Työterveyshuollon erikoistumisopintojen vastaavuus työelämässä työterveyshoitajan näkökulmasta
Sillanpää, Tove (2018-04-04)
Työterveyshuollon erikoistumisopintojen vastaavuus työelämässä työterveyshoitajan näkökulmasta
Sillanpää, Tove
(04.04.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Työterveyshuollolla on maassamme suuri kansanterveydellinen ja kansantaloudellinen merkitys. Työterveyshuollossa toimiva työterveyshoitaja on työikäisen väestön asiantuntija terveydenedistämistyössä. Suuri ja monipuolinen vastuu työterveyshoitajan työssä, vaatii erinomaisen koulutuksen. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää saavatko tulevat työterveyshoitajat mielestään riittävästi tietoa ja taitoja työterveyshuollon erikoistumisopintojen aikana. Lisäksi kysyttiin mitä työterveyshoitajat muuttaisivat koulutuksessa.
Tutkimuksessa oli mukana viisi vastavalmistunutta työterveyshoitajaa sekä viisi jo pitempään työelämässä mukana ollutta työterveyshoitajaa. Vastavalmistuneilla oli vajaa vuosi valmistumisestaan. Ajatuksena oli, että nämä kaksi ryhmää toisivat omia näkökulmiaan ja mahdollisesti erinäköisiä ajatuksia siitä, millaisia tietoja ja taitoja uusi työterveyshoitaja tarvitsee pärjätäkseen tulevassa työterveyshoitajan työssä. Toinen ryhmä puhui pitkän kokemuksen pohjalta ja toinen ryhmä puhui niistä asioista, jotka he kokivat koulutuksen pohjalta tärkeiksi asioiksi uutena työterveyshoitajana. Tutkimus tehtiin haastattelemalla ja litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Analyysissä nousi taustatietojen lisäksi viisi varsinaista teemaa, joista ensimmäinen kertoi siitä, mitkä haastateltavien mielestä olivat työterveyshuollon ydinosaamisalueet. Toisena olivat omat koulutustavoitteet, ajatukset siitä, mitä lähti hakemaan tältä koulutukselta. Kolmantena arvioitiin koulutusta ja työterveyshuollon käytänteitä. Neljäntenä nousivat työterveyshuollon taustatyöt ja viidentenä teemana, mitä haastateltavat muuttaisivat koulutuksessa.
Kaiken kaikkiaan vastavalmistuneilla ja pitempään työterveyshuollossa toimineilla työterveyshoitajilla oli hyvin yhteneväiset ajatukset siitä millaisia asioita koulutuksessa tulisi käydä läpi ja millainen itse koulutuksen tulisi olla. Lopputuloksena näistä asioista keräsin työterveyshuoltokoulutuksen kukkasen, jonka tulen toimittamaan Työterveyslaitoksen koulutussuunnitteluosastolle. Kukan jokaisessa terälehdessä on tässä tutkimuksessa esille tulleet asiat, jotka koetaan koulutuksessa tärkeiksi asioiksi: pakollinen harjoittelu, kentän työterveyshoitajien hyödyntäminen, kaksi eri kurssia, luentojen päivitys, uuden asiakkaan haltuunotto, vuorovaikutus, psykososiaalinen kuormitus sekä työterveyshuollon vuosi – oppi.
Tutkimuksessa oli mukana viisi vastavalmistunutta työterveyshoitajaa sekä viisi jo pitempään työelämässä mukana ollutta työterveyshoitajaa. Vastavalmistuneilla oli vajaa vuosi valmistumisestaan. Ajatuksena oli, että nämä kaksi ryhmää toisivat omia näkökulmiaan ja mahdollisesti erinäköisiä ajatuksia siitä, millaisia tietoja ja taitoja uusi työterveyshoitaja tarvitsee pärjätäkseen tulevassa työterveyshoitajan työssä. Toinen ryhmä puhui pitkän kokemuksen pohjalta ja toinen ryhmä puhui niistä asioista, jotka he kokivat koulutuksen pohjalta tärkeiksi asioiksi uutena työterveyshoitajana. Tutkimus tehtiin haastattelemalla ja litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Analyysissä nousi taustatietojen lisäksi viisi varsinaista teemaa, joista ensimmäinen kertoi siitä, mitkä haastateltavien mielestä olivat työterveyshuollon ydinosaamisalueet. Toisena olivat omat koulutustavoitteet, ajatukset siitä, mitä lähti hakemaan tältä koulutukselta. Kolmantena arvioitiin koulutusta ja työterveyshuollon käytänteitä. Neljäntenä nousivat työterveyshuollon taustatyöt ja viidentenä teemana, mitä haastateltavat muuttaisivat koulutuksessa.
Kaiken kaikkiaan vastavalmistuneilla ja pitempään työterveyshuollossa toimineilla työterveyshoitajilla oli hyvin yhteneväiset ajatukset siitä millaisia asioita koulutuksessa tulisi käydä läpi ja millainen itse koulutuksen tulisi olla. Lopputuloksena näistä asioista keräsin työterveyshuoltokoulutuksen kukkasen, jonka tulen toimittamaan Työterveyslaitoksen koulutussuunnitteluosastolle. Kukan jokaisessa terälehdessä on tässä tutkimuksessa esille tulleet asiat, jotka koetaan koulutuksessa tärkeiksi asioiksi: pakollinen harjoittelu, kentän työterveyshoitajien hyödyntäminen, kaksi eri kurssia, luentojen päivitys, uuden asiakkaan haltuunotto, vuorovaikutus, psykososiaalinen kuormitus sekä työterveyshuollon vuosi – oppi.