dc.contributor.author | Vihunen, Santtu | |
dc.date.accessioned | 2017-09-18T10:01:33Z | |
dc.date.available | 2017-09-18T10:01:33Z | |
dc.date.issued | 2017-09-18 | |
dc.identifier.uri | http://www.utupub.fi/handle/10024/143778 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia alakoulun opettajien tieto- ja viestintäteknologian (TVT) käyttötapoja sekä tuottaa tietoa tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä. Tutkimustehtävänä oli selvittää alakoulun opettajien tieto- ja viestintäteknologian käyttötapoja rakentamalla kuvaa siitä, minkälaisia TVT-käytänteitä opettajat käyttävät osana opetustaan sekä siitä, minkälaiset teknologiaa hyödyntävät opetuskäytänteet he ovat kokeneet erityisen toimiviksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin sitä, oliko opettajien käytänteissä havaittavissa nykyaikaisia innovatiivisen opetuksen sekä tulevaisuuden taitoja edistävän opetuksen elementtejä. Tutkimus oli otteeltaan laadullinen ja aineisto kerättiin verkkopohjaisen kyselytutkimuksen avulla avoimia kysymyksiä käyttäen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 54 alakoulun opettajaa neljästä suomalaisesta alakoulusta sekä kahdesta sosiaalisen median ryhmästä. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Aineiston analysointiin käytettiin laadullisen aineiston analysointiin tarkoitettua NVivo 11 -ohjelmaa. Taulukoinnin tukena käytettiin IBM SPSS 24 -tilastotyökalua.
Tutkimustulosten mukaan opettajien teknologian käyttötavat jakautuivat melko tasan teknologian peruskäytön ja teknologian edistyneen käytön kesken. Tätä voitiin pitää melko merkittävänä erona verrattuna aiempiin tutkimuksiin. Tutkimus osoitti myös, että valtaosa edistyneiden käyttäjien käytänteistä sisälsi myös teknologian peruskäyttöä. Lisäksi tutkimustulokset osoittivat, että opettajat käyttävät teknologiaa opetuksensa tukena monipuolisesti ja eri tavoin. Opettajien hyväksi kokemat käytänteet sisälsivät niin teknologian peruskäyttöä kuin edistyneitäkin käytänteitä. Tutkimustulosten mukaan useissa opetuskäytänteissä voitiin havaita innovatiivisia, tulevaisuuden taitoja edistäviä sävyjä. Kaikkien tutkimuskysymysten kohdalla johtavana opetuskäytänteenä nousivat esiin oppijalähtöiset, oppijan omaa tiedonrakentelua tukevat teknologiset käytänteet. Tämä tulos oli linjassa myös useiden aiempien tutkimusten kanssa.
Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että opettajien teknologiset opetuskäytänteet ovat muuttumassa innovatiivisen, oppijalähtöisen opetuksen suuntaan. Tutkimus osoitti, että opettajat seuraavat aikaansa ja käyttävät teknologiaa monipuolisesti osana kokonaisopetusta, ilman että teknologia muuttuu itsetarkoitukselliseksi. Tutkimus herätti ajatuksen eräänlaisesta jatkuvasta opettajien toimivien TVT-opetuskäytänteiden laajemmasta tutkimisesta: näin saataisiin jatkuvasti uutta ja tarpeellista tietoa alalta, joka kehittyy ja muuttuu koko ajan. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | fi=Turun yliopisto|en=University of Turku| | - |
dc.title | Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö – alakoulun opettajien käytänteitä | - |
dc.type.ontasot | fi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis| | - |
dc.contributor.faculty | fi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education| | - |
dc.contributor.studysubject | fi=Kasvatustiede, OKL Rauma|en=Educational Sc.(Dep.of Teacher Education in Rauma)| | - |
dc.contributor.department | fi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education| | - |
dc.format.content | abstractOnly | - |