dc.contributor | Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustiede | - |
dc.contributor.author | Kolha, Kati | |
dc.contributor.author | Salminen, Essi | |
dc.date.accessioned | 2017-03-21T10:48:02Z | |
dc.date.available | 2017-03-21T10:48:02Z | |
dc.date.issued | 2017-03-21 | |
dc.identifier.uri | http://www.utupub.fi/handle/10024/133935 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa perehdyttiin hyvän opettajan tunnuspiirteiden kuvailuun. Tarkoituksena oli selvittää, millainen on hyvä opettaja. Aihetta tutkittiin oppilaiden ja opettajien mielipiteiden perusteella: mitä piirteitä lapset arvostavat opettajassa, ja vastaavatko ne opettajien omia käsityksiä. Näin pyrittiin muodostamaan käsitys hyvästä opettajasta sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta.
Tutkimuksen kohteena oli varsinaissuomalaisen peruskoulun toisen, neljännen sekä kuudennen vuosiluokan oppilaat ja luokanopettajat. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla. Jokaisessa haastattelussa käytettiin samaa haastattelurunkoa ja keskustelua ohjattiin kehyskertomusten avulla. Kehyskertomukset olivat katkelmia kuvitelluista koulupäivistä, ja näiden avulla ohjattiin keskustelun suuntaa kohti hyvän opettajan toimintaa ja erityispiirteitä.
Oppilaiden ja opettajien käsitykset hyvästä opettajasta olivat hyvin samankaltaisia. Hyvän opettajan ominaisuudet jaettiin teoreettisen tiedon hallintaan, käytännön opetustyöhön, oppilas-opettaja-suhteeseen ja opettajan asiantuntijuuteen perustuviin teemoihin. Hyvän opettajan ominaisuuksiksi määriteltiin oikeudenmukaisuus ja luotettavuus. Luonteeltaan hyvä opettaja oli iloinen ja ystävällinen. Hän oli kannustava, mutta osasi myös patistaa oppilaita yrittämään parhaansa. Tutkittavat kuvailivat hyvää opettajaa rennoksi ja rauhalliseksi, mutta tarvittaessa tiukaksi ja määrätietoiseksi. Opettajat korostivat kokemuksen merkitystä ja positiivista suhtautumista omaan itseensä.
Tutkimukseen osallistuneet oppilaat pitivät siitä, että opettaja kertoo heille mitä heidän tulee tehdä. Yhteiskunnan muutoksiin reagoivan koulujärjestelmän kehittyessä myös opettajan rooli on murrosvaiheessa. Sosiaalisten taitojen ollessa keskiössä, myös oppilas-opettaja-suhde on muuttunut. Mielenkiintoista olisikin tutkia, miten uusi opetussuunnitelma (2014) muokkaa oppilaiden näkemyksiä ja ajatuksia hyvästä opettajasta. | - |
dc.language.iso | fi | - |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | fi=Turun yliopisto|en=University of Turku| | - |
dc.title | Hyvä opettaja: Oppilaiden ja opettajien käsityksiä hyvästä opettajasta alakoulussa | - |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.description.notification | Siirretty Doriasta | |
dc.contributor.faculty | fi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Kasvatustiede, luokanopett., OKL Turku|en=Educational Sciences, Primary Education| | |
dc.contributor.department | fi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education| | |
dc.format.content | abstractOnly | |