Kehityskeskustelut ammatillisen puolen opettajien osaamisen kehittäjänä
Paasioksa, Jenni (2017-08-09)
Kehityskeskustelut ammatillisen puolen opettajien osaamisen kehittäjänä
Paasioksa, Jenni
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee ammatillisten opettajien osaamisen kehittämistä ja kehityskeskusteluja. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiseksi opettajat ja heidän esimiehet ovat kokeneet kehityskeskusteluprosessin ja miten tutkimukseen osallistuvat kuvaavat kehityskeskustelujen yhteyttä opettajien osaamisen kehittämiseen. Lisäksi tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, miten opettajat ja heidän esimiehet näkevät kehityskeskustelut oppilaitoksen osaamisen johtamisen välineenä.
Tutkimuksen viitekehyksenä ovat aiemmat teokset kehityskeskusteluista, johtamisesta ja osaamisen johtamisesta sekä opettajuudesta. Ammatillinen opettajuus eroaa tavallisesta opettajuudesta muun muassa opettajan työn sisältöjen ja opetusjärjestelyjen avulla. Opettajien ammatti on muutoksessa ja näin myös opettajien osaamisen kehittämisestä on tullut ajankohtaista. Kehityskeskusteluja voidaan pitää teorian pohjalta tärkeänä osaamisen johtamisessa.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelututkimuksena ammatillisen puolen opettajilta ja heidän esimiehiltään. Haastateltavia tutkimuksessa oli yhteensä yhdeksän. Haastattelut toteutettiin kevään 2014 aikana. Tutkimuksen kohdejoukko valikoitui oppilaitoksista, jotka olivat mukana Osaava-ohjelmassa. Osaava-ohjelma on valtion rahoittama hanke, jonka tavoitteena on tukea opetushenkilöstön osaamisen kehittymistä. Tässä tutkimuksessa laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat ja heidän esimiehet olivat kokeneet kehityskeskustelut toimivana prosessina. Kehityskeskusteluja kuvattiin tässä tutkimuksessa pääasiassa johdonmukaisiksi. Haastateltavat kuvasivat osaamista myös tärkeänä kehityskeskustelujen osa-alueena. Sekä opettajat että esimiehet kokivat kehityskeskustelujen vaikuttavan opettajien osaamisen kehittämiseen. Kehityskeskusteluja kuvattiin ainutlaatuisena keskustelutilanteena opettajan ja esimiehen välillä. Oppilaitoksissa työskentelevät opettajat ja esimiehet näkivät kehityskeskustelut myös tärkeänä osaamisen johtamisen välineenä. Lisäksi tämän tutkimuksen tuloksien mukaan kehityskeskustelujen avulla oppilaitoksen johto sai tärkeää tietoa opettajista.
Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset asettavat haasteita opettajuudelle. Opettajilta vaaditaan nykyään yhä enemmän monialaista osaamista. Kehityskeskustelujen yhteys opettajien ammattitaidon kehittämiseen nähdään sekä aiemman teorian että tämän tutkimuksen pohjalta tärkeänä asiana, johon olisi hyvä panostaa oppilaitoksissa. Opettajuuden muutoksessa mukana pysymisen avulla on mahdollisuus taata opetuksen hyvä laatu myös tulevaisuudessa. Tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää sekä Osaava-ohjelman että opettajien ammattitaidon kehittämisessä.
Tutkimuksen viitekehyksenä ovat aiemmat teokset kehityskeskusteluista, johtamisesta ja osaamisen johtamisesta sekä opettajuudesta. Ammatillinen opettajuus eroaa tavallisesta opettajuudesta muun muassa opettajan työn sisältöjen ja opetusjärjestelyjen avulla. Opettajien ammatti on muutoksessa ja näin myös opettajien osaamisen kehittämisestä on tullut ajankohtaista. Kehityskeskusteluja voidaan pitää teorian pohjalta tärkeänä osaamisen johtamisessa.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelututkimuksena ammatillisen puolen opettajilta ja heidän esimiehiltään. Haastateltavia tutkimuksessa oli yhteensä yhdeksän. Haastattelut toteutettiin kevään 2014 aikana. Tutkimuksen kohdejoukko valikoitui oppilaitoksista, jotka olivat mukana Osaava-ohjelmassa. Osaava-ohjelma on valtion rahoittama hanke, jonka tavoitteena on tukea opetushenkilöstön osaamisen kehittymistä. Tässä tutkimuksessa laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat ja heidän esimiehet olivat kokeneet kehityskeskustelut toimivana prosessina. Kehityskeskusteluja kuvattiin tässä tutkimuksessa pääasiassa johdonmukaisiksi. Haastateltavat kuvasivat osaamista myös tärkeänä kehityskeskustelujen osa-alueena. Sekä opettajat että esimiehet kokivat kehityskeskustelujen vaikuttavan opettajien osaamisen kehittämiseen. Kehityskeskusteluja kuvattiin ainutlaatuisena keskustelutilanteena opettajan ja esimiehen välillä. Oppilaitoksissa työskentelevät opettajat ja esimiehet näkivät kehityskeskustelut myös tärkeänä osaamisen johtamisen välineenä. Lisäksi tämän tutkimuksen tuloksien mukaan kehityskeskustelujen avulla oppilaitoksen johto sai tärkeää tietoa opettajista.
Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset asettavat haasteita opettajuudelle. Opettajilta vaaditaan nykyään yhä enemmän monialaista osaamista. Kehityskeskustelujen yhteys opettajien ammattitaidon kehittämiseen nähdään sekä aiemman teorian että tämän tutkimuksen pohjalta tärkeänä asiana, johon olisi hyvä panostaa oppilaitoksissa. Opettajuuden muutoksessa mukana pysymisen avulla on mahdollisuus taata opetuksen hyvä laatu myös tulevaisuudessa. Tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää sekä Osaava-ohjelman että opettajien ammattitaidon kehittämisessä.