dc.contributor | Opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö, Kasvatustiede | - |
dc.contributor.author | Talikka, Pirita | |
dc.date.accessioned | 2017-08-14T09:25:00Z | |
dc.date.available | 2017-08-14T09:25:00Z | |
dc.date.issued | 2017-08-14 | |
dc.identifier.uri | http://www.utupub.fi/handle/10024/143634 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin ulkoilmapedagogisen toiminnan nykytilaa Raision päiväkodeissa, toiminnan kehittämisen mahdollisuuksia sekä raisiolaisten lastentarhanopettajien ulkoilmapedagogista osaamista ja sen kehittämistarpeita. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä raisiolaisen Varhaiskasvatuksen kehittämistyöryhmän (VarKe) kanssa, ja se on osa projektia, jonka tavoitteena on auttaa kehittämään ulkoilmapedagogiikan toteutusta raisiolaisissa päiväkodeissa.
Tutkimukseen osallistui kevään 2016 aikana lastentarhanopettajia kaikista Raision päiväkodeista. Kyselylomakkeisiin saatiin vastauksia 42 kappaletta ja 12 ryhmähaastatteluun osallistui yhteensä 31 lastentarhanopettajaa. Aineistoa analysoitiin sekä kvantitatiivisesti, että kvalitatiivisesti teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen analyysin keinoin.
Tässä tutkimuksessa ulkoilmapedagogiikka on määritelty opetukseksi, joka tapahtuu päiväkodin seinien ulkopuolella. Myös kaikki päiväkodin ulkopuolelle tehdyt retket ja vierailut voidaan laskea osaksi ulkoilmapedagogiikkaa. Yksinkertaisimmillaan se on opetustuokion pitämistä ulkona.
Lastentarhanopettajien ulkoilmapedagogista osaamista arvioitiin Helen Biltonin (2010) roolijaottelun kautta. Erityisesti ulkona järjestettävän toiminnan aikana painottuvat tämän tutkimuksen aineiston mukaan opettajan rooli lapsen havainnoijana ja vapaan leikin, tutkimisen ja ihmettelyn mahdollistajana. Raisiolaiset lastentarhanopettajat mieltävät oman ulkoilmapedagogisen osaamisensa verrattain hyväksi, vaikka ulkoilmapedagogiikkaan liittyvää koulutusta on käynyt vain harva vastanneista.
Tutkimuksen aineiston mukaan ulkoilmapedagogiikkaa harjoitetaan Raisiossa säännöllisesti, joskin se on yleisempää, mitä vanhempia lapsia päiväkotiryhmässä on. Ulkoilmapedagogiikkaa toteutetaan useimmiten toimintana päiväkodin lähiympäristössä ja retkinä metsiin tai muihin lähiympäristön kohteisiin. Retkiä kauemmas tehdään vaihtelevasti, mutta mahdollisuus retkien lisäämiseen herättää kiinnostusta. | - |
dc.language.iso | fi | - |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | fi=Turun yliopisto|en=University of Turku| | - |
dc.title | ”KUN ME LÄHDETÄÄN TUOSTA PORTISTA ULOS” Ulkoilmapedagogiikka raisiolaisissa päiväkodeissa | - |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | |
dc.description.notification | Siirretty Doriasta | |
dc.contributor.faculty | fi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education| | |
dc.contributor.studysubject | fi=Kasvatustiede, OKL Rauma|en=Educational Sc.(Dep.of Teacher Education in Rauma)| | |
dc.contributor.department | fi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education| | |
dc.format.content | abstractOnly | |