P. G. Wodehouse lukiolaisen käsissä : Vuoden 1919 novellista lukion oppimateriaaliksi
Alopaeus, Anu (2018-04-04)
P. G. Wodehouse lukiolaisen käsissä : Vuoden 1919 novellista lukion oppimateriaaliksi
Alopaeus, Anu
(04.04.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee P. G. Wodehousen Leave it to Jeeves (1919) -novellia ja sen yhteyteen lukemisen avuksi tehtyjen tehtävien oppimateriaalikokonaisuutta. Tutkittava uusi aineisto on omaa tuotantoani ja tarkoitettu lukion englannin ENA3-kurssille. Materiaalin harjoitteet noudattavat lukion uuden opetussuunnitelman (LOPS 2015) viitekehyksiä ja oppimisnäkemystä.
Tutkielmassa kartoitetaan vastaako opetusmateriaali uutta opetussuunnitelmaa ja toimiiko tekemäni opetusmateriaali lukioasteen koulutuksessa, lukiossa työskentelevien englannin opettajien näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena kommenttitutkimuksena, osanottajina vapaaehtoiset lukio-opettajat.
Tutkimuksen tulos on, että opettajien mielestä tutkimuksen kohteena oleva uusi opetusmateriaalikokonaisuus vastaa lukion uuden opetussuunnitelman oppimiskäsitystä, metodeja ja tavoitteita. Uudenlainen opetusmateriaali vaatii opettajilta ja opiskelijoilta uudenlaista asennoitumista erilaisiin opiskelumetodeihin. Osa tehtävistä oli toisten opettajien mielestä haastavia, toiset opettajat taas pitivät niitä sopivina. Tehtävien katsottiin sopivan myös uuden opetussuunnitelman mukaiseen eriyttämiseen. Opettajat kokivat, että opetuksessa tarvitaan enemmän tekemäni opetusmateriaalin kaltaista autenttista kirjallisuusaineistoa. Lukion kurssien aikataulut rajoittavat kuitenkin uuden materiaalin käyttöönottoa nykyisten opetusmateriaalien lisänä.
Tutkimuksen tuloksen ja opettajien palautteen rohkaisemana jatkan opetusmateriaalin kehittämistä aloitetun linjan mukaisesti.
Tutkielmassa kartoitetaan vastaako opetusmateriaali uutta opetussuunnitelmaa ja toimiiko tekemäni opetusmateriaali lukioasteen koulutuksessa, lukiossa työskentelevien englannin opettajien näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena kommenttitutkimuksena, osanottajina vapaaehtoiset lukio-opettajat.
Tutkimuksen tulos on, että opettajien mielestä tutkimuksen kohteena oleva uusi opetusmateriaalikokonaisuus vastaa lukion uuden opetussuunnitelman oppimiskäsitystä, metodeja ja tavoitteita. Uudenlainen opetusmateriaali vaatii opettajilta ja opiskelijoilta uudenlaista asennoitumista erilaisiin opiskelumetodeihin. Osa tehtävistä oli toisten opettajien mielestä haastavia, toiset opettajat taas pitivät niitä sopivina. Tehtävien katsottiin sopivan myös uuden opetussuunnitelman mukaiseen eriyttämiseen. Opettajat kokivat, että opetuksessa tarvitaan enemmän tekemäni opetusmateriaalin kaltaista autenttista kirjallisuusaineistoa. Lukion kurssien aikataulut rajoittavat kuitenkin uuden materiaalin käyttöönottoa nykyisten opetusmateriaalien lisänä.
Tutkimuksen tuloksen ja opettajien palautteen rohkaisemana jatkan opetusmateriaalin kehittämistä aloitetun linjan mukaisesti.