Asiakasarvoa lähi- ja luomuruoasta – Case: Eat&Joy Maatilatori
Norrmén, Olli (2017-01-04)
Asiakasarvoa lähi- ja luomuruoasta – Case: Eat&Joy Maatilatori
Norrmén, Olli
(04.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Viime vuosikymmenten aikana ihmiset ovat kiinnostuneet enemmän terveydestään sekä ruokavalionsa laadusta. Tämä on johtanut ympäristölle vähemmän haitallisen luomuruoan kysynnän kovaan kasvuun. Myös lähiruoka on alkanut kiinnostaa yhä suurempaa osaa suomalaisista. Samalla kun luomu- ja lähiruoka ovat kasvattaneet suosiotaan, on kaupan alalla tapahtunut myös muita muutoksia. Perinteiset kivijalkamyymälät ovat joutuneet yhä kovempaan ja kansainvälisempään kilpailuun, ennen kaikkea verkkokauppojen kanssa. Erilaisilla myymälän viihtyvyyteen vaikuttavilla keinoilla on pyritty kilpailemaan verkkokauppaan ohjautuvista rahoista. Yksi tällainen keino on muusta myymälästä selkeästi erottuva kokonaisuus – shop-in-shop.
Aiempien tutkimusten perusteella asiakasarvon ulottuvuuksiksi nousivat laadullinen, emotionaalinen, taloudellinen ja sosiaalinen arvo. Nämä vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen yksin tai erikseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin koetun asiakasarvon vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Tässä tutkielmassa lähi- ja luomuruokaa tarkasteltiin koetun asiakasarvon kautta hypermarketin shop-in-shop -kontekstissa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Käytetty kyselylomake perustui aiempaan tutkimukseen ja se lähetettiin Kannelmäen Prisman asiakkaille. Tarkoituksena oli tavoittaa Eat&Joy Maatilatorin asiakkaita.
Tutkimuksen tulosten mukaan Eat&Joy Maatilatori luo asiakasarvoa kuluttajille. Tärkeimmiksi arvon ulottuvuuksiksi nousivat laadullinen ja emotionaalinen arvo. Ne molemmat vaikuttivat positiivisesti myös asiakastyytyväisyyteen. Yleensä taloudellinen arvoa nousee esille elintarvikkeiden osalta. Tässä tutkimuksessa niin ei kuitenkaan käynyt. Yritysten onkin tunnistettava tarjoomansa luoma arvo asiakkailleen ja toimittava sen mukaisesti esimerkiksi asiakaslupausten ja hinnoittelun suhteen.
Aiempien tutkimusten perusteella asiakasarvon ulottuvuuksiksi nousivat laadullinen, emotionaalinen, taloudellinen ja sosiaalinen arvo. Nämä vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen yksin tai erikseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin koetun asiakasarvon vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Tässä tutkielmassa lähi- ja luomuruokaa tarkasteltiin koetun asiakasarvon kautta hypermarketin shop-in-shop -kontekstissa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Käytetty kyselylomake perustui aiempaan tutkimukseen ja se lähetettiin Kannelmäen Prisman asiakkaille. Tarkoituksena oli tavoittaa Eat&Joy Maatilatorin asiakkaita.
Tutkimuksen tulosten mukaan Eat&Joy Maatilatori luo asiakasarvoa kuluttajille. Tärkeimmiksi arvon ulottuvuuksiksi nousivat laadullinen ja emotionaalinen arvo. Ne molemmat vaikuttivat positiivisesti myös asiakastyytyväisyyteen. Yleensä taloudellinen arvoa nousee esille elintarvikkeiden osalta. Tässä tutkimuksessa niin ei kuitenkaan käynyt. Yritysten onkin tunnistettava tarjoomansa luoma arvo asiakkailleen ja toimittava sen mukaisesti esimerkiksi asiakaslupausten ja hinnoittelun suhteen.