Valta ja sen käyttö organisaatioissa : Kokemukset esimieshierarkian eri tasoilla : Case Turun Osuuskauppa
Aalonen, Niko (2018-03-21)
Valta ja sen käyttö organisaatioissa : Kokemukset esimieshierarkian eri tasoilla : Case Turun Osuuskauppa
Aalonen, Niko
(21.03.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten vertikaalisesti hierarkkiset valtarakenteet vaikuttavat esimiesten kokemuksiin organisaatioiden vallankäytöstä ja omaan asemaan niiden sisällä. Lisäksi tutkitaan, vaikuttaako tietynlainen vallankäyttö ja -rakenne esimiesten kokemuksiin oman työn arvostuksesta ja merkityksestä, sekä organisaatioon sitoutumiseen. Valtaa voidaan käyttää monin eri tavoin ja tutkielmassa keskeisenä keinona on pidetty päätöksentekoa ja siihen osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuutta. Hierarkkinen rakenne tuo organisaatioille sekä hyötyjä että haittoja. Organisaatiorakenteet ovat vuosikymmenten aikana muuttuneet niin, että nykytrendit suosivat enemmän horisontaalisia ja osallistumista tukevia malleja organisaatioiden menestyksekkään toiminnan takaajana. Tutkielmassa tarkastellaan keskeisiä organisaatioteoreettisia näkökulmia, joiden ydin on rakenne- ja valtakehystyksessä. Case -esimerkkinä käytetään Turun Osuuskaupan esimiehiä, jotka jaettiin hierarkkisen asemansa perusteella eri luokkiin. Esimiehille lähetettiin sähköinen kyselykaavake, jonka vastauksista tarkasteltiin esimiesten kokemuksia organisaation vallankäytöstä ja omasta asemasta organisaatiossa. Aineistoa käsiteltiin tilastollisin menetelmin ja keskeisimpinä välineinä olivat epäparametriset testit ja logistiset regressioanalyysit. Tulosten perusteella voidaan todeta organisaation ylimmän johdon kokevan oman valta-asemansa ja vaikutusmahdollisuutensa esimiesluokista parhaimpana. Ylin johto kokee myös organisaation liiallisen hierarkkisuuden ja päätöksenteon yksisuuntaisuuden huomattavasti vähäisempänä ongelmana kuin hierarkkisesti alemman tason esimiehet. Tyytyväisyys omaan asemaan kasvaa sitä mukaa, kun esimies kipuaa hierarkkista organisaatiorakennetta ylös. Tällöin myös vallitseva organisaatiorakenne koetaan monessa mielessä toimivampana kuin hierarkiassa alempana olevat sen kokevat. Esimiesten kokeman oman työn arvostuksen ja merkityksen positiivista kokemusta selittää tilastoanalyysin perusteella ainakin luottamus johtoa kohtaan, toimiva esimies-alaissuhde, hyvä esimiestyö ja kokemus mahdollisuudesta osallistua päätöksentekoon. Tilastoanalyysien pohjalta voidaan esittää potentiaalisia kehitysideoita, joiden avulla esimiesten kokemusta omasta asemastaan voidaan kehittää entisestään.