Näytä suppeat kuvailutiedot

Aito ja ihana? - Videobloggaajat autenttisuuden vaikutelman tuottajina

Kankaanpää, Ida (2017-03-07)

dc.contributorHistorian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos, Mediatutkimus-
dc.contributor.authorKankaanpää, Ida
dc.date.accessioned2017-03-07T13:58:21Z
dc.date.available2017-03-07T13:58:21Z
dc.date.issued2017-03-07
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/133743
dc.description.abstractSuuri blogitutkimus 2014 -tutkimuksen ja tuoreimpien Blogibarometrien mukaan videoblogien suosion uskotaan lisääntyvän. Lisäksi tutkimusten ja Youtube-kulttuurin ominaisuuksien perusteella videobloggaajien tuottaman materiaalin oletetaan olevan autenttista. Tutkielmassani selvitän, millaisilla esittämisen ja kerronnan keinoilla videobloggaajat rakentavat vaikutelman aitoudestaan. Teen sisällönanalyysin Suomen suosituimpiin videobloggaajiin lukeutuvien Mariieveronican, Mmiisasin ja Soikkuun 15 videoblogijulkaisusta. Esittämisen teoreettisena lähtökohtana on Erving Goffmanin näkemys, että vuorovaikutustilanteissa yksilöt harjoittavat esittämistä ylläpitääkseen uskottavuutta. Teorian avulla selvitän autenttisuuden esittämisen ominaispiirteitä ja tapoja ylläpitää aitouden vaikutelmaa. Kuljetan analyysissäni mukana myös tutkimuksia, joissa Goffmanin teoriaa on sovellettu digitaaliseen kulttuuriin. Kerronnallista näkökulmaa tarkastelen performatiivisten dokumenttielokuvien autenttisuutta tutkineiden Stella Bruzzin ja Ilona Hongiston näkökulmista, joiden mukaan todellisuus syntyy kuvausprosessissa. Näiden näkemysten pohjalta tarkastelen videoblogien rakennetta sekä teknisten valintojen, kuten rajauksen ja leikkauksen vaikutuksia. Tulkintani mukaan videobloggajat rakentavat autenttisuuden vaikutelman esittämällä olevansa arkisia ja tavanomaisia sekä vetämällä katsojan huomion itsensä ja lavastuksensa epätäydellisiin elementteihin. Näitä viestejä he korostavat dramatisoimalla. Lisäksi videobloggaajat puhuttelevat katsojia me-muodossa, millä he luovat yhteen kuuluvuutta. Videoblogeille ominaista päivän kulun kuvausta ja tunteiden vaikuttavuutta rakennetaan rajauksen avulla. Kuvasta poistuminen, sen ulkopuolelle katsominen tai kuvarajan ulkopuolella olevan huomioiminen ovat tapoja osoittaa sillä hetkellä esitettyjen tunnetilojen ja tilanteiden aitoutta. Videoblogikerronnan autenttisuus ei kuitenkaan ole riippuvainen alkuperäisen kuvausjärjestyksen noudattamisesta, vaan loogisen ja uskottavan tarinan rakentamisesta.-
dc.language.isofin-
dc.titleAito ja ihana? - Videobloggaajat autenttisuuden vaikutelman tuottajina-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationSiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Humanistinen tiedekunta|en=Faculty of Humanities|
dc.contributor.studysubjectfi=Mediatutkimus|en=Media Studies|
dc.contributor.departmentfi=Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos|en=School of History, Cultural Research and Art Studies|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot