Pienlevy-yhtiöiden identiteetti ja rooli 2010-luvun kotimaisilla musiikkimarkkinoilla : haastattelussa neljä itsenäistä kotimaista pienlevy-yhtiötoimijaa
Kaski, Jaakko (2017-11-13)
Pienlevy-yhtiöiden identiteetti ja rooli 2010-luvun kotimaisilla musiikkimarkkinoilla : haastattelussa neljä itsenäistä kotimaista pienlevy-yhtiötoimijaa
Kaski, Jaakko
(13.11.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on suomalaisten pienlevy-yhtiöiden identiteetti 2010-luvun kotimaisessa populaarimusiikkikulttuurissa. Levy-yhtiön identiteetti ymmärretään tässä motivaatioina, toimintatapoina ja näkemyksinä, jotka yksilöivät toimijat omanlaisikseen musiikinjulkaisijoiksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sitä, kuinka eri pienlevy-yhtiöissä vaikuttavat toimijat itse näkevät toimintansa ja toimintaedellytyksensä nykypäivän kotimaisilla äänitemarkkinoilla.
Tutkimuksessa haastateltiin neljää itsenäisen pienlevy-yhtiön edustajaa puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelumateriaalin pohjalta löytyivät pienlevy-yhtiötoimijoita koskettavat teemat, jotka liittyivät (1) pienlevy-yhtiötoimijoiden kuvauksiin yhtiöidensä sisäisestä toiminnasta eli tuotannon kulttuurista ja (2) pienlevy-yhtiötoimijoiden suhtautumiseen ympäröivään, pitkälti digitalisoituneeseen äänitekulttuuriin. Etnomusikologian ja tapaustutkimuksen keinoin tarkasteltiin pienlevy-yhtiöiden identiteettiä, joka rakentuu eroavaisuuksista alan muihin, niin pieniin kuin suuriinkin toimijoihin.
Tutkimuksessa selvisi, että musiikin julkaisemisen motiivit ovat pienlevy-yhtiötoimijoilla tapauskohtaisia ja pienlevy-yhtiöiden näkemykset oikeasta tai autenttisesta musiikinjulkaisusta vaihtelevat niin musiikin laadullisten kuin käytännön musiikinjulkaisutapojenkin suhteen. Tärkeää pienlevy-yhtiöiden toimijoille on, että julkaistu musiikki voidaan allekirjoittaa henkilökohtaisesti. Eri pienlevy-yhtiötoimijoiden suhtautuminen 2010-luvun äänitemarkkinoita puhuttaneisiin uudenlaisiin digitaalisen jakelun ja markkinoinnin välineisiin, kuten suoratoistopalveluihin, ja sosiaaliseen mediaan vaihtelee. Uudet digitaaliset palvelut luovat mahdollisuuksia musiikin julkituomiseen, mutta toisaalta tuottavat pienlevy-yhtiöille ja artisteille myös lisää sisällöntuotannollisia töitä. Tutkimus osoittaa, etteivät tiedostomuotoisen musiikin julkaisemisen mukanaan tuomat mahdollisuudet löytää uusia yleisöjä ole pienlevy-yhtiöiden näkökulmasta juurikaan demokratisoineet populaarimusiikkimarkkinoita, mutta toisaalta mahdollisimman suurten kuulijamäärien saavuttaminen ei ole kaikkien pienlevy-yhtiötoimijoiden intresseissäkään.
Tutkimuksessa haastateltiin neljää itsenäisen pienlevy-yhtiön edustajaa puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelumateriaalin pohjalta löytyivät pienlevy-yhtiötoimijoita koskettavat teemat, jotka liittyivät (1) pienlevy-yhtiötoimijoiden kuvauksiin yhtiöidensä sisäisestä toiminnasta eli tuotannon kulttuurista ja (2) pienlevy-yhtiötoimijoiden suhtautumiseen ympäröivään, pitkälti digitalisoituneeseen äänitekulttuuriin. Etnomusikologian ja tapaustutkimuksen keinoin tarkasteltiin pienlevy-yhtiöiden identiteettiä, joka rakentuu eroavaisuuksista alan muihin, niin pieniin kuin suuriinkin toimijoihin.
Tutkimuksessa selvisi, että musiikin julkaisemisen motiivit ovat pienlevy-yhtiötoimijoilla tapauskohtaisia ja pienlevy-yhtiöiden näkemykset oikeasta tai autenttisesta musiikinjulkaisusta vaihtelevat niin musiikin laadullisten kuin käytännön musiikinjulkaisutapojenkin suhteen. Tärkeää pienlevy-yhtiöiden toimijoille on, että julkaistu musiikki voidaan allekirjoittaa henkilökohtaisesti. Eri pienlevy-yhtiötoimijoiden suhtautuminen 2010-luvun äänitemarkkinoita puhuttaneisiin uudenlaisiin digitaalisen jakelun ja markkinoinnin välineisiin, kuten suoratoistopalveluihin, ja sosiaaliseen mediaan vaihtelee. Uudet digitaaliset palvelut luovat mahdollisuuksia musiikin julkituomiseen, mutta toisaalta tuottavat pienlevy-yhtiöille ja artisteille myös lisää sisällöntuotannollisia töitä. Tutkimus osoittaa, etteivät tiedostomuotoisen musiikin julkaisemisen mukanaan tuomat mahdollisuudet löytää uusia yleisöjä ole pienlevy-yhtiöiden näkökulmasta juurikaan demokratisoineet populaarimusiikkimarkkinoita, mutta toisaalta mahdollisimman suurten kuulijamäärien saavuttaminen ei ole kaikkien pienlevy-yhtiötoimijoiden intresseissäkään.