Piirtäminen osana ongelmanratkaisua
Kosomaa, Laura (2017-09-19)
Piirtäminen osana ongelmanratkaisua
Kosomaa, Laura
(19.09.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Diagrammien piirtäminen on paljon käsitelty ja suositeltu apuväline matemaattisessa ongelmanratkaisussa. Ongelman esittäminen diagrammin avulla helpottaa ongelman ymmärtämistä ja saattaa siten parantaa myös ongelmanratkaisukykyä. Diagrammin piirtäminen ei kuitenkaan takaa ongelmanratkaisun onnistumista.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia ongelmia peruskouluikäiset oppilaat kokevat liittyen diagrammien piirtämiseen osana ongelmanratkaisua, ja miten tätä taitoa oikein tulisi opettaa. Lähdeaineistona käytetään vuodesta 1990 lähtien tehtyjä aiheeseen liittyviä tutkimuksia, joissa ei käsitellä erityislapsia, moniportaisia ongelmanratkaisustrategioita eikä teknologia-avusteista piirtämistä.
Kirjallisuuden perusteella yleisimpiä oppilaiden keskuudessa esiintyviä piirtämiseen liittyviä ongelmia ovat oppilaiden piirtämättömyys, puutteet ongelman rakenteen piirtämisessä ja liiat yksityiskohdat tai ylimääräisten asioiden piirtäminen sekä ongelmat piirtämisen yhteydessä tapahtuvassa päättelyssä. Myös muita ongelmia on havaittu. Ongelmiin uskotaan olevan monenlaisia syitä, mutta pääasiassa suurimmaksi syyksi katsotaan puutteellinen tai olematon opetus. Jotta oppilaat oppisivat piirtämään osana ongelmanratkaisua, heidän tulisi saada monipuolista opetusta, jossa sekä oppilaat että opettaja piirtävät erilaisia diagrammeja monenlaisia ongelmia ratkaistessaan ja vertailevat sekä keskustelevat kattavasti näiden piirrosten käytöstä.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia ongelmia peruskouluikäiset oppilaat kokevat liittyen diagrammien piirtämiseen osana ongelmanratkaisua, ja miten tätä taitoa oikein tulisi opettaa. Lähdeaineistona käytetään vuodesta 1990 lähtien tehtyjä aiheeseen liittyviä tutkimuksia, joissa ei käsitellä erityislapsia, moniportaisia ongelmanratkaisustrategioita eikä teknologia-avusteista piirtämistä.
Kirjallisuuden perusteella yleisimpiä oppilaiden keskuudessa esiintyviä piirtämiseen liittyviä ongelmia ovat oppilaiden piirtämättömyys, puutteet ongelman rakenteen piirtämisessä ja liiat yksityiskohdat tai ylimääräisten asioiden piirtäminen sekä ongelmat piirtämisen yhteydessä tapahtuvassa päättelyssä. Myös muita ongelmia on havaittu. Ongelmiin uskotaan olevan monenlaisia syitä, mutta pääasiassa suurimmaksi syyksi katsotaan puutteellinen tai olematon opetus. Jotta oppilaat oppisivat piirtämään osana ongelmanratkaisua, heidän tulisi saada monipuolista opetusta, jossa sekä oppilaat että opettaja piirtävät erilaisia diagrammeja monenlaisia ongelmia ratkaistessaan ja vertailevat sekä keskustelevat kattavasti näiden piirrosten käytöstä.