, formaaliin tai konstruktivistiseen ajatteluun liittyen, sillä kaikki ajattelumallit olivat aineistossa edustettuina. Aineistosta nousi kattavasti myös uudessa opetussuunni¬telmassa mainittuja tavoitteita ja sisältöjä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta olisi mielekästä tutkia lisää luokanopettajankoulutuksen vaikuttavuutta opiskelijoiden matematiikkauskomuksiin.
Opettajan uskomukset matematiikasta vaikuttavat oppilaan uskomuksiin ja oppimiseen sekä negatiivisesti että positiivisesti. Tämän vuoksi opettajaopiskelijoiden uskomusten tutkiminen on aiheellista.
Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia uskomuksia luokanopettajaopiskelijoilla on ma-tematiikasta sekä sen oppimisesta ja opettamisesta ja eroavatko uskomukset toisistaan. Lisäksi selvitettiin yleisimpiä uskomuksia matematiikasta oppiaineena. Tutkittavan koh¬teen luonteen vuoksi tutkimus toteutettiin laadullisena.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 32 Turun yliopiston luokanopettaja-koulutuksen opiskelijaa. Avointen tehtävien vastaukset litteroitiin, teemoiteltiin ja kvan-tifioitiin. Määrällisestä aineistosta laskettiin keskiarvoja ja –hajontoja joita vertailtiin vastaajien kesken.
Opettajaopiskelijat uskoivat matematiikan opiskelun olevan hyödyllistä arjessa sekä ajattelun taitoja kehittävää. Tämän lisäksi vahvoina teemoina nousivat uskomukset siitä, että matematiikka on mekaanista laskemista, omaan ajatteluun ja ymmärrykseen pohjau¬tuvaa sekä käytännönläheistä toimintaa.
Luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuville ei löydetty selkeää jaottelua traditio-naaliseen, formaaliin tai konstruktivistiseen ajatteluun liittyen, sillä kaikki ajattelumallit olivat aineistossa edustettuina. Aineistosta nousi kattavasti myös uudessa opetussuunni¬telmassa mainittuja tavoitteita ja sisältöjä.
Tutkimuksen tulosten pohjalta olisi mielekästä tutkia lisää luokanopettajankoulutuksen vaikuttavuutta opiskelijoiden matematiikkauskomuksiin.