Rekrytointikokemuksen merkitys työnantajamielikuvan rakentumisessa
Sundstedt, Kirsi (2018-02-13)
Rekrytointikokemuksen merkitys työnantajamielikuvan rakentumisessa
Sundstedt, Kirsi
(13.02.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Kilpailu hyvistä työnhakijoista on kiristynyt ja menestyäkseen yritys tarvitsee parhaat mahdolliset työntekijät. Osaavilla työnhakijoilla on tänä päivänä varaa valita, mille yrityksille he ovat halukkaita työpanoksensa myymään ja tässä päätöksessä heitä ohjaa vahvasti heidän mielikuvansa yrityksestä. Jotta yritys onnistuu houkuttelemaan parhaat työnhakijat, tulee sen panostaa työnantajamielikuvansa rakentamiseen välittääkseen mahdollisimman positiivista ja todenmukaista mielikuvaa itsestään työnantajana. Rekrytoinnilla ja siitä aiheutuvalla kokemuksella on työnantajamielikuvan rakentumisessa olennainen rooli. Yritykset ovatkin alkaneet kiinnittää entistä enemmän huomiota rekrytointiin ja työnantajamielikuvan rakentamiseen. Tämä tutkimus pyrkii lisäämään ymmärrystä, millainen merkitys rekrytointikokemuksella on työnantajamielikuvan rakentumisessa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeyrityksenä toimii puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan yritys. Tutkimus on tehty fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia ja abduktiivista tutkimusotetta käyttäen. Empiirinen tutkimus on suoritettu haastattelemalla kohdeyrityksessä määritellyn aikavälin aikaisissa rekrytoinneissa valituiksi tulleita henkilöitä teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että rekrytointikokemuksella on olennaisen tärkeä merkitys työnantajamielikuvan rakentumisessa. Rekrytointikokemus vaikuttaa hakijan tietouteen ja kiinnostukseen yritystä kohtaan sekä päätökseen ottaa hänelle mahdollisesti tarjottu tehtävä vastaan. Se välittää hakijalle mielikuvaa, millaista yrityksessä olisi työskennellä ja millainen työilmapiiri yrityksessä on. Rekrytointikokemus antaa hakijalle viitteitä siitä, miten yrityksessä hoidetaan asioita, kuinka luotettava yritys on sekä siitä, miten yritys kohtelee ja arvostaa työntekijöitään. Samoin se välittää hakijalle tunnetta yrityksen ja sen työntekijöiden ammattimaisuudesta.
Kaikki tieto, mitä hakijat yrityksestä saavat, vaikuttaa heidän mielikuvaansa. Kun hakija saa tietoa yrityksestä, innoittaa se häntä keräämään sitä lisää, mikä kasvattaa kiinnostusta yritystä kohtaan. Mitä paremman kuvan hakijat saavat haettavasta työtehtävästä ja yrityksestä, jonne he ovat hakeutumassa töihin, sitä paremmin he pystyvät samaistumaan yritykseen ja tehtävään, mikä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja mielenkiintoa yritystä kohtaan. Rekrytointi ja siitä hakijalle aiheutuva kokemus toimivat ikään kuin yrityksen käyntikorttina ja välittävät hakijalle mielikuvaa yrityksestä työpaikkana sekä sen arvoista, toimintatavoista ja kulttuurista.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeyrityksenä toimii puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan yritys. Tutkimus on tehty fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia ja abduktiivista tutkimusotetta käyttäen. Empiirinen tutkimus on suoritettu haastattelemalla kohdeyrityksessä määritellyn aikavälin aikaisissa rekrytoinneissa valituiksi tulleita henkilöitä teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittavat, että rekrytointikokemuksella on olennaisen tärkeä merkitys työnantajamielikuvan rakentumisessa. Rekrytointikokemus vaikuttaa hakijan tietouteen ja kiinnostukseen yritystä kohtaan sekä päätökseen ottaa hänelle mahdollisesti tarjottu tehtävä vastaan. Se välittää hakijalle mielikuvaa, millaista yrityksessä olisi työskennellä ja millainen työilmapiiri yrityksessä on. Rekrytointikokemus antaa hakijalle viitteitä siitä, miten yrityksessä hoidetaan asioita, kuinka luotettava yritys on sekä siitä, miten yritys kohtelee ja arvostaa työntekijöitään. Samoin se välittää hakijalle tunnetta yrityksen ja sen työntekijöiden ammattimaisuudesta.
Kaikki tieto, mitä hakijat yrityksestä saavat, vaikuttaa heidän mielikuvaansa. Kun hakija saa tietoa yrityksestä, innoittaa se häntä keräämään sitä lisää, mikä kasvattaa kiinnostusta yritystä kohtaan. Mitä paremman kuvan hakijat saavat haettavasta työtehtävästä ja yrityksestä, jonne he ovat hakeutumassa töihin, sitä paremmin he pystyvät samaistumaan yritykseen ja tehtävään, mikä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta ja mielenkiintoa yritystä kohtaan. Rekrytointi ja siitä hakijalle aiheutuva kokemus toimivat ikään kuin yrityksen käyntikorttina ja välittävät hakijalle mielikuvaa yrityksestä työpaikkana sekä sen arvoista, toimintatavoista ja kulttuurista.