Liikkumista rajoittavat tekijät Turun seudun joukkoliikenteessä – aikamaantieteellinen näkökulma tulevaan linjastouudistukseen
Linna, Mari (2017-08-15)
Liikkumista rajoittavat tekijät Turun seudun joukkoliikenteessä – aikamaantieteellinen näkökulma tulevaan linjastouudistukseen
Linna, Mari
(15.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Kaupunkialueilla on pyritty viime aikoina vähentämään yksityisautoilun tarvetta panostamalla muun muassa tehokkaisiin joukkoliikenneratkaisuihin. Joukkoliikenteen houkuttelevuuden parantamiseksi muun muassa saavutettavuudella, liikkuvuudella ja kilpailukyvyllä on suuri painoarvo. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaiset tekijät rajoittavat joukkoliikenteen käyttöä Turun seudulla. Lisäksi työssä pohditaan, millaiset tekijät kannustaisivat ihmisiä nykyistä enemmän joukkoliikenteen käyttöön. Työ pohjautuu Torsten Hägerstrandin aikamaantieteen teoriaa. Tutkimusta motivoi Turun seudulla vuonna 2020 toteutettava joukkoliikenteen runkolinjastouudistus. Kyselyn avulla kerätystä tutkimusaineistosta tunnistetaan aikamaantieteen teoriassa esitettyjen liikkumisrajoitekategorioiden perusteella tekijöitä, jotka rajoittavat joukkoliikenteen käyttöä, ja esitetään niihin ratkaisumalleja. Lisäksi aineistosta havainnollistetaan vastaajien liikkumistarpeita kaupunkitilassa, mitä voidaan hyödyntää tulevissa linjasto- ja reittisuunnitelmissa.
Tutkimustulosten mukaan joukkoliikenteen käyttöä Turun seudulla rajoittavat eniten harva vuoroväli, bussien nykyinen liikennöintiaika, matkustamisen hitaus ja bussin vaihtaminen. Suurin osa rajoittavista tekijöistä on joukkoliikenneviranomaisen asettamia eli auktoriteettirajoitteita. Aikamaantieteen teorian kannalta merkittävänä tuloksissa korostuu myös asenteiden, arvojen ja pelkojen rooli joukkoliikenteen käyttöä rajoittavina tekijöinä, mitkä eivät ole aikaisemmin juurikaan olleet esillä liikennetutkimuksissa. Nykyinen linjasto kaipaa tulosten perusteella enemmän poikittaisia yhteyksiä, jotka suuntautuisivat esimerkiksi keskeisille työpaikka- ja palvelu-alueille.
Runkobussilinjaston suunnitteluperiaatteet tiheästä vuorovälistä, nopeammista matka-ajoista ja pidemmistä liikennöintiajoista vastaavat hyvin tutkimuksessa esiin tulleisiin rajoitteisiin. Mahdollinen Turun keskusta-alueen ulkopuolelle suunniteltu kehälinja monipuolistaisi linjastorakennetta ja mahdollistaisi sujuvat vaihdot keskustan ulkopuolella. Vaihdolliset yhteydet tulevat olemaan yksi suurista haasteista runkolinjaston suunnittelutyössä. Asiakasvuorovaikutus osana suunnittelua on tärkeää, koska siten saadaan tietää, millaiset joukkoliikenneratkaisut palvelisivat matkustajia nykyistä paremmin.
Tutkimustulosten mukaan joukkoliikenteen käyttöä Turun seudulla rajoittavat eniten harva vuoroväli, bussien nykyinen liikennöintiaika, matkustamisen hitaus ja bussin vaihtaminen. Suurin osa rajoittavista tekijöistä on joukkoliikenneviranomaisen asettamia eli auktoriteettirajoitteita. Aikamaantieteen teorian kannalta merkittävänä tuloksissa korostuu myös asenteiden, arvojen ja pelkojen rooli joukkoliikenteen käyttöä rajoittavina tekijöinä, mitkä eivät ole aikaisemmin juurikaan olleet esillä liikennetutkimuksissa. Nykyinen linjasto kaipaa tulosten perusteella enemmän poikittaisia yhteyksiä, jotka suuntautuisivat esimerkiksi keskeisille työpaikka- ja palvelu-alueille.
Runkobussilinjaston suunnitteluperiaatteet tiheästä vuorovälistä, nopeammista matka-ajoista ja pidemmistä liikennöintiajoista vastaavat hyvin tutkimuksessa esiin tulleisiin rajoitteisiin. Mahdollinen Turun keskusta-alueen ulkopuolelle suunniteltu kehälinja monipuolistaisi linjastorakennetta ja mahdollistaisi sujuvat vaihdot keskustan ulkopuolella. Vaihdolliset yhteydet tulevat olemaan yksi suurista haasteista runkolinjaston suunnittelutyössä. Asiakasvuorovaikutus osana suunnittelua on tärkeää, koska siten saadaan tietää, millaiset joukkoliikenneratkaisut palvelisivat matkustajia nykyistä paremmin.