Varhaislapsuuden tuen tarpeen yhteys esiopetusikäisen tuen portaan valikoitumiseen
Bruun, Milla (2017-01-04)
Varhaislapsuuden tuen tarpeen yhteys esiopetusikäisen tuen portaan valikoitumiseen
Bruun, Milla
(04.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Pro graduni on osa Hyvän kasvun avaimet -seurantatutkimusta ja sen näkökulmana on tuen tarpeet neljävuotiaana ja niiden yhteys esiopetuksen tuen portaan valikoitumiseen. Kolmiportainen tuki on tuonut koulumaailmaan yleisen ja erityisen tuen väliin tehostetun tuen ja uusi opetussuunnitelma tuli voimaan vuonna 2011. Verrattain uusi malli on vielä alkutekijöissään ja tekeillä on paljon selvityksiä ja tutkimuksia aiheesta. Pitkittäistutkimus antoi hyvät mahdollisuudet selvittää tuen tarpeiden pysyvyyttä kolmiportaisen tuen näkökulmasta. Lasten tuen tarpeen määrittely voi olla hankalaa varhaislapsuudessa, mutta mahdollisimman varhainen puuttuminen ongelmiin estää niiden monimuotoistumisen.
Uuteen tukimalliin sisältyy uusia asiakirjoja ja suunnitelmia, joita esiopetuksessa tulee tehdä yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa oleville lapsille. Näitä asiakirjoja ovat pedagoginen arvio, joka tehdään ennen lapsen siirtämistä tehostettuun tukeen, ja pedagoginen selvitys, joka tehdään ennen erityistä tukea. Oppimissuunnitelma voidaan tehdä kaikille lapsille tuesta riippumatta, mutta lain mukaan se on tehtävä kaikille tehostetussa tuessa oleville. HOJKS tehdään lapsille, jotka saavat erityistä tukea. Tarkastelen tutkimuksessani myös, onko laissa vaadittavat asiakirjat tehty lapsille tehostetussa ja erityisessä tuessa.
Tutkielmani on kvantitatiivinen ja aineistoa tarkastelen SPSS -tilasto-ohjelman avulla. Tutkimukseni on osa Hyvän kasvun avaimet -seurantatutkimusta. Seurantatutkimuksen alkuperäisestä yli 1800 perheestä oli vastaus saatu tutkielman tekovaiheessa 466:ltä perheeltä. Näistä aineiston lapsista vain 25 oli tehostetussa tai erityisessä tuessa esiopetuksessa ja harvalla oli minkäänlaisia erityisen tuen tarpeita. Jaoin 4-vuotiaiden tuen tarpeet sairauksiin, vammoihin ja kehityksen haasteisiin ja tarkastelin näiden muuttujien yhteyttä tehostettuun tai erityiseen tukeen. Alle puolet esiopetuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavista oli vanhempien mukaan sellaisia, joilla tuen tarvetta oli 4-vuotiaana.
Opetussuunnitelman mukaisia asiakirjoja oli laadittu suurimmalle osalle tehostetussa tai erityisessä tuessa olevalle, mutta mielenkiintoisinta oli se, kuinka moni vanhempi oli sanonut lapselleen laadittaneen jonkin asiakirjan, vaikka lapsi ei ollut heidän mukaansa tehostetun tai erityisen tuen portaalla. Harva vanhempi myöskään oli mukana näiden asiakirjojen laadinnassa.
Uuteen tukimalliin sisältyy uusia asiakirjoja ja suunnitelmia, joita esiopetuksessa tulee tehdä yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa oleville lapsille. Näitä asiakirjoja ovat pedagoginen arvio, joka tehdään ennen lapsen siirtämistä tehostettuun tukeen, ja pedagoginen selvitys, joka tehdään ennen erityistä tukea. Oppimissuunnitelma voidaan tehdä kaikille lapsille tuesta riippumatta, mutta lain mukaan se on tehtävä kaikille tehostetussa tuessa oleville. HOJKS tehdään lapsille, jotka saavat erityistä tukea. Tarkastelen tutkimuksessani myös, onko laissa vaadittavat asiakirjat tehty lapsille tehostetussa ja erityisessä tuessa.
Tutkielmani on kvantitatiivinen ja aineistoa tarkastelen SPSS -tilasto-ohjelman avulla. Tutkimukseni on osa Hyvän kasvun avaimet -seurantatutkimusta. Seurantatutkimuksen alkuperäisestä yli 1800 perheestä oli vastaus saatu tutkielman tekovaiheessa 466:ltä perheeltä. Näistä aineiston lapsista vain 25 oli tehostetussa tai erityisessä tuessa esiopetuksessa ja harvalla oli minkäänlaisia erityisen tuen tarpeita. Jaoin 4-vuotiaiden tuen tarpeet sairauksiin, vammoihin ja kehityksen haasteisiin ja tarkastelin näiden muuttujien yhteyttä tehostettuun tai erityiseen tukeen. Alle puolet esiopetuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavista oli vanhempien mukaan sellaisia, joilla tuen tarvetta oli 4-vuotiaana.
Opetussuunnitelman mukaisia asiakirjoja oli laadittu suurimmalle osalle tehostetussa tai erityisessä tuessa olevalle, mutta mielenkiintoisinta oli se, kuinka moni vanhempi oli sanonut lapselleen laadittaneen jonkin asiakirjan, vaikka lapsi ei ollut heidän mukaansa tehostetun tai erityisen tuen portaalla. Harva vanhempi myöskään oli mukana näiden asiakirjojen laadinnassa.