Näytä suppeat kuvailutiedot

Homeen houkutus. Saara Ekströmin mikrobi-installaatio (2005) molekulaarisena kohtaamistapahtumana

Lehtinen, Sanna (2017-01-16)

dc.contributorHistorian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos. Taidehistoria-
dc.contributor.authorLehtinen, Sanna
dc.date.accessioned2017-01-16T13:12:29Z
dc.date.available2017-01-16T13:12:29Z
dc.date.issued2017-01-16
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/130626
dc.description.abstractTutkielma käsittelee suomalaisen kuvataiteilija Saara Ekströmin kolmiulotteista installaatiota (2005), joka rakentuu pääosin mikrobiornamenteista. Mikrobi-installatiota tarkastellaan molekulaarisena kohtaamistapahtumana, jolloin taiteentutkimisen ydin on kokemuksellinen ja prosesseille antautuva, sekä tutkijakeskeisyydestä poispyrkivä. Installaation rakentuessa mikrobeista, prosessuaalisuus kiteytyy erityisesti teoksen fyysisen materiaalisuuden muutoksiin. Molekulaarinen kohtaamistapahtuma on Gilles Deleuzen ja Félix Guattarin filosofian molekulaarinen ja molaarinen -käsitteisiin pohjautuva lähestymistapa. Käsitteet perustuvat tulemisen ontologiaan, jossa maailma ymmärretään jatkuvasti muuttuvana ja tulemisen tilassa olevana, molekulaarisena. Tämä tulemisen tai muutoksen ontologia on keskeinen erityisesti uusmaterialistisissa teorioissa, joissa kiinnostus kiteytyy materiaalin muuttuvaan olemukseen. Molekulaarinen kohtaamistapahtuma muodostuu lähestymistapana Bracha L. Ettingerin kohtaamistapahtuman (2009) ja Katve-Kaisa Kontturin väitöskirjassaan muotoileman molekulaarisen kohtaamisen (2012) käsitteille. Ettingerin kohtaamistapahtumassa keskeistä on taiteen kyky erilaisiin rajanylityksiin, kyky liikuttaa ja tulla liikutetuksi. Molekulaarinen kohtaaminen taas on Kontturin näkemyksessä kattokäsite taiteentutkimukselle, jossa muutosvoimainen materiaalinen tuleminen taiteen ja sen kokijan välillä on keskeinen. Tutkielmassa pyritään selvittämään prosesseille antautuvalla tavalla, millä tavalla mikrobi-installaation kohtaamiseen liittyvä ”epämiellyttävän” ja ”miellyttävän” ristiriita, ”homeen houkutus”, on mahdollisesti kietoutunut mikrobiornamenttien orgaaniseen, muuttuvaan materiaalisuuteen. Ensimmäisessä käsittelyluvussa tutkimuskysymystä lähestytään tarkastelemalla mikrobien elävyyttä ja muuttuvuutta. Toisessa käsitelyluvussa tarkastellaan homeeseen ja bakteereihin liittyviä kulttuurisia merkityksenantoja. Kolmannessa, viimeisessä käsittelyluvussa tarkastellaan mikrobi-installaatioon liittyen erilaisia rajanylitysten ja välitilojen teemoja.-
dc.language.isofin-
dc.titleHomeen houkutus. Saara Ekströmin mikrobi-installaatio (2005) molekulaarisena kohtaamistapahtumana-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationSiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Humanistinen tiedekunta|en=Faculty of Humanities|
dc.contributor.studysubjectfi=Taidehistoria|en=Art History|
dc.contributor.departmentfi=Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos|en=School of History, Cultural Research and Art Studies|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot