Päivähoitolaista varhaiskasvatuslakiin : Helsingin Sanominen ja Lastentarha –lehden kirjoitusten antia varhaiskasvatuslain valmistelun ajalta vuosina 2011 – 2015
Töykkälä, Pia (2018-04-04)
Päivähoitolaista varhaiskasvatuslakiin : Helsingin Sanominen ja Lastentarha –lehden kirjoitusten antia varhaiskasvatuslain valmistelun ajalta vuosina 2011 – 2015
Töykkälä, Pia
(04.04.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkin tässä pro gradu –työssä Helsingin Sanomien ja Lastentarha –lehden kirjoituksien sisältöjä varhaiskasvatuslaista vuosina 2011 – 2015, suhteessa päivähoidon educare –malliin ja päivähoidon yhteiskunnallisiin tehtäviin. Tutkimusmenetelmänä käytin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Muodostin ensin strukturoidun analyysirungon ja sen sisälle muodostin erilaisia luokituksia noudattaen deduktiivisen sisältöanalyysin periaatteita; määrittelin sisältökategoriat teoreettisen viitekehyksen perusteella ja etsin aineistosta sisältöjä niitä kuvaavista lausumista. Analyysissa tunnistin viitekehyksessä määriteltyjä ilmauksia ja asetin ne valittuun analyysirunkoon. Näin sain tutkimuksen tulokset. Helsingin Sanomista tutkimukseeni löytyi yhteensä neljäkymmentä yhdeksän (49) artikkelia ja Lastentarha –lehdestä viisikymmentä kaksi (52) artikkelia, joissa oli maininta ”varhaiskasvatuslaki”.
Päivähoidon educare-malli tulee vahvasti molemmissa julkaisuissa. Molemmissa julkaisuissa otettiin kantaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan ja esiopetukseen, ja niissä keskeisiksi teemoiksi nousivat mm. laatu, toiminnan sisällöt, henkilökunnan ammattitaito ja koulutus. Educare-mallin hoiva-sisältö sai puolestaan vähän huomiota osakseen kirjoituksissa, ja niissä näkemyksenä oli, että on aika siirtyä sosiaalipalvelusta korkeatasoiseen varhaiskasvatukseen.
Päivähoidon yhteiskunnallisista tehtävistä kirjoitettiin molemmissa lehdissä paljon. Tärkeimmiksi kirjoitusten aiheiksi nousivat molemmissa lehdissä päivähoidon yhteiskunnallisista tehtävistä lapsipoliittiset tehtävät, joissa teemoiksi nousivat mm. ryhmäkoko, subjektiivinen päivähoito-oikeus ja sen rajaamainen sekä lapsen näkökulma. Toiseksi eniten kirjoitettiin päivähoidon sosiaalipoliittisista tehtävistä, jossa keskiöön nousi syrjäytymisen ennaltaehkäisy. Kolmanneksi tärkeimmäksi aiheeksi päivähoidon yhteiskunnallisista tehtävistä nousi koulutuspoliittiset tehtävät ja sen teemoiksi mm. elinikäinen oppiminen ja velvoittava esiopetus sekä laadukas varhaiskasvatus.
Muut sisältöalueet ja teemat, jotka kirjoituksissa nousivat esille koskien varhaiskasvatuslakikirjoittelua, olivat mm. itse varhaiskasvatuslaki, hallituksen toiminta, talous ja kansainvälisyys. Varhaiskasvatuslakia koskevissa kirjoituksissa nostettiin esille varhaiskasvatuksen laatu, henkilöstön kelpoisuudet ja koulutus, työryhmän eriävät mielipiteet ja odotukset. Talouskeskustelussa esille nousivat mm. varhaiskasvatuksen tuotto, kustannukset ja säästöt.
Päivähoidon educare-malli tulee vahvasti molemmissa julkaisuissa. Molemmissa julkaisuissa otettiin kantaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan ja esiopetukseen, ja niissä keskeisiksi teemoiksi nousivat mm. laatu, toiminnan sisällöt, henkilökunnan ammattitaito ja koulutus. Educare-mallin hoiva-sisältö sai puolestaan vähän huomiota osakseen kirjoituksissa, ja niissä näkemyksenä oli, että on aika siirtyä sosiaalipalvelusta korkeatasoiseen varhaiskasvatukseen.
Päivähoidon yhteiskunnallisista tehtävistä kirjoitettiin molemmissa lehdissä paljon. Tärkeimmiksi kirjoitusten aiheiksi nousivat molemmissa lehdissä päivähoidon yhteiskunnallisista tehtävistä lapsipoliittiset tehtävät, joissa teemoiksi nousivat mm. ryhmäkoko, subjektiivinen päivähoito-oikeus ja sen rajaamainen sekä lapsen näkökulma. Toiseksi eniten kirjoitettiin päivähoidon sosiaalipoliittisista tehtävistä, jossa keskiöön nousi syrjäytymisen ennaltaehkäisy. Kolmanneksi tärkeimmäksi aiheeksi päivähoidon yhteiskunnallisista tehtävistä nousi koulutuspoliittiset tehtävät ja sen teemoiksi mm. elinikäinen oppiminen ja velvoittava esiopetus sekä laadukas varhaiskasvatus.
Muut sisältöalueet ja teemat, jotka kirjoituksissa nousivat esille koskien varhaiskasvatuslakikirjoittelua, olivat mm. itse varhaiskasvatuslaki, hallituksen toiminta, talous ja kansainvälisyys. Varhaiskasvatuslakia koskevissa kirjoituksissa nostettiin esille varhaiskasvatuksen laatu, henkilöstön kelpoisuudet ja koulutus, työryhmän eriävät mielipiteet ja odotukset. Talouskeskustelussa esille nousivat mm. varhaiskasvatuksen tuotto, kustannukset ja säästöt.