”Älä juokse, ettet kaadu!” Päiväkotien pihatoiminta ja pihasäännöt lapsen motorisen kehityksen sekä omaehtoisen liikkumisen tukena vai rajoittajana?
Huuhka, Liina-Maija; Rauhala, Mikaela (2017-01-17)
”Älä juokse, ettet kaadu!” Päiväkotien pihatoiminta ja pihasäännöt lapsen motorisen kehityksen sekä omaehtoisen liikkumisen tukena vai rajoittajana?
Huuhka, Liina-Maija
Rauhala, Mikaela
(17.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten päiväkotien pihatoiminta tukee lasten motorista kehitystä, rajoitetaanko lasten omaehtoista liikkumista päiväkotien pihalla, sekä miten päiväkodin pihasäännöt näkyvät päiväkodin aikuisten toiminnassa ja miten ne vaikuttavat lapseen. Aihetta tarkastellaan laajasti ottaen huomioon kaikki eri tekijät, jotka vaikuttavat lapsen toimintaan päiväkodin pihatoiminnassa.
Tutkimuksemme on teoriapohjaltaan laadullinen tutkimus, joka toteutettiin yhden Satakunnan varhaiskasvatusalueen päiväkodeissa, joita oli yhteensä kolme. Tutkimuksessamme johtoajatuksena on lapsen motorisen kehityksen tukeminen ja rajoittaminen päiväkodin pihatoiminnassa. Tämän ajatuksen myötä lähdimme luomaan aineistolähtöistä analyysia tutkimustulostemme pohjalta. Analyysiin vaikuttaa ainoastaan itse kerätty aineisto, joka tutkimuksessamme on saatu johtajahaastatteluina ja pihatilanteiden observointeina. Aikaisemmat tiedot, teoriat ja havainnot eivät vaikuta analyysin toteuttamiseen eivätkä lopputulokseen, sillä tutkimustulokset ja niiden johtopäätökset ovat tehty ainoastaan aineiston analyysin pohjalta.
Tutkimustulostemme perusteella voidaan todeta, että lapsen motorista kehitystä ja omaehtoista liikkumista päiväkodin pihalla tukee ympäristö parhaimmillaan monipuolisuudella, tilavuudella ja turvallisuuden huomioimisella jo pihasuunnitteluvaiheessa, sekä päiväkodin henkilökunta kannustamalla, lapsen toiminnan ohjauksella, ja aktiivisella seuraamisella. Ympäristössä rajoittavat tekijät ovat resurssit, luonnonympäristön ja tilan puute. Aikuisen toimintaa taas rajoittavat pihasäännöt, henkilökunnan vähäisyys, sekä erilaiset toimintatavat aikuisten kesken.
Tutkimustulostemme perusteella päädyimme johtopäätökseen siitä, ettei päiväkotien pihatoiminta suoraan rajoita lapsen motorista kehitystä ja omaehtoista liikkumista, vaan kaikkea tätä toimintaa rajoittaa taustalla olevat pihasäännöt. Sen lisäksi että pihasäännöt pakottavat aikuiset vastuuseen yleisistä peruskäytänteistä, ne herkistävät aikuiset puuttumaan helpommin lasten toimintaan rajoitusten ja kieltojen kautta, jolloin kannustus ja rohkaisu jäävät taka-alalle.
Tutkimuksemme on teoriapohjaltaan laadullinen tutkimus, joka toteutettiin yhden Satakunnan varhaiskasvatusalueen päiväkodeissa, joita oli yhteensä kolme. Tutkimuksessamme johtoajatuksena on lapsen motorisen kehityksen tukeminen ja rajoittaminen päiväkodin pihatoiminnassa. Tämän ajatuksen myötä lähdimme luomaan aineistolähtöistä analyysia tutkimustulostemme pohjalta. Analyysiin vaikuttaa ainoastaan itse kerätty aineisto, joka tutkimuksessamme on saatu johtajahaastatteluina ja pihatilanteiden observointeina. Aikaisemmat tiedot, teoriat ja havainnot eivät vaikuta analyysin toteuttamiseen eivätkä lopputulokseen, sillä tutkimustulokset ja niiden johtopäätökset ovat tehty ainoastaan aineiston analyysin pohjalta.
Tutkimustulostemme perusteella voidaan todeta, että lapsen motorista kehitystä ja omaehtoista liikkumista päiväkodin pihalla tukee ympäristö parhaimmillaan monipuolisuudella, tilavuudella ja turvallisuuden huomioimisella jo pihasuunnitteluvaiheessa, sekä päiväkodin henkilökunta kannustamalla, lapsen toiminnan ohjauksella, ja aktiivisella seuraamisella. Ympäristössä rajoittavat tekijät ovat resurssit, luonnonympäristön ja tilan puute. Aikuisen toimintaa taas rajoittavat pihasäännöt, henkilökunnan vähäisyys, sekä erilaiset toimintatavat aikuisten kesken.
Tutkimustulostemme perusteella päädyimme johtopäätökseen siitä, ettei päiväkotien pihatoiminta suoraan rajoita lapsen motorista kehitystä ja omaehtoista liikkumista, vaan kaikkea tätä toimintaa rajoittaa taustalla olevat pihasäännöt. Sen lisäksi että pihasäännöt pakottavat aikuiset vastuuseen yleisistä peruskäytänteistä, ne herkistävät aikuiset puuttumaan helpommin lasten toimintaan rajoitusten ja kieltojen kautta, jolloin kannustus ja rohkaisu jäävät taka-alalle.