ActionTrack-sovelluksella oppimisen vaikutus kuudesluokkalaisten klassisen musiikin historian asenteisiin ja tietoihin
Teinonen, Outi (2017-01-17)
ActionTrack-sovelluksella oppimisen vaikutus kuudesluokkalaisten klassisen musiikin historian asenteisiin ja tietoihin
Teinonen, Outi
(17.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppilaiden asenteita klassista musiikkia ja musiikin historiaa kohtaan oppimispelin avulla opiskellen verrattuna perinteiseen opettajajohtoiseen luokkahuoneopetukseen. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten oppimispelin käyttö vaikuttaa musiikin historian tietojen oppimiseen, kun sitä verrataan opettajajohtoiseen luokkahuoneopetukseen ja että onko oppimispelin käytöllä vaikutusta oppilaiden asenteisiin klassista musiikkia kohtaan. Lisäksi verrataan tyttöjen ja poikien eroja asenteiden muuttumisessa sekä tietojen oppimisessa. Tutkimuksessa halutaan tietoa myös siitä, millaiseksi oppilaat kokivat oppimispelin avulla opiskelun.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa tietoa saatiin kyselylomakkeiden ja kirjallisen kokeen avulla. Tutkimukseen osallistui kaksi länsisuomalaisen melko suuren kaupungin suurimman alakoulun kuudetta luokkaa. Opintojakson aluksi oppilaiden asenteita ja tietoja selvitettiin sähköisellä kyselylomakkeella, tutkimuksen lopuksi pidettiin arvosanaan vaikuttava koe sekä sähköinen kysely.
Oppimistuloksissa ja asenteissa ei löytynyt luokkien välillä tilastollisesti merkitseviä eroja alun ja lopun välillä. Kautta linjan tytöt näyttäytyivät poikia positiivisempina niin tiedollisesti kuin asenteidensakin kautta. Vertailuluokka pärjäsi paikoitellen paremmin kuin koeluokka, mutta oli myös lähtötasoltaankin parempi. Vaikka oppimistuloksissa ei ollut eroja, koettiin ActionTrack-sovelluksella opiskelu mielekkäämmäksi ja motivoivammaksi kuin perinteinen luokkahuoneopetus. Toisaalta opintojakson alussa kivaksi arvioitu sovelluksen käyttö muuttui muutaman kerran jälkeen jo tylsäksi, joten yksinomaisena opetustapana klassisen musiikin historian opetuksessa sovellus ei toimi.
Tutkimuksen tulos tukee uuden opetussuunnitelman sisältämää tieto- ja viestintäteknologian käyttöä kaikissa aineissa kaikilla ikäluokilla. Tieto- ja viestintäteknologian lisäämiseen kouluissa on kuitenkin monta estettä, kuten itse välineistö ja luotettava nettiyhteys, mikä koettiin tässäkin tutkimuksessa. Myös opettajien koulutusta tulisi lisätä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa tietoa saatiin kyselylomakkeiden ja kirjallisen kokeen avulla. Tutkimukseen osallistui kaksi länsisuomalaisen melko suuren kaupungin suurimman alakoulun kuudetta luokkaa. Opintojakson aluksi oppilaiden asenteita ja tietoja selvitettiin sähköisellä kyselylomakkeella, tutkimuksen lopuksi pidettiin arvosanaan vaikuttava koe sekä sähköinen kysely.
Oppimistuloksissa ja asenteissa ei löytynyt luokkien välillä tilastollisesti merkitseviä eroja alun ja lopun välillä. Kautta linjan tytöt näyttäytyivät poikia positiivisempina niin tiedollisesti kuin asenteidensakin kautta. Vertailuluokka pärjäsi paikoitellen paremmin kuin koeluokka, mutta oli myös lähtötasoltaankin parempi. Vaikka oppimistuloksissa ei ollut eroja, koettiin ActionTrack-sovelluksella opiskelu mielekkäämmäksi ja motivoivammaksi kuin perinteinen luokkahuoneopetus. Toisaalta opintojakson alussa kivaksi arvioitu sovelluksen käyttö muuttui muutaman kerran jälkeen jo tylsäksi, joten yksinomaisena opetustapana klassisen musiikin historian opetuksessa sovellus ei toimi.
Tutkimuksen tulos tukee uuden opetussuunnitelman sisältämää tieto- ja viestintäteknologian käyttöä kaikissa aineissa kaikilla ikäluokilla. Tieto- ja viestintäteknologian lisäämiseen kouluissa on kuitenkin monta estettä, kuten itse välineistö ja luotettava nettiyhteys, mikä koettiin tässäkin tutkimuksessa. Myös opettajien koulutusta tulisi lisätä.