”Se mitä mulle on tärkeetä tässä työssä” Perhepäivähoitajien ammatti-identiteetti ja sen muotoutuminen
Hyytiäinen, Kirsi (2017-08-09)
”Se mitä mulle on tärkeetä tässä työssä” Perhepäivähoitajien ammatti-identiteetti ja sen muotoutuminen
Hyytiäinen, Kirsi
(09.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena on perhepäivähoitajien ammatti-identiteetti. Olen tarkastellut minkälaiset tekijät luonnehtivat perhepäivähoitajien ammatti-identiteettiä ja sen muotoutumista ja mitkä tekijät vahvistavat ja heikentävät. Ammatti-identiteetti ilmiö näyttäytyy tutkimuksessa perhepäivähoitajien työstään esittämien ajatusten, näkemysten ja ymmärryksen pohjalta. Ammatti-identiteetti on aikuisen ihmisen yksi keskeinen identiteetin osa-alue, jonka muotoutumiseen vaikuttavat sekä työntekijä itse että se kulttuurinen ja yhteiskunnallinen konteksti, jossa hän toimii. Ammatti-identiteetin muotoutumis-prosessissa työntekijä nähdään aktiivisena toimijana.
Tutkimus on metodeiltaan kvalitatiivinen ja näkökulma on fenomenologis-hermeneuttinen, joka tarkastelee sekä ilmiön olennaista ja tunnusomaista olemista että tekee ilmiötä ymmärrettäväksi. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduissa teema-haastatteluissa, joihin osallistui kahdeksan (N=8) perhepäivähoitajaa neljästä eri kunnasta. Aineiston analysointitapa on teoriasidonnainen ja aineistosta on teemoittelun avulla etsitty merkityskokonaisuuksia. Teemojen merkityssisältöjen täsmentäminen tapahtui käsitekartan avulla. Tutkimuksessani olen etsinyt ammatti-identiteettiin ja sen muotoutumiseen liittyviä yhteisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat ilmiön ymmärtämisen.
Tutkimuksen mukaan perhepäivähoitajien ammatti-identiteetin muotoutumisen pohjana toimivat hyviksi osoittautuneet ratkaisut perhepäivähoitajan työn aloittamiseen liittyen ja aiemman työkokemuksen soveltamismahdollisuudet nykyisessä työssä. Merkityksellinen voimavara on kokemus työn tärkeydestä, asiakkaiden arvostuksesta ja hyväksi koettu palaute. Ammatti-identiteettiä luonnehtivat samaistuminen perhepäivähoitajaryhmään ja yhteistyön vuorovaikutteisuus niin asiakkaiden kuin koko työyhteisön suuntaan. Näihin liittyen ammatti-identiteetin muotoutumista vahvistavat haastavissa työtilanteissa saatu tuki ja kokemus vaikuttamismahdollisuuksista sekä oppiminen. Olennaista ovat onnistumisen kokemukset asiakassuhteissa ja onnistunut esimiestyö.
Ammatti-identiteettiä ja sen muotoutumista heikentävät epävarmuuden tunteet, joita syntyy muuttuneiden työolosuhteiden, omaan terveydentilaan, riittämättömän tuen ja negatiivisen palautteen myötä. Yleistä perhepäivähoitopalvelun haastetta eli perhepäivähoitajien määrän vähenemistä ei koeta ammatti-identiteettiä heikentävänä tekijänä. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteisöllisiä ja vuorovaikutteisia toimintatapoja ja menetelmiä kannattaa perhepäivähoidossa edelleen kehittää ja työssä oppimisen mahdollisuuksia hyödyntää entistä monipuolisemmin.
Tutkimus on metodeiltaan kvalitatiivinen ja näkökulma on fenomenologis-hermeneuttinen, joka tarkastelee sekä ilmiön olennaista ja tunnusomaista olemista että tekee ilmiötä ymmärrettäväksi. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduissa teema-haastatteluissa, joihin osallistui kahdeksan (N=8) perhepäivähoitajaa neljästä eri kunnasta. Aineiston analysointitapa on teoriasidonnainen ja aineistosta on teemoittelun avulla etsitty merkityskokonaisuuksia. Teemojen merkityssisältöjen täsmentäminen tapahtui käsitekartan avulla. Tutkimuksessani olen etsinyt ammatti-identiteettiin ja sen muotoutumiseen liittyviä yhteisiä tekijöitä, jotka mahdollistavat ilmiön ymmärtämisen.
Tutkimuksen mukaan perhepäivähoitajien ammatti-identiteetin muotoutumisen pohjana toimivat hyviksi osoittautuneet ratkaisut perhepäivähoitajan työn aloittamiseen liittyen ja aiemman työkokemuksen soveltamismahdollisuudet nykyisessä työssä. Merkityksellinen voimavara on kokemus työn tärkeydestä, asiakkaiden arvostuksesta ja hyväksi koettu palaute. Ammatti-identiteettiä luonnehtivat samaistuminen perhepäivähoitajaryhmään ja yhteistyön vuorovaikutteisuus niin asiakkaiden kuin koko työyhteisön suuntaan. Näihin liittyen ammatti-identiteetin muotoutumista vahvistavat haastavissa työtilanteissa saatu tuki ja kokemus vaikuttamismahdollisuuksista sekä oppiminen. Olennaista ovat onnistumisen kokemukset asiakassuhteissa ja onnistunut esimiestyö.
Ammatti-identiteettiä ja sen muotoutumista heikentävät epävarmuuden tunteet, joita syntyy muuttuneiden työolosuhteiden, omaan terveydentilaan, riittämättömän tuen ja negatiivisen palautteen myötä. Yleistä perhepäivähoitopalvelun haastetta eli perhepäivähoitajien määrän vähenemistä ei koeta ammatti-identiteettiä heikentävänä tekijänä. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteisöllisiä ja vuorovaikutteisia toimintatapoja ja menetelmiä kannattaa perhepäivähoidossa edelleen kehittää ja työssä oppimisen mahdollisuuksia hyödyntää entistä monipuolisemmin.