Strategian toteuttaminen ja haasteet Case Yritys Oy
Keltto, Elli (2017-02-08)
Strategian toteuttaminen ja haasteet Case Yritys Oy
Keltto, Elli
(08.02.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Strategian toteuttaminen on hankalaa ja usein yritykset epäonnistuvat siinä. Yrityksissä ei olla strategiatyöskentelyyn tyytyväisiä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia strategian toteuttamista ja toteuttamiseen liittyviä haasteita kohdeorganisaatiossa. Tutkimuksen kohdeorganisaationa oli Länsi-Suomen alueella toimivan hyvinvointipalveluja tuottavan yrityksen kotihoitopalveluja kolmella eri paikkakunnalla tuottava yksikkö.
Tutkimuksessa pääongelma oli: Miten esimiehet kokevat strategian toteuttamisen kohdeorganisaatiossa? Alaongelmien avulla pyrittiin selvittämään millaista strategian toteuttaminen on ja millaisia haasteita strategian toteuttamiseen liittyy. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla viittä henkilöä. Lisäksi aineistona oli kohdeorganisaatiossa sisäiseen käyttöön tarkoitettuja strategia-asiakirjoja. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta luodun synteesin mukaisesti neljästä eri näkökulmasta, jotka olivat sitouttaminen, tiedonkulku, toimenpiteet ja kontrolli.
Sitouttamisessa tärkeäksi koettiin palkitsemiseen ja motivointiin liittyvät asiat. Tutkimuksessa korostui esimiesten näkemys siitä, että heidän tulee olla saatavilla ja helposti lähestyttäviä. Sitouttamiseen liittyvänä haasteena koettiin henkilöstön osaaminen ja suorituskyky. Tiedonkulun näkökulmasta strategian viestimistä pidettiin oleellisena ja se ilmeni myös haasteena. Lisäksi vuorovaikutus ja toiminta kolmella eri paikkakunnalla oli tutkimuksen mukaan haaste. Toimenpiteiden näkökulmasta oli haasteena yrityksen eri yksiköiden välinen yhteistyö esimerkiksi asiakkaisiin ja markkinointiin liittyvissä asioissa. Kontrolli liittyi tutkimuksen perusteella kohdeorganisaatiossa erilaisiin mittareihin. Esimiehille mittaaminen ja niiden käyttö työvälineenä oli haastavaa. Tutkimuksessa päädyttiin siihen, että strategian toteuttamisessa on oleellista muistaa operatiivisen tason ja johdon yhteys koko prosessin ajan. Monet strategian toteuttamiseen liittyvistä haasteista olisi kohdeorganisaatiossa voitu korjata, mikäli strategian toteutus olisi organisoitu erilliseksi toimenpideohjelmaksi ja koko organisaatio olisi jossain muodossa ollut siinä mukana.
Tutkimuksessa pääongelma oli: Miten esimiehet kokevat strategian toteuttamisen kohdeorganisaatiossa? Alaongelmien avulla pyrittiin selvittämään millaista strategian toteuttaminen on ja millaisia haasteita strategian toteuttamiseen liittyy. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla viittä henkilöä. Lisäksi aineistona oli kohdeorganisaatiossa sisäiseen käyttöön tarkoitettuja strategia-asiakirjoja. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta luodun synteesin mukaisesti neljästä eri näkökulmasta, jotka olivat sitouttaminen, tiedonkulku, toimenpiteet ja kontrolli.
Sitouttamisessa tärkeäksi koettiin palkitsemiseen ja motivointiin liittyvät asiat. Tutkimuksessa korostui esimiesten näkemys siitä, että heidän tulee olla saatavilla ja helposti lähestyttäviä. Sitouttamiseen liittyvänä haasteena koettiin henkilöstön osaaminen ja suorituskyky. Tiedonkulun näkökulmasta strategian viestimistä pidettiin oleellisena ja se ilmeni myös haasteena. Lisäksi vuorovaikutus ja toiminta kolmella eri paikkakunnalla oli tutkimuksen mukaan haaste. Toimenpiteiden näkökulmasta oli haasteena yrityksen eri yksiköiden välinen yhteistyö esimerkiksi asiakkaisiin ja markkinointiin liittyvissä asioissa. Kontrolli liittyi tutkimuksen perusteella kohdeorganisaatiossa erilaisiin mittareihin. Esimiehille mittaaminen ja niiden käyttö työvälineenä oli haastavaa. Tutkimuksessa päädyttiin siihen, että strategian toteuttamisessa on oleellista muistaa operatiivisen tason ja johdon yhteys koko prosessin ajan. Monet strategian toteuttamiseen liittyvistä haasteista olisi kohdeorganisaatiossa voitu korjata, mikäli strategian toteutus olisi organisoitu erilliseksi toimenpideohjelmaksi ja koko organisaatio olisi jossain muodossa ollut siinä mukana.