Vaihtovirtatutoriaalien kehittäminen ja tehtävätyyppien hyödyntäminen oppimateriaalissa
Suominen, Miska (2017-04-25)
Vaihtovirtatutoriaalien kehittäminen ja tehtävätyyppien hyödyntäminen oppimateriaalissa
Suominen, Miska
(25.04.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Sähkö- ja magnetismioppi on yhteiskunnassamme läsnä päivittäin kotien sähköntuotannosta erilaisiin sovelluksiin ja laitteisiin, joita käytämme joka päivä. Kuitenkin sähkö- ja magnetismioppi, erityisesti vaihtovirta ja vaihtovirtapiirit koetaan usein hankalaksi ja epämiellyttäväksi fysiikan osa-alueeksi, joka on vain välttämätön suoritettava.
Opetuksen kannalta on usein todettu, ettei luennointi ole tehokasta. Ennemminkin yksilöllinen lähestyminen, kokeileminen ja tekeminen on tehokasta. Turun yliopistolla käytössä oleva Ville -järjestelmä mahdollistaa eri kursseille erilaisia ennakko- tai kurssitehtäviä, jotka jokainen opiskelija voi tehdä omaan tahtiinsa. Tällöin jokainen opiskelija saa kuvan siitä, missä hänen oma ymmärryksensä asian opiskelun suhteen on ja hän osaa tarvittaessa kysyä esimerkiksi luennoilla lisää apua omiin vaikeuksia herättäneisiin kysymyksiin.
Tässä tutkimuksessa on tarkoituksena luoda kehittämistutkimuksellisen mallin mukaisesti sähkömagnetismiin ja vaihtovirtaan perustuvaa oppimateriaalia. Luotu materiaali annetaan eteenpäin testattavaksi ja arvioitavaksi, jonka jälkeen siihen palataan uudelleen ja sitä kehitetään saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella pyritään myös selvittämään, minkälaisia tehtävätyyppejä on hyödyllistä käyttää sähköisessä oppimateriaalissa. Tutkielmassa käsitellään myös oppimista, muistin toimintaa ja motivaation syntyä. Motivaatio on oleellinen, jotta henkilö itse kiinnostuu asiasta, muistia hän käyttää työstäessään opiskeltavaa asiaa.
Opetuksen kannalta on usein todettu, ettei luennointi ole tehokasta. Ennemminkin yksilöllinen lähestyminen, kokeileminen ja tekeminen on tehokasta. Turun yliopistolla käytössä oleva Ville -järjestelmä mahdollistaa eri kursseille erilaisia ennakko- tai kurssitehtäviä, jotka jokainen opiskelija voi tehdä omaan tahtiinsa. Tällöin jokainen opiskelija saa kuvan siitä, missä hänen oma ymmärryksensä asian opiskelun suhteen on ja hän osaa tarvittaessa kysyä esimerkiksi luennoilla lisää apua omiin vaikeuksia herättäneisiin kysymyksiin.
Tässä tutkimuksessa on tarkoituksena luoda kehittämistutkimuksellisen mallin mukaisesti sähkömagnetismiin ja vaihtovirtaan perustuvaa oppimateriaalia. Luotu materiaali annetaan eteenpäin testattavaksi ja arvioitavaksi, jonka jälkeen siihen palataan uudelleen ja sitä kehitetään saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella pyritään myös selvittämään, minkälaisia tehtävätyyppejä on hyödyllistä käyttää sähköisessä oppimateriaalissa. Tutkielmassa käsitellään myös oppimista, muistin toimintaa ja motivaation syntyä. Motivaatio on oleellinen, jotta henkilö itse kiinnostuu asiasta, muistia hän käyttää työstäessään opiskeltavaa asiaa.