Toimintatutkimus sisäisen markkinoinnin kehittäjänä keskisuuren ohjelmistoyrityksen sosiaalisessa verkkoyhteisössä
Wahlman, Jani (2017-01-31)
Toimintatutkimus sisäisen markkinoinnin kehittäjänä keskisuuren ohjelmistoyrityksen sosiaalisessa verkkoyhteisössä
Wahlman, Jani
(31.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on toimintatutkimuksen käyttäminen keskisuuren yrityksen sisäisessä sosiaalisessa verkkoyhteisössä toteutetun sisäisen markkinoinnin kehittämiseksi. Toimintatutkimuksessa tarkoituksena on tehdä tutkimusta toimintana. Tarkemmin ottaen menetelmänä on kehittävä työtutkimus. Tutkija työskentelee markkinointitehtävissä yrityksessä ja tutkimuksen kohteena ovat yrityksen työntekijät sekä näiden muodostama yhteisö.
Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää yrityksen sisäistä markkinointia sekä lisätä verkkoyhteisön käyttöä. Näkökulmana on yleinen työyhteisöviestintä eli tutkimuksen ulkopuolelle on rajattu projektikohtainen viestintä, jota yrityksessä tapahtuu paljon.
Verkkoyhteisöä ei juuri hyödynnetä sisäisessä markkinoinnissa tai viestinnässä. Tutkimuksen myötä yhteisössä julkaistiin blogikirjoituksia. Työntekijöille lähetettiin kyselyjä sisäisen markkinoinnin tilasta sekä ennen blogitekstien julkaisua että niiden jälkeen. Sisäisen tiedotuksen ja viestinnän koettiin parantuneen.
Kehittämistoimenpiteet sisälsivät myös kahden rinnakkaisen verkkoyhteisön integroimista. Aluksi tarkoituksena oli yhdistää nämä yhteisöt, mutta teknisten resurssien puutteen vuoksi päätettiin toteuttaa yksittäisiä toimenpiteitä, jotka ohjaisivat työntekijöitä käyttämään uudempaa yhteisöä.
Työntekijät kaipaavat erilaista tietoa yrityksen toiminnasta, muun muassa taloudellisesta tilanteesta, tulevaisuuden suunnista sekä rekrytointiin liittyvistä asioista. Tehdyt toimenpiteet paransivat yrityksen sisäistä viestintää ja jo ne itsessään toimivat sisäisenä markkinointina.
Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää yrityksen sisäistä markkinointia sekä lisätä verkkoyhteisön käyttöä. Näkökulmana on yleinen työyhteisöviestintä eli tutkimuksen ulkopuolelle on rajattu projektikohtainen viestintä, jota yrityksessä tapahtuu paljon.
Verkkoyhteisöä ei juuri hyödynnetä sisäisessä markkinoinnissa tai viestinnässä. Tutkimuksen myötä yhteisössä julkaistiin blogikirjoituksia. Työntekijöille lähetettiin kyselyjä sisäisen markkinoinnin tilasta sekä ennen blogitekstien julkaisua että niiden jälkeen. Sisäisen tiedotuksen ja viestinnän koettiin parantuneen.
Kehittämistoimenpiteet sisälsivät myös kahden rinnakkaisen verkkoyhteisön integroimista. Aluksi tarkoituksena oli yhdistää nämä yhteisöt, mutta teknisten resurssien puutteen vuoksi päätettiin toteuttaa yksittäisiä toimenpiteitä, jotka ohjaisivat työntekijöitä käyttämään uudempaa yhteisöä.
Työntekijät kaipaavat erilaista tietoa yrityksen toiminnasta, muun muassa taloudellisesta tilanteesta, tulevaisuuden suunnista sekä rekrytointiin liittyvistä asioista. Tehdyt toimenpiteet paransivat yrityksen sisäistä viestintää ja jo ne itsessään toimivat sisäisenä markkinointina.