Urheiluorganisaation sidosryhmäjohtaminen
Modabberian, Mostafa (2017-01-18)
Urheiluorganisaation sidosryhmäjohtaminen
Modabberian, Mostafa
(18.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Urheilu on alana kasvanut 2000-luvulla paljon, varsinkin taloudellisesta näkökulmasta. Tänä päivänä urheilussa liikkuvat rahasummat ovat päätä huimaavia. Suuret yritykset maksavat suuria summia sponsoroinnista ja oikeuksista. Myös työllistämisen näkökulmasta urheilulla on merkittävä rooli nykypäivänä. Urheilu herättää ihmisissä tunteita sekä intohimoa ja tämä on yksi suurimmista syistä, jonka takia yritykset haluavat olla urheilumaailmassa mukana. Yritykset haluavat luonnollisesti rahalleen vastinetta, jolloin sidosryhmäjohtamisen merkitys korostuu. Urheiluorganisaatioiden on tärkeää tietää, miten eri sidosryhmien kanssa on toimittava, sillä suhteiden ylläpitäminen vaatii urheiluorganisaatioilta entistä enemmän panostusta. Sidosryhmäjohtamista on tutkittu vuosien saatossa eri näkökulmista, mutta nimenomaan urheiluorganisaatioiden näkökulmasta asiaa on tutkittu varsin vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda sidosryhmäjohtamisen viitekehys, jonka avulla suomalaisten organisaatioiden on helpompi hahmottaa omaa sidosryhmäverkostoaan. Tutkimuksessa tarkastellaan urheiluorganisaatioiden ja niiden sidosryhmien välistä suhdetta sekä sidosryhmien merkitystä ja roolia urheiluorganisaatioissa. Lisäksi selvitetään urheiluorganisaation tyypillisimmät sidosryhmät. Tässä tutkimuksessa junioritason organisaatiot on rajattu pois.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusta varten aineistoa kerättiin viidestä eri urheiluorganisaatiosta. Kustakin kohdeorganisaatiosta haastateltiin yhtä ylempään johtoon kuuluvaa henkilöä. Lisäksi haastateltiin kahta viestintäalan ammattilaista.
Tutkimuksen tulosten mukaan urheiluorganisaation pitää ensimmäisenä selvittää nykytilanteensa ja kartoittaa olemassa olevia suhteitaan. Tämän selvityksen avulla urheiluorganisaatio saa selville kunkin sidosryhmän vaikutusvallan, tavoitteet ja roolit suhteessa omaan toimintaansa. Tämän jälkeen urheiluorganisaation on analysoitava oma toimintaympäristönsä mahdollisten uusien sidosryhmien löytämiseksi. Viimeisessä vaiheessa on aloitettava vuoropuhelu sidosryhmien kanssa. Sidosryhmävuoropuhelun tavoitteena on auttaa urheiluorganisaatioita luomaan pitkäjänteisiä suhteita. Vuoropuhelun voi toteuttaa monella eri tavalla ja ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Vuoropuhelun tarkoituksena on selvittää sidosryhmän tavoitteet ja arvot. Tämän tutkimuksen mukaan urheiluorganisaation olennaisimmat sidosryhmät ovat omistajat, fanit, media, sponsorit, työntekijät, pelaajat, viranomaiset, vapaaehtoiset, juniorit, lajiliitto, kilpailijat, sekä pelaaja-agentit ja muut sidosryhmät. Tässä tutkimuksessa sidosryhmät jaetaan merkitystensä ja rooliensa perusteella kolmeen kategoriaan: primäärit, sekundäärit/primäärit ja sekundäärit.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusta varten aineistoa kerättiin viidestä eri urheiluorganisaatiosta. Kustakin kohdeorganisaatiosta haastateltiin yhtä ylempään johtoon kuuluvaa henkilöä. Lisäksi haastateltiin kahta viestintäalan ammattilaista.
Tutkimuksen tulosten mukaan urheiluorganisaation pitää ensimmäisenä selvittää nykytilanteensa ja kartoittaa olemassa olevia suhteitaan. Tämän selvityksen avulla urheiluorganisaatio saa selville kunkin sidosryhmän vaikutusvallan, tavoitteet ja roolit suhteessa omaan toimintaansa. Tämän jälkeen urheiluorganisaation on analysoitava oma toimintaympäristönsä mahdollisten uusien sidosryhmien löytämiseksi. Viimeisessä vaiheessa on aloitettava vuoropuhelu sidosryhmien kanssa. Sidosryhmävuoropuhelun tavoitteena on auttaa urheiluorganisaatioita luomaan pitkäjänteisiä suhteita. Vuoropuhelun voi toteuttaa monella eri tavalla ja ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa. Vuoropuhelun tarkoituksena on selvittää sidosryhmän tavoitteet ja arvot. Tämän tutkimuksen mukaan urheiluorganisaation olennaisimmat sidosryhmät ovat omistajat, fanit, media, sponsorit, työntekijät, pelaajat, viranomaiset, vapaaehtoiset, juniorit, lajiliitto, kilpailijat, sekä pelaaja-agentit ja muut sidosryhmät. Tässä tutkimuksessa sidosryhmät jaetaan merkitystensä ja rooliensa perusteella kolmeen kategoriaan: primäärit, sekundäärit/primäärit ja sekundäärit.