Näytä suppeat kuvailutiedot

Opettajien subjektiiviset kokemukset koulun tilojen merkityksestä turvallisuuden määrittäjinä

Könönen, Salla (2017-08-15)

dc.contributorMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta / Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Maantieteen ja geologian laitos, Maantiede-
dc.contributor.authorKönönen, Salla
dc.date.accessioned2017-08-15T12:48:42Z
dc.date.available2017-08-15T12:48:42Z
dc.date.issued2017-08-15
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/143697
dc.description.abstractPeruskoulu on fyysinen ja sosiaalinen toimintaympäristö, jonka tulisi tukea oppilaan identiteetin kehitystä, sekä yhteenkuuluvuutta omaan alueeseensa. Koulun tilat määrittävät ympäristön päivittäiselle vuorovaikutukselle. Tilat voivat edesauttaa yksilöiden luonnollista kohtaamista tai hankaloittaa sosialisointia ja uusien ryhmien muodostumista. Yksilöt liittävät tiloihin merkityksiä aikaisempien ja kaiken aikaa syntyvien kokemusten pohjalta. Paikkaan kuulumisen tunne on merkityksellistä identiteetin muodostumisen kannalta. Tila voi saada merkitysten kautta tarkoituksen paikkana, johon liittyy turvan ja yhteenkuuluvuuden tunteita. Jälkiteollisessa maailmassa peloista on tullut itseään ruokkivia, sekä sosiaalisesti tuotettuja. Yhteenkuuluvuuden tunne ehkäisee vieraan pelkoa sekä syrjäytymistä helpottaen koulun arkea. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa peruskoulun opettajien suhtautumisesta turvallisuuteen koulun tilojen kautta koettuna. Tavoitteena on tarkastella eri näkökulmista syitä ja seurauksia, jotka johtavat turvallisuuden kokemiseen tai vastaavasti turvattomuuden tuntemiseen. Tutkielmassa pohditaan ratkaisuja, jotka edesauttaisivat hyvinvointia kouluyhteisössä. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu humanistisen sekä kriittisen yhteiskuntamaantieteen kautta ja työn tutkimusote on laadullinen. Empiirinen aineisto perustuu kymmenen opettajan haastatteluun Turun ja Jyväskylän seudun peruskouluissa. Analyysikeinona käytettiin sisällönanalyysia kartoittamaan tilan kokemisen, rakentumisen ja paikkaan kuulumisen näkökulmia. Tulokset osoittavat, että tila jossa on hyvä olla, kuvaillaan viihtyisäksi, avaraksi, valoisaksi, siellä on mielekästä tekemistä ja sitä voidaan käyttää erilaisiin tarkoituksiin. Tutkielma osoittaa, että toimiva tila tukee yhteenkuuluvuutta ja turvallisuuden tunnetta. Koulun yhteishenki ja erilaisten ihmisryhmien verkostoituminen vaikuttavat turvallisuuden tunteen kehittymiseen.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|
dc.titleOpettajien subjektiiviset kokemukset koulun tilojen merkityksestä turvallisuuden määrittäjinä-
dc.description.notificationSiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta|en=Faculty of Mathematics and Natural Sciences|-
dc.contributor.studysubjectfi=Maantiede|en=Geography|
dc.contributor.departmentfi=Maantieteen ja geologian laitos|en=Department of Geography and Geology|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot