Näytä suppeat kuvailutiedot

Tietokoneita vai tekstikirjoja? Teknologiaympäristöjen käyttö saksan opetuksessa

Järvinen, Ella (2017-10-03)

dc.contributor.authorJärvinen, Ella
dc.date.accessioned2017-10-03T10:00:49Z
dc.date.available2017-10-03T10:00:49Z
dc.date.issued2017-10-03
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/143912
dc.description.abstractTutkimukseni aiheena on teknologian käyttö saksan kielen opetuksen ja oppimisen tukena. Tutkimuksessani käsittelen teknologian käytön hyödyllisyyttä sekä peruskoulun että lukion opettajien kokemusten kautta. Koulumaailma digitalisoituu kaiken aikaa, ja opetuksessa on suuria paineita tuoda mukaan uusimpia opetusteknologian innovaatioita ja sähköisessä muodossa tulevaa sisältöä. Myös vuonna 2016 käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma huomioi teknologian käytön lisääntymisen. Tutkimuskysymykseni on se, kuinka teknologiaa on hyödynnetty saksan opetuksen ja oppimisen tukena sekä se, kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää suullisen kielitaidon harjoittelussa ja arvioinnissa. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa teknologiamateriaalin hyödyllisyyttä saksanopetuksessa laadullisen haastattelututkimuksen keinoin. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa saksan kielen opettajaa, joiden ikä, kokemus ja opetettava luokka-aste vaihtelivat. Teknologiamateriaalin käyttö hyödyttää opetusta, mutta sen tuoman hyödyn laatu ja määrä ovat hyvin tilannekohtaisia. Teknologiamateriaalista ei ole systemaattista merkittävää hyötyä kaikissa opetustilanteissa. Suurimmat kehityskohdat saksan kielen opetuksessa käytettävässä teknologiamateriaalissa olivat saatavuus ja materiaalin koordinoitu hallinta. Kirjasarjojen materiaalissa todettiin olevan suuria puutteita erityisesti A-saksassa ja alkeissa. Saksankielistä suomalaiseen opetussuunnitelmaan soveltua materiaalia voi kyllä löytää myös netistä, mutta sen etsimiseen menee enemmän aikaa kuin muissa kielissä. Opettajien suhtautuminen teknologiaan ja teknologiamateriaalin oli pääsääntöisesti myönteistä, ja kaikki opettajat käyttivät ainakin jotain teknologiamateriaalia säännöllisesti opetuksensa tukena ja he kokivat sen hyödylliseksi.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleTietokoneita vai tekstikirjoja? Teknologiaympäristöjen käyttö saksan opetuksessa-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|-
dc.contributor.facultyfi=Humanistinen tiedekunta|en=Faculty of Humanities|-
dc.contributor.studysubjectfi=Saksan kieli|en=German|-
dc.contributor.departmentfi=Kieli- ja käännöstieteiden laitos|en=School of Languages and Translation Studies|-
dc.format.contentabstractOnly-


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot