Oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaidot ja niiden merkitykset liikunnanopetuksessa – Yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta
Launto, Karoliina (2017-03-06)
Oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaidot ja niiden merkitykset liikunnanopetuksessa – Yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä aiheesta
Launto, Karoliina
(06.03.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin yläkoulun liikunnanopettajien antamia merkityksiä CASEL -organisaation kehämallissa esiintyville tunne- ja vuorovaikutustaidoille liikunnanopetuksessa. Näitä merkityksiä käsiteltiin tutkimuksessa lähtökohtaisesti oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksen viitekehyksenä oleva CASEL -organisaation tunne- ja vuorovaikutusoppimisen kehämalli muodostuu itsetuntemuksen, itsesäätelyn, sosiaalisten suhteiden tietoisuuden, vuorovaikutustaitojen sekä vastuullisen päätöksenteon taidoista. Kehämalliin kuuluvan vastuullisen päätöksenteon taidon osalta tutkimuksessa selvitettiin liikunnanopettajien näkemyksiä kyseisestä taidosta liikunnanopetuksessa. Vastuullisen päätöksenteon taito muodosti oman tutkimustehtävänsä tähän tutkimukseen, koska taidon käsittely sen merkityksen kannalta liikunnanopetuksessa jäi tahattomasti pois tutkimuksen toteutusvaiheessa. Lisäksi tutkimuksessa saatiin selville liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden CASEL -organisaation kehämallissa esitettyjen tunne- ja vuorovaikutustaitojen osaamisesta liikunnan oppitunneilla. Tämän aiheen käsittelylle ja tutkimiselle on tarvetta, sillä tunne- ja vuorovaikutustaidoilla on keskeinen asema voimassa olevassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa niin liikunnan kuin koko perusopetuksen osalta. Myöskään samoihin tutkimusongelmiin vastaavia tutkimuksia ei löytynyt.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla syksyn 2016 aikana. Tutkimukseen osallistui kuusi varsinaissuomalaista yläkoulun liikunnanopettajaa, joista kolme oli naisia ja kolme miehiä. Aineistonkeruussa haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ääninauhat litteroitiin. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja sen muotona käytettiin teoriaohjaavaa analyysia. Teemoja tähän tutkimusaineistoon muodostui viisi, tunne- ja vuorovaikutusoppimisen kehämallin taitojen mukaisesti.
Tässä haastattelututkimuksessa saatuja tuloksia voidaan pitää keskeisinä tunne- ja vuorovaikutustaitojen hyödyllisyyden kannalta, sillä tutkimustulokset ovat linjassa kirjallisuuden ja aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Tutkimustuloksista selvisi, että liikunnanopettajat pitivät tutkimuksen kohteena olleita tunne- ja vuorovaikutustaitoja pääosin merkityksellisinä liikunnanopetuksessa, mutta samalla he kokivat oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen osaamisessa olevan eroja. Liikunnanopettajien näkemykset vastuullisesta päätöksenteosta vastasivat hyvin kirjallisuudessa esitettyihin näkemyksiin asiasta. Tutkimustuloksien, kirjallisuuden ja aiheesta tehtyjen tutkimuksien perusteella voidaan todeta, että liikunnanopetuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja edistämiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla syksyn 2016 aikana. Tutkimukseen osallistui kuusi varsinaissuomalaista yläkoulun liikunnanopettajaa, joista kolme oli naisia ja kolme miehiä. Aineistonkeruussa haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ääninauhat litteroitiin. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja sen muotona käytettiin teoriaohjaavaa analyysia. Teemoja tähän tutkimusaineistoon muodostui viisi, tunne- ja vuorovaikutusoppimisen kehämallin taitojen mukaisesti.
Tässä haastattelututkimuksessa saatuja tuloksia voidaan pitää keskeisinä tunne- ja vuorovaikutustaitojen hyödyllisyyden kannalta, sillä tutkimustulokset ovat linjassa kirjallisuuden ja aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Tutkimustuloksista selvisi, että liikunnanopettajat pitivät tutkimuksen kohteena olleita tunne- ja vuorovaikutustaitoja pääosin merkityksellisinä liikunnanopetuksessa, mutta samalla he kokivat oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen osaamisessa olevan eroja. Liikunnanopettajien näkemykset vastuullisesta päätöksenteosta vastasivat hyvin kirjallisuudessa esitettyihin näkemyksiin asiasta. Tutkimustuloksien, kirjallisuuden ja aiheesta tehtyjen tutkimuksien perusteella voidaan todeta, että liikunnanopetuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja edistämiseen.