Kodin ja koulun yhteistyön toimivuus, haasteet sekä kehitystoiveet huoltajien ja opettajien näkökulmasta
Laurila, Heidi (2017-08-02)
Kodin ja koulun yhteistyön toimivuus, haasteet sekä kehitystoiveet huoltajien ja opettajien näkökulmasta
Laurila, Heidi
(02.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Jo pitkään on oltu tietoisia kodin ja koulu yhteistyön sujuvuuden vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen. Perusopetusta säätelevät lait ja asiakirjat toteavat, että opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Yhteistyön lähtökohtina tulee olla luottamuksen rakentaminen, tasavertaisuus sekä keskinäinen kunnioitus. Yhteistyössä tulee ottaa huomioon perheiden moninaisuus sekä tiedon ja tuen tarpeet.
Kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä, sen riittävyydestä ja kehitysmahdollisuuksista käydään jatkuvaa keskustelua. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kodin ja koulun välinen yhteistyö alakouluissa toimii, sen mahdollisia ongelmakohtia sekä millaisia kehitystoiveita huoltajilla ja opettajilla yhteistyön suhteen on.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisin kyselylomakkein eräässä suomalaisessa keskisuuressa kunnassa toisen ja viidennen vuosiluokkien opettajilta (N = 16) ja näiden oppilaiden huoltajilta (N = 53). Kyselylomakkeet sisälsivät monivalinta-, asteikko- ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin kysymysten laadun mukaan, määrällisesti tai aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimusten tulosten mukaan niin opettajat kuin huoltajat kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi. Opettajat kokivat yhteistyön sujuvan nykyisen luokkansa kanssa hyvin tai erittäin hyvin. Suurin osa huoltajista ei ollut kokenut haasteita yhteistyössä, neljänneksellä vastaajista haasteita oli toisinaan ja usein haasteita oli yhdellä vastaajista. Sekä opettajat että huoltajat kehittäisivät yhteistyötä avoimemmaksi sekä enemmän henkilökohtaisia tapaamisia sisältäväksi vuorovaikutukseksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että suurin osa sekä opettajista että huoltajista on tyytyväisiä yhteistyöhön, eivätkä koe erityisiä kehitystarpeita. Tutkimuksen tulosten ja niiden perusteella tehtyjen johtopäätösten myötä yhteistyötä voitaisiin kehittää antamalla opettajille lisää aikaa yhteistyön tekemiselle sekä lisäkorvausta yhteistyön tekemisestä. Huoltajat kehittäisivät yhteistyötä lisäämällä tiedottamista koulun arjesta ja oppilaan koulun sujumisesta.
Kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä, sen riittävyydestä ja kehitysmahdollisuuksista käydään jatkuvaa keskustelua. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kodin ja koulun välinen yhteistyö alakouluissa toimii, sen mahdollisia ongelmakohtia sekä millaisia kehitystoiveita huoltajilla ja opettajilla yhteistyön suhteen on.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisin kyselylomakkein eräässä suomalaisessa keskisuuressa kunnassa toisen ja viidennen vuosiluokkien opettajilta (N = 16) ja näiden oppilaiden huoltajilta (N = 53). Kyselylomakkeet sisälsivät monivalinta-, asteikko- ja avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin kysymysten laadun mukaan, määrällisesti tai aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimusten tulosten mukaan niin opettajat kuin huoltajat kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi. Opettajat kokivat yhteistyön sujuvan nykyisen luokkansa kanssa hyvin tai erittäin hyvin. Suurin osa huoltajista ei ollut kokenut haasteita yhteistyössä, neljänneksellä vastaajista haasteita oli toisinaan ja usein haasteita oli yhdellä vastaajista. Sekä opettajat että huoltajat kehittäisivät yhteistyötä avoimemmaksi sekä enemmän henkilökohtaisia tapaamisia sisältäväksi vuorovaikutukseksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että suurin osa sekä opettajista että huoltajista on tyytyväisiä yhteistyöhön, eivätkä koe erityisiä kehitystarpeita. Tutkimuksen tulosten ja niiden perusteella tehtyjen johtopäätösten myötä yhteistyötä voitaisiin kehittää antamalla opettajille lisää aikaa yhteistyön tekemiselle sekä lisäkorvausta yhteistyön tekemisestä. Huoltajat kehittäisivät yhteistyötä lisäämällä tiedottamista koulun arjesta ja oppilaan koulun sujumisesta.