7.-luokkalaisten unelmien liikuntatunti
Teittinen, Meija (2017-08-09)
7.-luokkalaisten unelmien liikuntatunti
Teittinen, Meija
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Nuorten fyysisen aktiivisuuden vähentyminen ja ylipainon lisääntyminen herättävät huolta yhteiskunnassamme. Fyysisen aktiivisuuden on havaittu laskevan Suomessa murrosiän aikana huomiota herättävän jyrkästi. Koululiikunnan tavoitteena on tukea nuoria omaksumaan liikunnallinen, terveyttä edistävä elämäntapa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on 7.-luokkalaisten unelmien liikuntatunti heidän omasta näkökulmastaan. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita oppilaiden sisäisistä tuntemuksista sekä liikunnanopettajan, oppimisympäristön ja vertaisten vaikutuksista. Tutkimus toteutettiin eräässä varsinaissuomalaisessa yläkoulussa keväällä 2016. Tutkimukseen osallistui yhteensä 62 seitsemännen luokan oppilasta. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella ja analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan 7.-luokkalaiset toivoivat tuntevansa unelmien liikuntatunnilla sosiaalista yhteenkuuluvuutta, pätevyyttä, hauskuutta, autonomiaa ja fyysistä rasittavuutta. Tytöt halusivat liikunnanopettajan kannustavan ja olevan empaattinen. Pojat painottivat liikunnanopettajan rentoutta tärkeänä opettajan ominaisuutena. Oppilaat toivoivat opettajan olevan oikeudenmukainen, positiivinen ja antavan kehittävää palautetta. Oppilaiden toivomat liikuntatuntiympäristöt olivat koulualueella. Lisäksi oppilaat halusivat päästä liikkumaan koulualueen ulkopuolisiin tiloihin. Oppilaat toivoivat kunnollisia ja riittäviä välineitä liikuntatunnille. Osa oppilaista koki epämiellyttäväksi liikuntaryhmän ulkopuolisten läsnäolon liikuntatunneilla. Tytöt painottivat muiden oppilaiden huomioimista ja kannustamista vertaisryhmässä. Pojat painottivat epäasiallisen käytöksen välttämistä. Oppilaat toivoivat kaikkien oppilaiden osallistuvan opetukseen ja olevan positiivisia liikuntatunneilla.
Oppilaiden omien mielipiteiden tutkiminen heitä itseään koskevissa asioissa on tärkeää, jotta koululiikuntaa voidaan kehittää vastaamaan oppilaiden toiveita ja tarpeita. Oppilaiden toiveet ja tarpeet huomioimalla koululiikunta voisi tukea parhaalla mahdollisella tavalla oppilaan liikunnallisen elämäntavan omaksumista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on 7.-luokkalaisten unelmien liikuntatunti heidän omasta näkökulmastaan. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita oppilaiden sisäisistä tuntemuksista sekä liikunnanopettajan, oppimisympäristön ja vertaisten vaikutuksista. Tutkimus toteutettiin eräässä varsinaissuomalaisessa yläkoulussa keväällä 2016. Tutkimukseen osallistui yhteensä 62 seitsemännen luokan oppilasta. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella ja analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan 7.-luokkalaiset toivoivat tuntevansa unelmien liikuntatunnilla sosiaalista yhteenkuuluvuutta, pätevyyttä, hauskuutta, autonomiaa ja fyysistä rasittavuutta. Tytöt halusivat liikunnanopettajan kannustavan ja olevan empaattinen. Pojat painottivat liikunnanopettajan rentoutta tärkeänä opettajan ominaisuutena. Oppilaat toivoivat opettajan olevan oikeudenmukainen, positiivinen ja antavan kehittävää palautetta. Oppilaiden toivomat liikuntatuntiympäristöt olivat koulualueella. Lisäksi oppilaat halusivat päästä liikkumaan koulualueen ulkopuolisiin tiloihin. Oppilaat toivoivat kunnollisia ja riittäviä välineitä liikuntatunnille. Osa oppilaista koki epämiellyttäväksi liikuntaryhmän ulkopuolisten läsnäolon liikuntatunneilla. Tytöt painottivat muiden oppilaiden huomioimista ja kannustamista vertaisryhmässä. Pojat painottivat epäasiallisen käytöksen välttämistä. Oppilaat toivoivat kaikkien oppilaiden osallistuvan opetukseen ja olevan positiivisia liikuntatunneilla.
Oppilaiden omien mielipiteiden tutkiminen heitä itseään koskevissa asioissa on tärkeää, jotta koululiikuntaa voidaan kehittää vastaamaan oppilaiden toiveita ja tarpeita. Oppilaiden toiveet ja tarpeet huomioimalla koululiikunta voisi tukea parhaalla mahdollisella tavalla oppilaan liikunnallisen elämäntavan omaksumista.