Tuotesijoittelu 2010-luvun alun suomalaisessa populaarimusiikissa
Repo, Simo (2017-05-17)
Tuotesijoittelu 2010-luvun alun suomalaisessa populaarimusiikissa
Repo, Simo
(17.05.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
2000-luvulle tultaessa fyysisten äänitallenteiden myynti on vähentynyt musiikin kulutustottumusten muuttuessa. Kaupallisen musiikin artistit ja tuotantoporras etsivät uusia tulonlähteitä, joista tuotesijoittelu musiikissa ja musiikkivideoilla näyttäisi olevan kasvussa. Kuluttajaviranomaisen määritelmän mukaan tuotesijoittelu tarkoittaa tuotteen, palvelun tai tavaramerkin sijoittamista audiovisuaaliseen ohjelmaan vastiketta vastaan.
Tuotesijoittelua voidaan toteuttaa viittaamalla tuotteeseen kappaleen sanoissa tai asettamalla tuote näkyville musiikkivideolla. Tuotteen sijoittaminen osaksi narratiivia tehostaa sen jäämistä katsojan tai kuulijan mieleen, millä on suora yhteys tuotteen myynnin kasvuun. Tuotesijoittelun on tutkittu olevan jopa tehokkaampaa kuin perinteisen mainonnan. Vaikka tuotesijoittelu audiovisuaalisissa tuotteissa on Suomessa lain mukaan kiellettyä, teknologian kehittyessä voimme odottaa tuotesijoittelun vain lisääntyvän, monipuolistuvan ja kohdentuvan täsmällisemmin yksilöityyn katsojaan.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee, miten tuotesijoittelua on tehty suomalaisessa populaarimusiikissa, ja on tähän mennessä laajin suomalaisessa populaarimusiikissa esiintyvää tuotesijoittelua koskeva tutkimus. Tapaustutkimuksessa käydään läpi esimerkkejä tuotesijoittelusta suomalaisessa populaarimusiikissa keskittyen tarkemmin kolmeen tapaukseen: Robin, Jukka Poika ja Cheek.
Tässä tutkimuksessa pyritään kartoittamaan tuotesijoittelua ja ennakoimaan tuotesijoittelun sijaa tulevaisuudessa, sekä analysoidaan ja tulkitaan tapauksissa ilmenevää tuotesijoittelua, pohditaan tuotesijoittelun eettisyyttä ja esteettisyyttä ja hahmotellaan tuotesijoittelun tapauskohtaisia kulttuurisia ja artisti-identiteettiin liittyviä konteksteja. Tapauksia on tarkasteltu käyttäen lähiluvun metodia etsimällä musiikeista ja musiikkivideoista järjestelmällisesti tuotteita, tuotemerkkejä tai viittauksia niihin, sekä tulkiten löydettyjä tuloksia. Tutkimuksen mukaan tuotesijoittelua musiikissa toteutetaan enimmäkseen äänellisesti laulujen sanoissa ja kuvallisesti musiikkivideoissa. Tuotesijoittelua usein peitellään, sitä voidaan kommentoida artistin toimesta, tai sitä voidaan tehdä peittelemättä osana musiikin kulttuurista kontekstia.
Tuotesijoittelua voidaan toteuttaa viittaamalla tuotteeseen kappaleen sanoissa tai asettamalla tuote näkyville musiikkivideolla. Tuotteen sijoittaminen osaksi narratiivia tehostaa sen jäämistä katsojan tai kuulijan mieleen, millä on suora yhteys tuotteen myynnin kasvuun. Tuotesijoittelun on tutkittu olevan jopa tehokkaampaa kuin perinteisen mainonnan. Vaikka tuotesijoittelu audiovisuaalisissa tuotteissa on Suomessa lain mukaan kiellettyä, teknologian kehittyessä voimme odottaa tuotesijoittelun vain lisääntyvän, monipuolistuvan ja kohdentuvan täsmällisemmin yksilöityyn katsojaan.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee, miten tuotesijoittelua on tehty suomalaisessa populaarimusiikissa, ja on tähän mennessä laajin suomalaisessa populaarimusiikissa esiintyvää tuotesijoittelua koskeva tutkimus. Tapaustutkimuksessa käydään läpi esimerkkejä tuotesijoittelusta suomalaisessa populaarimusiikissa keskittyen tarkemmin kolmeen tapaukseen: Robin, Jukka Poika ja Cheek.
Tässä tutkimuksessa pyritään kartoittamaan tuotesijoittelua ja ennakoimaan tuotesijoittelun sijaa tulevaisuudessa, sekä analysoidaan ja tulkitaan tapauksissa ilmenevää tuotesijoittelua, pohditaan tuotesijoittelun eettisyyttä ja esteettisyyttä ja hahmotellaan tuotesijoittelun tapauskohtaisia kulttuurisia ja artisti-identiteettiin liittyviä konteksteja. Tapauksia on tarkasteltu käyttäen lähiluvun metodia etsimällä musiikeista ja musiikkivideoista järjestelmällisesti tuotteita, tuotemerkkejä tai viittauksia niihin, sekä tulkiten löydettyjä tuloksia. Tutkimuksen mukaan tuotesijoittelua musiikissa toteutetaan enimmäkseen äänellisesti laulujen sanoissa ja kuvallisesti musiikkivideoissa. Tuotesijoittelua usein peitellään, sitä voidaan kommentoida artistin toimesta, tai sitä voidaan tehdä peittelemättä osana musiikin kulttuurista kontekstia.