Sormet vaarassa! Yläkoulun oppilaille tapahtuneet tapaturmat perusopetuksen käsityössä vuosina 2005–2012
Junnila, Juha-Matti (2017-08-04)
Sormet vaarassa! Yläkoulun oppilaille tapahtuneet tapaturmat perusopetuksen käsityössä vuosina 2005–2012
Junnila, Juha-Matti
(04.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on koota systemaattista tietoa perusopetuksen yläkoulussa tapahtuneista tapaturmista ja analysoida tapahtuneita tapaturmia, jotta saadaan tietoa käsityön oppimisympäristössä esiintyvistä turvallisuusriskeistä. Tutkimustehtävä on selvittää ja kuvailla perusopetuksen käsityön oppimisympäristössä yläkoulun oppilaille tapahtuneita tapaturmia vuosien 2005–2012 aikana. Tutkimusaineisto (N=710) koostuu Tapaturmavakuutuskeskuksen tapaturmatilastoista. Aineistoa analysoidaan ensin kvantitatiivisin menetelmin esiintyvyyden selvittämiseksi ja sitten kvalitatiivisin menetelmin tapaturmien syiden selvittämiseksi.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että perusopetuksen yläkoulun käsityön oppimisympäristössä tapahtuu vähän tapaturmia ja niistä aiheutuneet vahingot ovat lieviä. Yläkoulun oppilaille kohdistuneiden tapaturmien määrää vertaillaan työelämän työpaikkatapaturmiin tapaturmataajuuden avulla. Oppilaiden sormet ovat suurimmassa vaarassa vahingoittua tapaturmassa. Perusopetuksen käsityön oppimisympäristössä tapahtuneiden tapaturmien pääsyyksi ilmenivät oppilaiden toiminnasta aiheutuneet turvallisuuspoikkeamat eli inhimilliset virheet.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avataan turvallisuuteen ja tapaturmiin kuuluvat käsitteet perusopetuksen käsityön oppimisympäristön kontekstissa. Lisäksi aiheeseen liittyy läheisesti perehdyttäminen ja riskien hallinta. Tutkimus antaa tietoa ensisijaisesti vastavalmistuneille käsityön opettajille, rehtoreille sekä muissa vastuutehtävissä toimiville. Tuloksia soveltamalla voidaan ennaltaehkäistä tapaturmia ja siten kehittää käsityön turvallisuuskulttuuria.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että perusopetuksen yläkoulun käsityön oppimisympäristössä tapahtuu vähän tapaturmia ja niistä aiheutuneet vahingot ovat lieviä. Yläkoulun oppilaille kohdistuneiden tapaturmien määrää vertaillaan työelämän työpaikkatapaturmiin tapaturmataajuuden avulla. Oppilaiden sormet ovat suurimmassa vaarassa vahingoittua tapaturmassa. Perusopetuksen käsityön oppimisympäristössä tapahtuneiden tapaturmien pääsyyksi ilmenivät oppilaiden toiminnasta aiheutuneet turvallisuuspoikkeamat eli inhimilliset virheet.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avataan turvallisuuteen ja tapaturmiin kuuluvat käsitteet perusopetuksen käsityön oppimisympäristön kontekstissa. Lisäksi aiheeseen liittyy läheisesti perehdyttäminen ja riskien hallinta. Tutkimus antaa tietoa ensisijaisesti vastavalmistuneille käsityön opettajille, rehtoreille sekä muissa vastuutehtävissä toimiville. Tuloksia soveltamalla voidaan ennaltaehkäistä tapaturmia ja siten kehittää käsityön turvallisuuskulttuuria.